Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Mazda - motory, převodovky a podvozky SKYACTIV výrazně snížily spotřebu vozů

22.10.2011  |  47× přečteno      vytisknout článek

Mazda - motory, převodovky a podvozky SKYACTIV výrazně snížily spotřebu vozů

Zážehové i vznětové motory SKYACTIV s rekordními hodnotami kompresního poměru

Nové manuální i automatické převodovky

Mnohem lehčí karoserie a podvozky SKYACTIV

Mazda Motor Corporation uvádí podrobnosti o technologiích nové generace, které společnost označuje souhrnným názvem SKYACTIV. Patří sem zcela nové motory, převodovky, karoserie i podlahové plošiny, které jsou uváděny do výroby od začátku roku 2011 a přinesly významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Tento proces se zpočátku soustředí na nízkou hmotnost, která je jednou z klíčových hodnot značky Mazda, spolu s průběžnou optimalizací pohonných jednotek konvenční konstrukce. V dalších fázích budou postupně zavedeny úsporné technologie jako rekuperační brzdění nebo hybridní pohon. Cílem Mazdy je snížit spotřebu svých modelů do roku 2015 o třicet procent (oproti roku 2008).

Například zážehový motor Mazda SKYACTIV-G dosáhne mimořádně příznivé spotřeby paliva i bez použití elektrických komponentů, které se zatím objevují jen ve spojení s hybridními agregáty. Tento hospodárný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva využívá kompresního poměru 14,0:1, což je nejvyšší hodnota ze všech sériově vyráběných zážehových motorů na světě. Díky tomu jednotka spotřebuje o patnáct procent méně paliva a vyvine o 15 procent vyšší točivý moment. Nárůst točivého momentu zejména v nízkých a středních otáčkách přispívá k usnadnění jízdy a snížení spotřeby v běžném každodenním provozu.

Také vznětový motor SKYACTIV-D nastavuje kompresním poměrem 14,0:1 nový rekord, tentokrát ale opačný. Jedná se totiž o nejnižší hodnotu mezi všemi dieselovými motory. Výsledkem je pokles spotřeby o dvacet procent a současně také snížení obsahu zplodin ve výfukových plynech. I bez nákladného systému dodatečného rozkládání NOx tak nový motor Mazda SKYACTIV-D splňuje požadavky emisní normy Euro 6. Přeplňování dvoustupňovým turbodmychadlem přináší hladkou, lineární odezvu motoru a vyšší točivý moment v celém rozsahu otáček až do 5200 ot./min.

V rámci technologií SKYACTIV Mazda vyvinula rovněž automatickou převodovku SKYACTIV-Drive, která v sobě spojuje přednosti konvenčních samočinných převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem a převodovek dvouspojkových. Dramatické zvýšení rozsahu uzamknutí hydrodynamického měniče zvyšuje jeho účinnost, zefektivňuje přenos točivého momentu a vytváří pocit přímého propojení motoru s koly, který je srovnatelný s běžnou manuální rychlostní skříní. Oproti stávajícím samočinným převodovkám přináší nová SKYACTIV-Drive snížení spotřeby paliva až o sedm procent.

Nová manuální převodovka SKYACTIV-MT se vyznačuje kompaktní, lehkou konstrukcí a sníženým vnitřním třením, což se opět pozitivně odráží ve spotřebě paliva. Kompaktní rozměry navíc umožňují efektivní zástavbu převodovky do vozu. Krátkými drahami řazení a hladkým chodem řadicí páky tato převodovka připomíná rychlostní skříně sportovních automobilů.

Mazda je přesvědčena, že klíčem ke snižování spotřeby paliva a emisí CO2 je snižování hmotnosti vozů. Ústřední roli v její vývojové strategii proto sehrají nové karoserie SKYACTIV-Body a podlahové plošiny SKYACTIV-Chassis. Nově vyvinutá karoserie je o osm procent lehčí, ale přitom o třicet procent pevnější. Proto poskytuje vynikající ochranu posádky při nehodě a zároveň vytváří předpoklad pro dokonalé jízdní vlastnosti. Nižší hmotnosti bylo dosaženo zejména navýšením podílu vysokopevnostních ocelí v konstrukci karoserie a optimalizací spojovacích materiálů. Nově vyvinutý podvozek SKYACTIV-Chassis je o čtrnáct procent lehčí a zajišťuje vozu precizní ovladatelnost i vysokou úroveň jízdního komfortu.

ZDROJ: www.mazda.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist