Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Německo na elektromobilech nešetří

29.05.2011  |  64× přečteno      vytisknout článek

Do roku 2020 má jezdit po německých silnicích milion elektromobilů. Němci následují Dány, kteří preferují ekologickou dopravu.

Znělo to značně ambiciózně. Německá vláda vyhlásila, že během necelých deseti let bude jezdit po německých silnicích milion elektromobilů. Nebude na tom šetřit. Do roku 2013 vydá Berlín na tento účel dvě miliardy eur.

Němci se netají, že chtějí být v tomto směru světovou špičkou. Na vývoj nových technologií chtějí dát další půlmiliardu eur.

Po pár letech přešlapování se projekt ekologické dopravy slibně rozjíždí.

Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee přitom ještě nedávno odrážel výtky, podle kterých Německo ve vývoji elektromobilů zaostalo. Kritika se týkala zejména nespolehlivých a drahých baterií.

Daňové úlevy

Nyní Němci slibují, že půjdou příkladem Evropě. Plánují masivní investice i hustou síť dobíjecích stanic. Pochyby přesto zůstávají. Němečtí experti mají obavy, aby investice neskončily jen v kapsách automobilových výrobců.

Při letmém pohledu v ulicích Berlína zatím moc elektromobilů neuvidíte. Po Německu jich dnes jezdí tak 20 tisíc. Zatím jsou totiž dražší než konvenční vozy. Spolková vláda ale chystá další podněty.

Vozidla, která zatěžují prostředí méně než 50 gramy oxidu uhličitého na kilometr, budou osvobozena na 10 let z povinnosti platit daň. Také firemní daně budou elektromobily zvýhodňovat.

Mnozí Němci aplaudují. "Elektromobily naší výroby přinesou pracovní místa i reputaci lídra v technologiích," komentoval vládní krok nejčtenější list Bild. K pozici nejúspěšnějšího hráče na trhu je ale daleko.

Průkopníkem v elektromobilech zůstává Dánsko. Alespoň v Evropě.

Sladit Evropu

Také v Dánsku stojí za projektem vláda, umožnila pro elektromobily výjimku z registrační daně až do roku 2012. K tomu nabídla majitelům elektromobilů parkování zdarma v centru Kodaně. Podepsala dohodu s firmou Renault-Nissan, v návaznosti na kalifornský projekt Better Place. "Vůz s nulovými imisemi má odpovídat autu o objemu 1,6 litru," řekl Anders Eldrup, který spolupracuje na projektu.

Dánské i německé ambice sleduje pozorně i Brusel. "EU tyto projekty oceňuje, ale nelíbí se jí, že zatím se k autům na elektřinu staví každá členská země jinak," napsal list Financial Times Deutschland.

Někde baterie chtějí dobíjet, jinde měnit. Brusel si představuje namísto malých pilotních projektů jednotnou podporu ve všech zemích. Problém je zřejmý - v době finančních otřesů v eurozóně má nyní unie jiné starosti.

O elektromobily je ale zájem i mimo Evropu. Masivně do nich investují v USA i v Číně.

Rýsují se velké obchody. Automobilka Volkswagen oznámila, že chce v Číně na konci roku 2013 spustit výrobu elektromobilů s tamní firmou FAW Group. Pro výrobek, který má prodejní jméno Kaili, už získala v Číně licenci.

Soupeřící projekty

Co nabízejí elektromobily
Automobily na elektrický pohon stály dlouho v pozadí. Jejich rozšíření bránily krátký dojezd a omezená síť dobíjecích stanic. To se teď změní. Začínají převažovat klady - tichý chod a malé dopady na životní prostředí.

Izrael
Podnikatel Shai Agassi založil před čtyřmi roky v americké Kalifornii firmu, která se zaměřila na ekologicky šetrné formy dopravy. Nabízí jednoduchou koncepci. Zákazník si koupí elektromobil a firma Better Place zaručí pravidelné dodávky elektrické energie za domluvené ceny. Pro pilotní projekt si zvolil rodný Izrael.

Dánsko
V návaznosti na kalifornský projekt vznikla spolupráce automobilek Renault a Nissan s dánskou energetickou společností Dong Energy. Jde o první projekt v zemích EU.

Německo
Ctižádostivý plán, jenž by měl posunout Německo na špičku v oblasti elektromobilů, oznámila tento měsíc vláda v Berlíně. Do roku 2020 chce mít v Německu milion elektromobilů, do roku 2030 šest milionů.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist