Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Alternativní pohon ušetří peníze ve vaší flotile

15.03.2012  |  92× přečteno      vytisknout článek

palivoStále rostoucí cena benzinu a nafty vede řadu podnikatelů k zamyšlení, jak by se dalo ušetřit na provozu vozového parku. Jednou, ale bolestivou možností je omezit nájezd vozidel. Druhou, mnohem zajímavější, je volba alternativního pohonu. Jaké máte možnosti?

Zdaleka nejoblíbenějším alternativním pohonem v Česku je LPG. Tento ropný produkt rafinerií využívá ke své jízdě zhruba 200 tisíc aut. S cenou okolo 18 Kč za litr jde o lákavou nabídku. K uchovávání tohoto paliva ve voze je ale potřeba speciální nádrž.

Mnoho nových aut přímo od výrobců s ní k dostání není, modely s pohonem na LPG nabízí třeba Škoda a Subaru. Možností je ale přestavba vozu.

Negativem zvoleného pohonu je zmenšení zavazadlového prostoru kvůli nutnosti instalovat nádrž. Vozidlo poháněné LPG navíc ztratí část svého výkonu a nesmí vjet do podzemních garáží. Výhodou je větší množství míst, kde je možné toto palivo načerpat. I tak je ale nejvhodnější hlavně pro jednotlivce.

Výhodný zemní plyn

Mnohem lákavější alternativou pro podnikatele je volba pohonu na CNG. Jde o stlačený zemní plyn, jehož celosvětové zásoby jsou mnohem větší než ropy. I díky tomu je levný. Ačkoliv na něj stát od začátku letošního roku začal uplatňovat spotřební daň, zůstává jeho cena stále velmi příznivá. Navíc nekolísá jako v případě benzinu nebo nafty.

Metr krychlový CNG odpovídá energeticky jednomu litru benzinu. U čerpací stanice jej můžete pořídit za 23 korun. To může přinést velké úspory nejen při provozu velké flotily aut, ale i menšího vozového parku.

Na CNG přitom v Česku jezdí jen okolo 3,5 tisíce vozidel. Spotřeba se pohybuje okolo 12 milionů kubíků ročně, experti ovšem předpokládají, že by se do osmi let měla zvýšit až na 800 milionů kubíků.

Pro CNG hovoří i zkušenosti z praxe. "Záleží na typu vozidla, ale spočítali jsme si, že provoz auta na CNG vychází zhruba na korunu až korunu dvacet na kilometr," řekl HN Ondřej Pustějovský, který má ve společnosti Vítkovice Doprava na starosti kompletní vozový park. Vůz Škoda s běžným benzinovým pohonem přitom jezdil před půl rokem za 2,50 Kč na kilometr, dnes už jsou náklady kvůli stále zvyšující se ceně benzinu okolo 2,80 Kč/km.

Firma Vítkovice Doprava má k dispozici vozový park čítající zhruba 300 vozidel. Využívá originální vozy od automobilek Volkswagen, Fiat nebo Opel. Na jiná auta si nechala udělat přestavbu až dodatečně. Na CNG tak ve flotile jezdí i Škoda Octavia, Škoda Fabia nebo ruský GAZ.

I přestavba se vyplatí

Originální vozidlo s CNG stojí až o několik desítek tisíc více než s benzinovým motorem. Následná přestavba benzinového vozu na CNG vyjde na 40 tisíc korun. I tak jsou ale úspory podle Pustějovského oproti běžným palivům zhruba čtyřicetiprocentní.

"Záleží na tom, kolik člověk najede kilometrů. Když se pohybujete okolo 25 tisíc kilometrů ročně, rozdíl ve spotřebě by měl být 25 až 30 tisíc korun. Pokud najedete 40 až 50 tisíc kilometrů, jako třeba naši obchodní zástupci, pak už se v prvním roce provozu investice do takového vozu vrátí. Vzhledem k velikosti naší flotily se úspory počítají v milionech," pochvaluje si Pustějovský.

Oproti běžným palivům ale přináší provoz na CNG zásadní nevýhodu. Čerpacích stanic není na území Česka příliš mnoho, přesně 35. V Praze jich je šest, čtyři najdete v Ostravě a jejím okolí. Ale třeba v Plzni pouze jednu. Na Zlínsku není žádná. I proto mají auta na CNG možnost přepínání pohonu na benzin.

"Situace s počtem čerpacích stanic se rok od roku zlepšuje. Sami je stavíme, ještě letos bychom chtěli otevřít pět. Čerpadla jsou nicméně umístěna takovým způsobem, že se mezi nimi dá snadno pohybovat. Navíc šla dopředu i technologie ve vozidlech. U nás běžně používaný Volkswagen Passat zvládne na jednu plnou nádrž CNG ujet až 450 kilometrů," tvrdí Ondřej Pustějovský.

Majitele vozů s CNG už nemusí trápit také zákaz vjezdu do některých garáží. Pro LPG platí stále celoplošně, auta s CNG ovšem mohou zaparkovat v odvětrávaných prostorech.

Elektřina spíše pro image

Některé automobilky se v posledních letech rozhodly, že se vrhnou do výroby sériových elektromobilů. I v Česku se tedy objevila alespoň omezená nabídka aut. Jde například o vozy, které vznikly na základě spolupráce značek Mitsu­bishi, Citroën a Peugeot. Elektromobily prodává také koncern Daimler. Vždy jde ovšem o malá auta hlavně do městského provozu. K němu je odsuzuje ale i malá kapacita baterií, kdy se dojezd pohybuje maximálně mezi 100 až 140 kilometry, elektromobily také jen těžce dosahují dálničních rychlostí.

Přesto první zkušenosti s nimi mohou být pozitivní. To potvrzuje i mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová.

"Elektromobil využíváme hlavně v centru města, v jeho staré části, kde by byl průjezd sanitky problematický. Díky pohonu na elektřinu je šetrný k životnímu prostředí, navíc ho provozujeme jen za náklady na zdravotníka," vysvětluje Ernestová. Záchranáři si zapůjčili elektromobil Smart. Nabíjí ho buď na svém stanovišti, nebo u nabíječky umístěné na Národní třídě.

Na rozdíl od jiných alternativních pohonů využití elektromobilů omezuje i doba nutná k dobíjení. Dostat baterie na plnou kapacitu zabere až osm hodin. Pořídit si takový vůz přitom není nejlevnější záležitostí. Například Citroën C-Zero vyjde na 888 tisíc Kč bez DPH, velikostně přitom odpovídá Škodě Citigo. Elektromobil tak zůstává pro firmu spíše záležitostí image.


Budoucnost CNG

800 milionů 

kubíků CNG by se mělo ročně tankovat u českých čerpacích stanic v roce 2020. Zatím se jeho spotřeba pohybuje okolo 12 milionů kubíků ročně.


35 tankovacích stanic CNG

je zatím na území České republiky. Experti však očekávají, že jich bude
rychle přibývat.


Alternativní pohony

LPG
+ velmi nízká cena
+ slušná dostupnost stanic
+ vhodné i pro starší vozy

- úbytek výkonu
- málo originálních aut
- zákaz vjezdu do garáží

CNG
+ žádný úbytek výkonu
+ nižší cena
+ širší nabídka vozů

- malé pokrytí stanic
- omezený vjezd do garáží
- spotřební daň se bude zvyšovat

Elektřina
+ nízké náklady na provoz
+ nulové emise /> + nízká hlučnost vozidel
+ dobrý image

- extrémně vysoká cena aut
- málo dobíjecích míst
- krátký dojezd
- nízká rychlost
- velmi dlouhá doba dobíjení


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist