Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Komunální vozy s puncem GNG

06.12.2010  |  zdroj: Moderní obec  |  47× přečteno      vytisknout článek

Kvůli nulovým emisím pevných částic a minimálním emisím škodlivin ve výfukových plynech jsou ohleduplné k životnímu prostředí, a tudíž ideální pro nasazení hlavně v centrech měst.

Tam se prosadí též se svou další předností - nízkou hlučností. A což teprve jejich úsporný provoz! Ano, řeč je o komunálních vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Na autobusy v městské hromadné dopravě (MHD) s pohonem na CNG si již leckde zvykáme. Se stejným ekologickým pohonem se však jako první vlaštovky už objevují i užitková komunální vozidla. Škoda jen, že se na ně (zatím?) nevztahují žádné státní dotační tituly, které naopak už platí pro autobusy. Program obnovy vozidel veřejné dopravy Ministerstva dopravy na nové nízkopodlažní CNG autobusy pamatuje dotacemi ve výši 0,5 mil. Kč (linkové) a 0,6 mil. Kč (MHD).

V TÁBOŘE SI ZDATNĚ VEDE CNG KROPIČ-SKRÁPĚČ

Přibližně 2000 kilometrů měsíčně najezdí CNG kropicí vůz Technických služeb (TS) Tábor s. r. o. Dvouosé vozidlo v provedení 4x2 - model Stralis AD 190S27/P CNG - je poháněno 8litrovým zážehovým motorem na stlačený zemní plyn, pracujícím s technologií spalování stechiometrické směsi. Vozidlo s výkonem motoru 270 koní má kropicí nástavbu o objemu 8 m3 a čelní splachovací lištu ovládanou z místa řidiče. Kropič-skrápěč si TS Tábor pořídily za 2,82 mil. Kč, aniž by získaly jakoukoliv dotaci.

Vedoucí provozu TS Tábor Zdeněk Vrtiška na něm oceňuje zejména jeho ekologické parametry, které jsou ve městě s bezmála 36 tisíci obyvateli a výrazným turistickým ruchem zvlášť výhodné. Zdeněk Vrtiška však vyzvedává i až o třetinu nižší náklady na provoz ve srovnání s obdobnými vozidly s pohonem na naftu. Také další doplňování a obměna vozového parku TS Tábor by už měly mít punc CNG. >>Již pouze stlačený zemní plyn,>Jistě, v průměru jsou o 50 % dražší než stejný typ na naftový pohon,>Ale náklady na stlačený zemní plyn dosahují pouze 80 % nákladů na naftu při srovnatelném zatížení vozidla. Hlavně však je u těchto vozidel minimalizován škodlivý vliv na ovzduší. Proto je nasazujeme hlavně v centru Prahy.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist