Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Scania a alternativní paliva

08.07.2012  |  76× přečteno      vytisknout článek

tirPřepravní průmysl se musí vyrovnat se dvěma velkými překážkami - s nutností zbavit se závislosti na ropě a zároveň také s potřebou snižovat neustále se zvyšující tvorbu zplodin CO2.

Společnost Scania se k tomuto tématu postavila čelem - už 20 let vyrábí vozy, které jsou schopny využívat komerčně dostupná biopaliva, a aktivně vyvíjí a testuje technologie budoucnosti.

Biopaliva jsou součástí přírodního uhlíkového cyklu

Biopaliva jsou součástí přírodního uhlíkového cyklu a nepřispívají ke zvyšování koncentrace CO2 v atmosféře. Fosilní paliva oproti tomu uvolňují uhlík z fosilních nalezišť a zvyšují úroveň CO2 ve vzduchu. Použití biopaliv má tedy za následek snížení tvorby zplodin CO2, zejména v oblasti přepravy těžkých nákladů, kde není snadné zavést pohon na elektřinu.

V současnosti splňují důležité požadavky (udržitelnost, komerční dostupnost a možnost velkoobjemové výroby) pouze tři biopaliva - bioetanol, bionafta a bioplyn. Jiné zajímavé typy biopaliv nebudou ještě nějakou dobu komerčně dostupné.

Portfolio biopaliv nabízených společností Scania

Jedinečné portfolio biopaliv nabízených společností Scania pokrývá všechna tři hlavní biopaliva. Díky našim řešením tak může každý zákazník těžit z vysoké účinnosti využití paliva a výrazného snížení tvorby zplodin CO2.

Společnost Scania silně podporuje vývoj jednotných systémů pro certifikaci biopaliv z hlediska udržitelnosti. Dobrým příkladem tohoto snažení jsou kritéria Evropské

Bioetanol je v současnosti v oblasti přepravy nejpoužívanější biopalivo. Zároveň se jedná o palivo, u něhož je v budoucnu pravděpodobnost udržitelnosti velkoobjemové výroby nejvyšší.

Bioetanol je vhodný pro městskou a příměstskou přepravu na krátké až střední vzdálenosti.

Bioetanol - celosvětově dostupný ve velkých objemech

Největší výhodou bioetanolu je jeho celosvětová dostupnost ve velkých objemech. Jeho výroba je snadná a lze využít mnoha surovin, jako například cukrové třtiny, řepy nebo celulózy. Provoz je možný jak čistě na bioetanol, tak na paliva s příměsí bioetanolu.

Společnost Scania nabízí mnoho vozidel s pohonem na bioetanol, například autobusy, nákladní vozy a vozy pro svoz odpadu. Scania je aktuálně jediným výrobcem vozidel, který úspěšně vyrábí vozidla pro přepravu těžkých nákladů s pohonem na bioetanol. Naše motory přizpůsobené pro provoz na bioetanol se vyznačují stejnou účinností využití paliva jako běžné dieselové motory a splňují emisní směrnici Euro 5 / EEV.

Lokální infrastruktura dodávky paliva

Snaha společnosti Scania o propagaci bioetanolu zahrnuje také podporu vybudování lokální infrastruktury dodávky paliva.

Bionafta je tekutá motorová nafta z obnovitelných zdrojů vyráběná z esterifikovaného rostlinného oleje.

Bianaftu lze použít pro všechny typy provozu a použití. Manipulace s ní je snadná, je dostupná i ve velkých objemech a lze ji smíchat s běžnou naftou. Díky tomu se pro použití při přepravě těžkých nákladů a přepravě na dlouhé vzdálenosti jedná o nejvhodnější ze všech biopaliv.

Bionaftu lze vyrobit z mnoha zdrojů

Bionaftu, známou též pod názvem FAME (Fatty Acid Methyl Ester - metylester mastných kyselin), lze vyrobit z mnoha zdrojů, jako například řepkového semene, dávivce černého nebo použitého fritovacího oleje. Každý z těchto zdrojů má různé výhody i nevýhody z hlediska kvality. V Evropské unii se nejvíce používá semeno řepky.

Dochází k mírnému ovlivnění výkonnosti a tvorby emisí. Za předpokladu dodržení zvláštních servisních intervalů umožňuje společnost Scania u některých motorů až 100% využití paliva FAME. Provoz musí vždy probíhat v koordinaci s prodejcem společnosti Scania.

Vynikající spalovací vlastnosti

Bionaftu lze vyrábět také synteticky. Takto produkovaná bionafta má vynikající spalovací vlastnosti, nicméně zatím ji nelze vyrábět velkoobjemově.

Syntetická nafta vyráběná z biomasy (BTL, přeměna biomasy na kapalinu) má coby alternativní palivo velký potenciál. Poskytuje vynikající předpoklady pro čisté spalování, je ideální pro vysoce účinné dieselové motory a umožňuje libovolné míchání s běžnou naftou. Je možné ji vyrábět ze surovin, jako jsou biomasa, odpad nebo fosilní zemní plyn.

Syntetický diesel má vynikající spalovací vlastnosti a umožňuje výrobu z obnovitelných i fosilních materiálů.

Syntetický diesel vyráběný z biomasy (BTL, biomasa na kapalinu) má velký potenciál jako alternativní palivo. Poskytuje vynikající předpoklady pro čisté spalování, je ideálně vhodný pro vysoce účinné dieselové motory a umožňuje libovolné míchání s běžným dieselem.

Jeho výroba je možná ze surových materiálů včetně biomasy, odpadu a fosilního zemního plynu. Při výrobě z biologického základu může být objem oxidu uhličitého snížen až o 80 procent.

Bioplyn z obnovitelných zdrojů vykazuje dobrou emisní charakteristiku a je možné jej tankovat do těžkých vozidel.

Bioplyn je doporučeno používat zejména pro vozový park a vozidla městské přepravy využívaná na krátké vzdálenosti. Plynná paliva jsou totiž objemná, a kapacita nádrže dovoluje pouze menší operační rádius. Plynná paliva navíc vyžadují nákladnější infrastrukturu.

Nižší spotřeba paliva a ekologičtější provoz

Nejméně nákladný a nejvíce udržitelný způsob výroby bioplynu je využít místní odpadní vody a skládky. I když je objem odpadu omezen, mohou města využít tuto skvělou příležitost k pohonu části místního vozového parku a zajistit si tak dodávku biopaliva vyrobeného přímo v dané oblasti. Motory Scania s Ottovým cyklem a technologií spalování chudé směsi se vyznačují nízkou spotřebou paliva a velmi ekologickým provozem. Navíc splňují emisní hladinu Euro 5 / EEV.

Bioplyn je obnovitelný zdroj energie

Bioplyn a zemní plyn (CNG) mají stejnou molekulární strukturu (metan), ale zatímco zemní plyn je fosilního původu, bioplyn je obnovitelný. Oba typy je možné použít společně.

Vodík nepředstavuje krátkodobou alternativu, ale může se projevit jako využitelný společně s palivovými články v období po roce 2020.

Pohonné řetězce obsahující palivové články a elektrický motor mohou znamenat zajímavou alternativu - z dlouhodobého hlediska. Vodíkové palivové buňky jsou výrazně účinné v náročné přepravě, dosud však neexistuje způsob zajištění přepravy dostatečného množství plynného vodíku ve vozidle. Rovněž je nutno zajistit výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů, přičemž v současnosti takováto využitelná technologie neexistuje. Společnost Scania se podílí na evropském projektu vývoje konceptu autobusu s palivovými články.

ZDROJ: www.scania.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist