Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ostrý jako cayenský pepř

08.04.2011  |  zdroj: EKONOM  |  34× přečteno      vytisknout článek

Automobilka Porsche osadila svůj nejprodávanější vůz hybridním motorem.

Dokonce i mýty opředená značka se musela přizpůsobit. Hned dvakrát - nejprve před devíti lety představila módní SUV, teď doplnila ekologickou technologii. Tak vznikl Porsche Cayenne Hybrid.

Pro výrobce sportovních vozů byl vstup do nového segmentu krokem do neznáma, a tak si ke spolupráci přizval spřízněnou značku Volkswagen. Ten z toho vytěžil pokrevního příbuzného a nazval ho Touareg. Společného mají s cayennem opravdu velmi mnoho.

Na silnici, nebo do terénu?

Jestli má být nezvyklý porsche spíše terénním vozem, anebo se blížit silničnímu, je otázka, na kterou hledali odpověď sami tvůrci.

Po čtyřech letech došli k závěru, že milovníci off-roadů nejsou tou pravou cílovou skupinou, a nasměrovali podvozek směrem k bližšímu běžnému silničnímu provozu. Termín crossover vznikl až později, ale právě ten se ke cayennu hodí nejvíce.

Redakce Ekonomu dostala vůz k dispozici jen na pár desítek kilometrů, takže ho nemohla podrobit obvyklému testu, a seznámila se s ním jen v hrubých rysech. I tak se ukázalo, že jde o skutečně mimořádný automobil.hybrid

Základní verze má na výběr obrovskou škálu nejrůznějšího příslušenství, zařízení a doplňků, u testovaného vozu opravdu hojně využitou.

Seznam příplatkové výbavy čítá 31 položek, nejdražší z nich jsou jedenadvacetipalcová hliníková kola za 104 000 korun. Výsledná cena je pak proti základní téměř dvojnásobná.

Základem jízdního komfortu je vzduchové pérování (také za příplatek). Dá se nastavovat v několika výškových polohách, od nejnižší nakládací až po nejvyšší terénní.

Kromě světlé výšky se dá měnit i tvrdost pérování.

Na silnici je komfort dokonalý a stálý pohon všech kol dokáže mnohé i v terénu. Hojně tu pomáhá elektronika, která řídí rozdělování točivého momentu na nápravy, prokluz, diferenciály a spoustu dalšího.

Prověřit terénní schopnosti důkladněji je lákavé, ale při pomyšlení, kolik stojí každý detail na karoserii a podvozku, chuť rychle přechází.

Nicméně, kdo si takový vůz může dovolit, výdaje na opravy asi příliš řešit nebude.

Opravdu hodně dobrým dojmem působí brzdy, dokážou zastavit přes dvě tuny těžkého otesánka jedna dvě, navzdory až příliš brzy působícímu ABS.

Vzdušný a vzduchový interiér

Již po otevření dveří zapůsobí vnitřek vozu impozantně. Světlá kůže, okno přes celou střechu, kvalita na první pohled.

Dojem pouze trochu kazí poněkud kýčovitá imitace ořechového dřeva. Ta pokrývá mohutný středový panel s bytelnými madly pro případ >>zmítání<< v terénu. Prostor mezi nimi pokrývá nepřeberná směs tlačítek a dalších ovladačů. Za vše hovoří fakt, že v celém voze se jich dá napočítat 96.

Jeden z nich reguluje nastavení šířky opěradel předních sedaček, jiný jejich vyhřívání (nebo chlazení), řada dalších ovládá elektricky nastavitelný volant, adaptivní tempomat s ochranou nárazu do vozidla vpředu a spoustu dalších už běžnějších systémů.

Informuje o nich přehršel analogových i digitálních ukazatelů v čele s velikánským dominantním kruhovým otáčkoměrem.

Hybridní pocity z hybridu

Vedle podvozku má svůj sportovní program i pohonný agregát. Ovlivňuje interval otáček pro řazení, ale i odezvu na přidání plynu a podobně.

Na velkém displeji se dá navolit diagram demonstrující tok energií mezi spalovacím motorem, elektromotorem, akumulátorem, brzdami a generátorem.

Na ryze elektrický pohon se vůz pohybuje jen v malých rychlostech, hodně rychle ale povolá na pomoc šestiválcový třílitr s kompresorem. Není divu, že městská spotřeba i při relativní snaze řidiče šplhá na devatenáct litrů jako nic.

I přes hybridní technologii není úspornost právě silnou stránkou cayennu.

Hodně neobvyklých osm koleček v převodovce řadí automat, třebaže se nabízí i možnost řazení manuálního.

Jako ve všech podobných případech je to ale jen >>jako<< a není důvod vlastní volby použít. Pokud se ale někdo rozhodne, potom tak může učinit tlačítky a pádly na volantu, pravou, nebo levou rukou symetricky.

Stlačit knoflík znamená řadit nahoru, přitáhnou jedno z pádel opak. Sám automat řadí sametově.

Notně opepřené náklady

Cayenne je mezi vozy Porsche nejprodávanější. A také nejuniverzálnější. Dá se opravdu používat ve všech podmínkách - ovšem za předpokladu, že je k dispozici dostatek prostředků na nákup i provoz.

Obě tyto položky patří v měřítku českého trhu mezi nejdražší.

Zůstává rovněž otázkou, zda běžný řidič dokáže všech možností vozu opravdu využít. Zase ale má Porsche, a není jen tak někdo.

O technické vyspělosti, výkonnosti i kvalitě vozu není třeba pochybovat, z továrny v Drážďanech vyjíždí pozoruhodné vozidlo.

Hybridní systém snímá část nákladů, ale vyžádá si je zase při nákupu.

Za hybrid je nutné si připlatit zhruba půl milionu korun.

AUTOR: Vladimír Dolejš
spolupracovník redakce

Porsche Cayenne S Hybrid New Tiptronic
Základní cena: 1 785 833 Kč
Cena testovaného vozu: 3 206 283 Kč
Objem motoru: 2995 cm3
Výkon: 279 kW/380 k
Točivý moment: 580 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická
Objem zavazadlového prostoru: 670/1705 dm3
Spotřeba podle technických údajů: 8,2 l/100 km
Naměřená spotřeba: 14,2 l/100 km
Zrychlení 0-100 km/h: podle technických údajů 6,5 s; orientačně naměřené 6,8 s
Nejvyšší rychlost: podle technických údajů 242 km/h
Plusy: technická vyspělost, prestiž
Minusy: vysoká cena a spotřeba


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist