Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rekuperace v F1

11.04.2012  |  241× přečteno      vytisknout článek

Rekuperace v F1

KERS je zkratka označující systém pro rekuperaci kinetické energie. Tato technologie umožňuje zachytit a později využít kinetickou energii, která by jinak nebyla využita, např. při brzdění. Podobně využívají kinetickou energii např. hybridní automobily. KERS je však možné využít pro krátkodobé zvýšení celkového výkonu vozidla, např. při závodech Formule 1.

KERS (Kinetic Energy Recovery System) umožňuje využití kinetické energie, která může být akumulována a později opět využita. Tato energie může být akumulována buď ve formě elektrické (baterie), nebo kinetické (setrvačník) energie. Systém KERS je v poslední době nejvíce zmiňován v souvislosti s Formulí 1. KERS je koncipován spíše ke krátkodobému uchování energie a následnému využití při krátkodobém zvýšení celkového výkonu vozidla. Toho je možné využít při závodech třeba při předjíždění.


Jak funguje KERS ve formuli 1?

Nejdříve je zapotřebí systém nabít. Odbrzděná energie ze zadních kol je zachycena alternátorem/motorem a uložena do baterií. Jelikož je KERS poměrně těžký jsou baterie umístěné co nejblíže k těžišti ve spodní části palivové nádrže.

Ve fázi, kdy chce řidič využít nakumulovanou energii, zmáčkne tlačítko na volantu a elektrický proud teče opačným směrem, tedy z baterií. Alternátor/motor začne dodávat souvislý tok výkonu. Tato výkonová injekce má hodnotu kolem 60 kW a může být použita maximálně po dobu 6,6 sekund v každém kole.


tok elektrické energie

Méně používaným způsobem jak kinetickou energii uchovat je mechanická varianta za využití setrvačníků. Při tomto mechanickém způsobu se setrvačník otáčí rychlostí až 50.000 ot/min.

Co ve skutečnosti KERS přinese a kterou cestou se týmy vydají, je otázkou. Zvýšení výkonu o 60 kW na dobu 6,6 s během každého kola (odpovídá povolené kapacitě 400 kJ) zní sice atraktivně, ale musíme uvážit to, že systém zvýší hmotnost monopostu cca o 30 kg a zvýší i nároky na chlazení. Je na zvážení, zda spíše nejít cestou PowerBoostu, jako formule A1 Grand Prix.

Text: J.Sajdl
Foto:
www.wheelsweekly.blogspot.com, www.brakingtechnologies.com, www.f1news.cz

ZDROJ:http://cs.autolexicon.net


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist