Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

(Nejen) Frankfurtské vize

04.10.2011  |  26× přečteno      vytisknout článek

Letošní autosalon ve Frankfurtu byl opravdu bohatý na novinky. Nešlo však pouze o přírůstky současného trhu, ve velkém zde došlo také k představení mnoha konceptů. S jistou nadsázkou lze tedy letošní zářijový autosalon prohlásit za okno do automobilové budoucnosti

Je pěkné, že zájem automobilek je rovnoměrně rozprostřen do celého spektra kategorií a neupíná se pouze k současným trendům.

Přesto má většina koncepcí řadu společných prvků. Upínají se především k budoucím zákazníkům, které uchvátí dravé sportovní tvary, špičkový komfort, nízká spotřeba jdoucí ruku v ruce s výkonem a nízkými emisemi a moderní technologie jako součást základní výbavy.

Nechme však promluvit jednotlivé koncepty slovy jejich duchovních tvůrců.

Kia GT

Zcela nová Kia GT, představená ve světové premiéře, byla v expozici značky Kia na 64. mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem středem pozornosti. Koncept má klasické uspořádání vysokovýkonného sedanu s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Kia objevuje se studií GT nové stylistické motivy, jako je dlouhá kapota, posunutí předních kol až zcela dopředu, přemístění kabiny dozadu, mohutné zadní proporce a relativně krátkou záď.

Pod kapotou GT je uložen motor Lambda V6 GDI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňovaný turbodmychadlem, který ze zdvihového objemu 3,3 litru poskytuje nejvyšší výkon 290 kW (395 k) a točivý moment 534 Nm. Výkon je přenášen za zadní kola prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky.

Přední dveře a vzadu zavěšené zadní dveře se otvírají mírně vzhůru, a zajišťují tak snadný přístup do prostorného a vzdušného interiéru. Ve velkorysém vnitřním prostoru s úsporným designem naleznou čtyři osoby pohodlí navzdory až nezvykle nízké karoserii.

Citroën Tubik

Projekt Multicity, který je výsledkem úvah Citroënu na téma mobility, si klade za cíl především zajištění příjemného, inteligentního, ekologického cestování s internetovým připojením. Tento přístup již našel svou konkretizaci v internetovém portále Citroën Multicity ve Francii, který usnadňuje cesty s využitím všech dostupných dopravních prostředků (auta, vlaky, letadlo...).

Aktuálně však projekt přešel do další etapy představením konceptu Tubik. Jeho cílem je nabídnout devítimístný vůz, jehož styl a funkce se nezříkají podstaty reprezentativního moderního sedanu.

Týmy designérů značky Citroën se inspirovaly u linií slavného modelu Citroën Type H, kterému veřejnost přezdívala "TUB" (jméno jeho předchůdce), a spojily výrazný a nekonvenční styl vozu s barvami a materiály z vyšší kategorie elegance a komfortu. Díky mnoha možnostem modularity sedadel a použitým technologiím by se zde posádka vozu měla cítit velice dobře a pohodlně.

Výkon s nízkou spotřebou a s nízkými emisemi CO2 by měla zajistit technologie Hybrid4.

Toyota FT-86 II

Dynamické křivky konceptu FT-86 II reálně ukazují na finální design příštího sportovního vozu značky Toyota. Ten zaujme proporcemi s dlouhou a nízkou kapotou, vysokými blatníky a kabinou posunutou vzad. Vzdává tím hold bohaté tradici automobilky Toyota ve světě motoristického sportu.

FT-86 II představuje koncept navržený tak, aby zhmotnil nejčistší radost z jízdy díky přesné a okamžité odezvě i na nepatrné pokyny od plynového pedálu nebo řízení.

Smělé proudnicové křivky jsou výsledkem požadavků funkčnosti a aerodynamiky, pocházejících ze závodních zkušeností ve světě F1. Designová koncepce přezdívaná "funkční krása" je dílem Evropského vývojového centra designu ED2. Nízká, aerodynamická karoserie vyniká atletickými tvary a maximálně kompaktními rozměry.

FT-86 II je návratem ke sportovním kořenům značky, a tak k dosažení dobrých výkonových parametrů se zde namísto těžkého motoru o velkém zdvihovém objemu používá vysokootáčkový zážehový motor konstrukce boxer a šestistupňová manuální převodovka s kompaktními rozměry, nízkou hmotností a nízkým těžištěm. Využita je koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol

Nový sportovní vůz značky Toyota se začne od roku 2012 prodávat na evropských trzích.

Škoda MissionL

Tento koncept není až tolik futuristický, neboť je blízký sériovému stavu a nabízí pohled na nový kompaktní model české automobilky.

Čisté linie, precizní detaily a vyvážené proporce, to jsou hlavní znaky, které spolu tvoří elegantní vzhled studie MissionL. Robustní dojem pomáhají dotvářet výrazné blatníky s 18" koly z lehké slitiny a na praktičnost připravovaného modelu ukazuje karoserie typu liftback.

Stejně jako u studie VisionD dominuje i tentokrát přední části vozu zcela nová interpretace typických znaků Škoda. Mřížka chladiče dostala nový tvar a logo s okřídleným šípem, nyní v černobílém provedení, je nyní umístěno samostatně v přední hraně kapoty.

Novinkou jsou také krystalicky čisté tvary předních světlometů, které odkazují na české tradice v broušení skla. Za šera vyniknou přední a mlhové světlomety, které evokují tvar čtyřlístku, stejně jako směrová světla a světla pro denní svícení, která tvoří tenkou linku ve spodní části světlometů.

Také interiér, nad kterým se klene panoramatická střecha ze zatmaveného skla, vyzařuje vytříbenou eleganci, tentokrát ovšem doplněnou o propracovanou ergonomii a funkčnost. I tady automobilka upozorňuje na odkaz sklářských tradic v podobě prosvícených dveřních výplní s detaily připomínajícími křišťál.

Novinka bude v roce 2012 uvedena na trhy v Evropě, Rusku a Číně. Již v roce 2011 však bude k dispozici pro indické zákazníky.

Ford Fiesta ST

Ford vystavil na mezinárodním autosalonu IAA 2011 vizi budoucího sportovního modelu Fiesta ST. Koncepční studie Fiesta ST Concept má sportovní vzhled s dynamicky naladěným podvozkem a výkonným hnacím ústrojím, při působivě nízké spotřebě paliva i emisích CO2.

Koncept je poháněn zážehovým motorem Ford EcoBoost 1,6?l, stejným, jaký používá model RS WRC. Použití přeplňovaného motoru o zdvihovém objemu 1,6?l není odrazem pouze současných technických předpisů WRC, ale všeobecného trendu v mezinárodním motoristickém sportu, který směřuje k hospodárnějším pohonným jednotkám nejmodernější konstrukce.

S takovým motorem pod kapotou Fiesta vyvine nejvyšší výkon 132 kW a nejvyšší točivý moment 240 Nm. Ford předpokládá, že akcelerace z 0 na 100 km/h bude vozu trvat méně než sedm sekund a že nejvyšší rychlost přesáhne hranici 200 km/h.

Díky pokročilé konstrukci přeplňovaného čtyřválce, kombinovaného se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, však cílová hodnota emisí CO2 pro Fiestu ST činí méně než 140 g/km.

Snižování spotřeby paliva i emisí CO2 zůstává pro další vývoj motorů EcoBoost jedním z nejdůležitějších faktorů.

Ford Evos Concept

Z dílny Fordu pochází také koncepční studie Evos Concept, která odhaluje designový jazyk příští generace globálních modelů Ford z kategorií MAV a CUV.

Evos Concept vznikl speciálně kvůli tomu, aby představil novou tvář Fordu. Zavádí proto nový slovník pro design interiéru i exteriéru, který bude důsledně uplatňován při práci na všech budoucích modelech Ford:

Inovativní silueta: Nepřehlédnutelným prvkem nové studie Evos je svěží a dramatická silueta, která umocňuje sportovní charakter spojený s radostí z jízdy.

Zjevná efektivnost: Vzhled konceptu Evos určuje karoserie typu fastback, jejíž linie střechy evokuje aerodynamickou efektivitu. Tento dojem posiluje subtilní kapkovitý tvar, který tvoří ostatní linie slévající se k zádi vozu. Tenké sloupky karoserie umocňují designovou lehkost.

Propracovaná řeč ploch: Podstatou je uhlazenost, avšak aniž by design ztratil svoji duši. Evos to dokládá svým muskulaturním ztvárněním ploch nad předními i zadními koly a splývající linií, která se táhne dolní částí karoserie.

Technicistní grafika: Význam moderních inteligentních technologií pro značku Ford dává Evos Concept najevo prostřednictvím čisté a precizní grafiky. Především se na tom podílejí útlé přední a zadní světlomety, stejně jako integrované koncovky výfuku a difuzor.

První z nové generace sériových vozů Ford, navrhovaných podle tohoto designového slovníku, se dočká svého představení veřejnosti v roce 2012.

ZDROJ: BANKOVNICTVÍ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist