Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Redaktoři EnviWebu zkoušeli český elektromobil

03.09.2011  |  664× přečteno      vytisknout článek

elektromobilRedakotři EnviWebu zamířili minulý týden do firmy EVC do hanáckého Hulína.

V areálu Pilany zde totiž sídlí nenápadná, ale přitom velmi progresivní firma, EVC. EVC se již několik let  zabývá vývojem a výrobou elektromobilů.

groupPrvním prototypem, jež je s hrdostí zákazníkovi ukazován, je letitý elektromobil - malý jeep, přestavěný ze Suzuki Samurai, jež důvěrně mnozí známe z půjčoven ve středomořských státech. Následovaly další přestavby vozů Peugeot apod. až se nakonec firma začala orientovat zejména na přestavby vozidel Škoda Fabia, Roomster a Superb.

Musíme konstatovat, že zvenku, kromě zásuvky a loga firmy by jste nepoznali, že se jedná o elektromobil. Vevnitř jsou změny minimální, v podstatě je vše stejné jako u spalovací verze, kromě baterií, motoru a displeje s nutnými údaji o stavu baterií apod. Co je opravdu senzační je zrychlení a také minimální hluk vozidla. Dojezd je podle nás dostačující pro běžné denní ježděni ve městě a okolí.

Samozřejmě auta jsou dražší než jejich původní verze se spalovacími motory, na druhé straně nezamořují bezprostředně ovzduší a také není potřeba měnit oleje a na motoru v podstatě není moc, co se mohlo pokazit. Z hlediska ovládání je to naprosto ideální vozidlo pro méně talentované řidiče, neboť není potřeba prakticky řadit. Firma v současné době připravuje i nabíjecí stojany s nimiž by ráda pokryla ČR.

Co Vás zajímá - aneb vybíráme dále z webu EVC odpovědi na často kladené otázky:

  • Jak vznikají elektromobily u EVC Group ?

Zákazník si dodá vozidlo sám, nebo si objedná přestavbu včetně vozidla. Lze použít jak nové, tak mírně ojeté vozidlo. V EVC Group z vozidla vyndají spalovací motor, nádrž na palivo, výfuk, apod. Pokud má zákazník zájem, tyto díly si odebere a následně např. prodá.evc

  • Z jakých vozidel EVC Group dělá elektromobily ?

Vzhledem k typovému schválení, kterého je EVC Group držitelem, je výběr omezen na: Škoda Roomster a Škoda Fabia

  • Jaký lze zvolit elektromotor ?

Výkon elektromotoru lze vybrat ze dvou variant 15kW jmenovitě a 30 kW špičkově, Nebo 30 kW jmenovitě a 65 kW špičkově.

  • Jaký lze zvolit dojezd ?

U motoru 15/30 kW lze zvolit tři typy dojezdů: 80 - 100 km, 140 - 160 km, 150 - 200 km.
U motoru 30/65 kW je dojezd 150 - 200 km.

  • Jaká je maximální rychlost elektromobilu ?

U motoru 15/30 kW je max. rychlost 125 km/h.
U motoru 30/65 kW je max. rychlost 160 km/h.

  • Jak se elektromobil startuje ?

evcKlíčkem jako spalovací vůz, po otočení do první polohy je třeba počkat asi 5 sekund, nejdříve se rozsvítí displej EVC a potom je třeba klíček otočit do druhé polohy, ve které nezůstane, ale ze které se vrátí,(stejně jako při spouštění startéru u vozu se spalovacím motorem)

  • Jak se v elektromobilu řadí ?

Standardně je zachovaná převodovka, pouze se nevyužívají všechny rychlostní stupně. Na stupeň 2 je vhodné jezdit po městě do rychlosti 50 km/h, na stupeň 3 mimo město do 90 km/h a na stupeň 4 na dálnici. Stupeň 2 se zařadí za klidu a potom se s ním jezdí jako v automatu, bez použití spojky. Spojku není třeba používat při zastavení, elektromotor se na rozdíl od spalovacího motoru zastaví. Řazení na vyšší rychlostní stupně je stejné jako u aut se spalovacím motorem. Na vyžádání lze spojkový pedál demontovat a ponechat pouze řazení vpřed a vzad.

  • Jak poznám stav kapacity akumulátorů ?

Vozidlo je doplněno o displej, kde je zobrazen stav kapacity akumulátorů na barevném sloupci a číselně v procentech. Pokud je sloupec červený a stav je pod 20%, je třeba dát vozidlo nabíjet.

  • Jaké jsou v elektromobilu akumulátory ?

evcV elektromobilech EVC Group jsou používány akumulátory lithium - iontové LiFeYPO4. Za příplatek lze objednat lithium - polymerové s větší hustotou energie, tj. lehčí ve stejném objemu, s delším dojezdem.

  • Byl zachován zavazadlový prostor ?

Zavazadlový prostor u elektromobilů EVC Group je plně zachován, bateriové boxy jsou umístěny ve spodní části vozu.

Vozidlo je vybaveno rekuperací, přeměnou kinetické energie na elektrickou, a to v horní úvrati plynového pedálu, při puštění pedálu cítíte mírné cuknutí. A také při brzdění brzdí nejdříve elektromotor a až poté brzdy. Využití je jak bři brzdění, tak při jízdě z kopce. Na displeji je rekuperace znázorněna sloupcem pod bílou čarou. Nad bílou čarou je znázorněna ekonomičnost jízdy zeleně, větší zátěž pak oranžově a maximální zátěž červeně.

  • Jak funguje v elektromobilu topení ?

Topení je dodáváno vodní, elektrické. Snižuje dojezdu o jednotky procent. Zákazník si může také zvolit nezávislé dieselové.

  • Jak funguje v elektromobilu klimatizace ?

Pokud je vůz vybaven klimatizací, stačí jen připojit elektrickou pohonnou jednotku klimatizace, za příplatek.

  • Jak elektromobil nabíjet ?

Elektromobil se nabíjí z elektrické zásuvky, součástí vozu je propojovací kabel, který je třeba nejprve zasunout do zásuvky na vozidle a poté do nabíjecí zásuvky. Standardní nabíjení probíhá z 230 V 16 A, nebo je možné za příplatek do vozu pořídit rychlonabíječky, a poté nabíjení probíhá ze 400 V 32 A, nebo 400 V 63 A.

  • Jak dlouho se elektromobil nabíjí ?

Doba nabíjení je odlišná podle kapacity akumulátorů, tj. dojezdu.
U dojezdu 80 - 100 km trvá nabíjení z 230V 16A na 90% kapacity 5hod. Při objednání rychlonabíječky ze 400V 32A 2,5hod, ze 400V 63A 1,5 hod.
U dojezdu 140 - 160 km trvá nabíjení z 230V 16A na 90% kapacity 8hod, Při objednání rychlonabíječky ze 400V 32A 4hod, ze 400V 63A 2,5 hod.
U dojezdu 150 - 200 km trvá nabíjení z 230V 16A na 90% kapacity 11hod Při objednání rychlonabíječky, ze 400V 32A 5,5hod, ze 400V 63A 3,5 hod.

  • Jaká je spotřeba elektromobilu ?

elektroSpotřeba elektrické energie je odlišná podle kapacity akumulátorů, tj. dojezdu.
U dojezdu 80 - 100 km je spotřeba 14kWh/100km.
U dojezdu 140 - 160 km je spotřeba 15kWh/100km.
U dojezdu 150 - 200 km je spotřeba 16kWh/100km.

  • Jaká je životnost a recyklace akumulátorů ?

Životnost akumulátorů udávaná výrobcem je 3.000 dobíjecích cyklů. Přičemž nabíjení akumulátorů např. s 50% vybitím je jen půl cyklu. U vozu např. se 100km dojezdem je tedy životnost 3.000 cyklů x 100km = 300.000 km. Poté má kapacita klesnout o 20%. EVC Group zajišťuje recyklaci akumulátorů po skončení jejich životnosti.

  • Jaká je záruka ?

Pokud je pro přestavbu použito nové vozidlo od Škoda Auto, vzhledem k velkému zásahu, kterým přestavba vozu na elektrický pohon je, přebírá EVC Group veškeré záruky na vozidlo v délce 2 roky. Při použití ojetého vozu záruku na vozidlo nepřebírá, i když toto v záruce ještě bylo. Záruka 2 roky platí i na elektromotor, akumulátory a další komponenty spojené s přestavbou na elektrický pohon.

  • Jak je zajištěn servis ?

Servis má EVC Group zajištěn mobilní.

  • Kde si lze elektromobily EVC vyzkoušet ?

Elektromobily EVC si můžete po dohodě vyzkoušet v sídle firmy.

  • Jak dlouho trvá přestavba a jaké jsou dodací lhůty ?

Samotná přestavba včetně následného testování trvá přibližně 2 měsíce. Celková dodací lhůta od objednání a složení zálohy je 3-4 měsíce.

  • Jaké jsou platební podmínky ?

50% při objednání, 50% při předání

  • Kde si elektromobil EVC převezmu ?

Na sídle společnosti. popř. lze domluvit převoz k zákazníkovi za úhradu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist