Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vodíku v Čechách pšenka (zatím) nekvete

04.10.2011  |  49× přečteno      vytisknout článek

V loňském roce po celém světě přibylo jen dvaadvacet vodíkových čerpacích stanic...

Přestože ekologie v dopravě je v poslední době častým tématem, "vodíková cesta" je zatím poněkud upozaděna. Není divu, že výrobci vidí nejsnadnější cestu v zemním plynu, jehož zásoby jsou zatím z dnešního pohledu více než dostatečné a jeho využití ve spalovacích motorech a nevyžaduje až tak zásadní změny. Koneckonců i postupná náhrada bioplynem je nasnadě.

Také elektromobily se konečně prodraly na výsluní zájmu veřejnosti i automobilových výrobců. Elektřinu lze dnes vyrábět z mnoha zdrojů, ekologizaci výroby této energie tak mohou automobilky směle přehodit na energetické firmy. Jen kdyby se už konečně podařilo vyřešit problém s akumulátory, respektive jejich kapacitou, velikostí a hmotností.

Jsou perspektivy skutečně tak růžové?

Podíváme-li se na obě zmíněné cesty k ekologizaci dopravy podrobněji, nabízejí se i negativa. Plyn je sice ekologický z dnešního pohledu, protože slibuje snadnou náhradu za většího strašáka, kterým je ropa, ale limity se stále zpřísňují a za pár let musí nutně upadnout v nemilost ekologů také exhalace motorů poháněných plynem.

Ani biocesta není tak zelená v kontextu problémů zemědělské výroby a rozmáhajícího se hladomoru. A nesmíme zapomínat na poznámky zastánců energetické soběstačnosti a zdvižené prsty připomínající, jak snadné je otočit kohoutkem a zastavit tok plynu z východu, na němž jsme už dnes v tomto ohledu značně závislí.

Elektromobily se zdají být z pohledu šetrnosti k životnímu prostředí nejčistším řešením, tedy pokud značně přivřeme oči nad problémy kolem akumulátorů. Nicméně ekologická výroby elektrické energie dosud není vyřešena ani pro stávající potřeby. A že s masovým nástupem elektromobilů tyto potřeby opravdu výrazně narostou, o tom není třeba pochybovat. Dořešena není ani kapacita rozvodné sítě a její inteligentnější způsoby distribuce.

Vodíková cesta

Předcházejícími odstavci jsem nechtěl brojit proti elektromobilům a CNG. Buďme rádi, že se automobilový průmysl v tomto ohledu rozhýbal k činům a že ekologie v dopravě konečně už není jen věčně nenaplňovaným tématem. Jen ať se u nás sítě CNG stanic a dobíjecích stojanu pěkně zahušťují. Přírodě se uleví a ropa ztratí argumenty pro svůj spekulativní cenový růst.

Mým záměrem bylo více vysvětlit, proč se i v dnešní době tolik lidí a výzkumných týmů stále zabývá vodíkem, jako palivem budoucnosti. Vize využití vodíku coby nevyčerpatelného energetického zdroje a jeho dostupnost je stále silná a do budoucna význam tohoto paliva nepochybně poroste. Zatím však je stále na okraji zájmu.

V roce 2010 bylo po celém světě otevřeno 22 nových vodíkových čerpacích stanic, čímž se zvýšil jejich celkový počet na 212.

V České republice byla první vodíková stanice otevřena před dvěma lety v areálu Veolia Transport v rámci projektu provozu vodíkového autobusu TriHybus (Triple Hybrid Hydrogen Bus). Ten jezdí na městské lince v Neratovicích. Jedno natankování, které trvá zhruba 10 minut, představuje 20 kilogramů vodíku, s nímž následně ujede vozidlo přibližně 300 km.

Dalších sestřiček se však zatím tato stanice nedočkala a vzhledem k tomu, že se vlna zájmu upjala na již tolikrát zmíněnou elektřinu a CNG, patrně ani hned tak nedočká.

Nicméně zprávy mezinárodního automobilového průmyslu o tom, že auta s palivovými články budou v prodeji v roce 2015, vyvolaly rozsáhlé přípravy na vybudování husté sítě infrastruktury vodíkových čerpacích stanic na západ od našich hranic i v jiných částech světa.

Je tedy pravděpodobné, že o vodíku ještě hodně uslyšíme. Již nyní je ve fází reálného projetu nebo probíhající výstavby 206 dalších čerpacích stanic. Tahounem vodíku v Evropě je především Německo.


Význam vodíku nepodceňují ani výrobci a dodavatelé tradičních paliv.

Ačkoliv je vodík momentálně ve stínu zájmu, na západ od našich hranic bude stanic výrazně přibývat.

ZDROJ: BANKOVNICTVÍ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist