Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Na stlačený zemní plyn budou v Česku jezdit i sanitky

15.07.2011  |  zdroj: Podniky a trhy  |  58× přečteno      vytisknout článek

Úspora provozních nákladů se u CNG oproti naftě pohybuje v řádu desítek procent.

Poloviční náklady na provoz, tichý chod, minimální emise. Kvůli těmto výhodám sázejí obce a firmy v nebývalé míře na vozy se stlačeným zemním plynem (CNG). Na palivo, jehož cena vychází na méně než polovinu současné ceny benzinu, pořizují už nejen autobusy, ale i popelářské a úklidové vozy, pekařská auta i sanitky.

Spotřeba CNG v Česku tak sice prudce roste, ale stále je kvůli chabému počtu plnicích stanic a leckdy vyšší pořizovací ceně vozů jen směšným zlomkem spotřeby klasického benzinu a nafty.

"Není co řešit. Když jsme porovnali náklady na provoz a poměrně dobrou pořizovací cenu, vychází CNG jako jasná volba," komentuje úmysl na zakoupení deseti CNG sanitek vedoucí dopravy v nymburské společnosti Transmed Jaroslav Komárek. Auta na zemní plyn postupně nahradí současný vozový park 15 sanitek. Letos firma plánuje nákup prvních tří. Pořizovací cena například u značky Fiat je podle něj srovnatelná s vozem na diesel. Úsporu provozních nákladů však odhaduje na nějakých 40 procent oproti vozu s ropným pohonem.

Šlágrem se už CNG pohon stal v pardubickém dopravním podniku. Městem stoprocentně vlastněná společnost vypravuje do ulic na šedesát autobusů, z toho 14 od firmy Iveco jezdí na stlačený zemní plyn a minulý týden podnik dokoupil dalších šest.

Od roku 2009, kdy uzavřel kontrakt na dvacítku nízkopodlažních autobusů, žádné diesel autobusy nenakupoval. "Hlavním důvodem je ekonomika. Odhaduji, že dvacítka CNG autobusů nám ročně ušetří oproti diesel autobusu kolem pěti milionů korun," říká ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Podobně uvažují i v dalších městech, třeba Karlových Varech nebo Táboře. Jeden CNG autobus v současné době přijde zhruba na pět milionů korun, při kontraktu na větší počet autobusů se cena jednoho na CNG pohybuje zhruba ve stejné výši.

CNG popelářské vozy už nejezdí jen pro Pražské služby, ale jeden takový už druhým rokem provozují i Technické služby města Sedlčany. Teď zvažují koupi dalšího. "Nepotřebujeme plnicí stanici, tankujeme z klasického rozvodu zemního plynu. Svozový vůz má kvůli pohonu čerpadla na hydrauliku výrazně větší spotřebu nafty než ty jiné, o to víc se nám pohon CNG vyplatí. Ale uvidíme podle pořizovací ceny," uvažuje ředitel sedlčanských Technických služeb Jiří Daněk.

Právě cena - zejména v případě nákupu jednotlivých vozů, limituje další zájemce. O obměně sanitek uvažují například v Nemocnici Jindřichův Hradec, jenže na podobné investice není ve zdravotnictví momentálně ten pravý čas. "CNG nás kvůli velké úspoře provozních výdajů a ekologickému provozu láká. Je to ale hlavně otázka peněz," potvrzuje ředitel nemocnice Jaroslav Vohnout.

Srovnatelnou cenu s vozem na benzin či naftu mohou dostat za určitých podmínek od výrobců, ke kterým v Česku patří kromě Iveca i třebíčský Tedom nebo libchavský Sor a v zahraničí Solaris či Mercedes, hlavně zájemci o autobusy. Možné to je i u užitkových vozů. Ty osobní však vycházejí zhruba o deset i víc procent dráž.

Podle analýzy českého trhu, zpracované sdružením Asociace NGV, je zemní plyn v dopravě nyní nejvíc rozšířen u autobusové dopravy, kde ho jako palivo využívá 1,4 procenta z registrovaných autobusů. Podíl osobních a užitkových vozů na CNG však u nás tvoří jen 0,04 procenta. "To jsou čísla o řád nižší než v okolních zemích," komentuje situaci šéf Asociace NGV Zdeněk Prokopec.


Česko a CNG

16,4 Kč
stojí nyní díky nulové spotřební dani CNG v přepočtu na ekvivalent 1 litru benzinu. Benzin je aktuálně za 34,40 Kč a nafta za 33,80 Kč.

7100
tun CNG se spotřebovalo loni v ČR (v roce 2005 to byly 2 tisíce tun). Spotřeba benzinu a nafty činila loni celkem 5,7 milionu tun.

2500
vozů celkem na CNG jezdilo ke konci loňského roku v Česku (oproti 450 vozům v roce 2005). Plnicích stanic funguje nyní 32 (v roce 2005 jen devět).

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist