Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Dva městské autobusy Citelis přátelské k životnímu prostředí - hybridní a na CNG

11.07.2012  |  48× přečteno      vytisknout článek

Dva městské autobusy Citelis přátelské k životnímu prostředí - hybridní a na CNG

Výrobce autobusů Iveco Irisbus stejně jako ostatní největší světoví hráči na trhu se zabývá vývojem a výrobou vozidel šetrných k životnímu prostředí. Cestujících se pak přímo dotýká zvyšování bezpečnosti a pohodlí a provozovatelů ekonomika provozu. Prioritou je pro výrobce v dieselovém segmentu norma EURO 6 a EEV. Už dlouhodobě je Iveco Irisbus hlavním evropským výrobce CNG autobusů (Citelis). Celkem bylo vyrobeno 4500 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG), jde o 1500-1800 Citelisů za rok. Ve Francii a Itálii jde o tisíce vozů, ve Španělsku a Řecku o stovky, v oblasti bývalého Československa je to 190 autobusů, v ostatních státech východní Evropy se počítají CNG busy na desítky. Výrobce deklaruje emise u CNG lepší než EEV a EURO 6 a nižší hlučnost CNG motorů. je třeba zdůraznit, že v rámci skupiny je k dispozici výroba motorů IVECO.

Iveco Irisbus představuje i v ČR s nabídku sériového hybridního autobusu Citelis. Zajímavostí je bezesporu, že sériový hybrid výrobce vyvinul již v roce 1995, v souvislosti s dieselelektrickou technologií byl zmíněn mj. Europolis v roce 2003, autobus na palivové články Cityclss v roce 2006 a aktuální Citelis Hybrid představený v roce 2010 ve Francii. Doplňujeme informací o projektu Hynovis, kde šlo patrně o studii, která byla realizována jediným vozidlem se zajímavou přední dvojnápravou s malými koly a dále se nevyvíjela. Sériová technologie znamená, že má autobus vlastní "elektrárnu" - generátor a pohon je pak částečně jako elektrobus. U Citelisu Hybrid pak jde při jízdě o kombinaci elektropohon - diesel viz obrázek. Do 30% činnosti brzd se jedná o režim rekuperace, dále pak nastupuje klasický proces autobusového brzdění. Rekuperační brzdění může mít i ovládání pod volantem jako retardér. K provozu podrobněji viz graf a jeho popis. Elektrovýzbroj je na střeše, pohled na horní část ze země je tedy velmi podobný jako na CNG bus (v místě lahví je elektrovýzbroj), také váha je oproti CNG busu jen nepatrně vyšší. Partnerem Iveco Irisbus je společnost BAE SYSTEMS. Praxí ověřené úspory PHM v Lyonu, Toulonu a Lyonu vykazují 30 - 39 % v běžném provozu. Na hybridy společnost Iveco Irisbus dostala přes 200 objednávek, realizováno bylo 20 dodávek.

Od uvedení na trh v březnu 2005 bylo vyrobeno již více než 10000 autobusů Citelis (modernizace a facelift předchozího modelu Citybus, v součtu by bylo číslo daleko vyšší), a to ve formě dokončených vozů, podvozků pro přední evropské výrobce karoserií, nebo PKD (rozpracovaných vozů) pro trolejbusové nástavby v různých zemích střední a východní Evropy. Autobusy Citelis se v současnosti vyrábějí ve Francii v Annonay a ve Vysokém Mýtě. Konkrétně vy Vysokém Mýtě jde o výrobu standardních 12m včetně CNG, v Annonay se pak vyrábí celé portfolio modelů Citelis včetně krátkých a Crealis včetně hybridu a kloubových vozidel (hybridy jsou ve verzi 12 i 18 m) nebo jako podvozky a karoserie, které jsou vyráběny v Rorthais pod názvem Access'Bus GX 327 a GX 427.
Určitě by se hodilo, aby se vyráběl i model Crosway LE na CNG, logicky ve Vysokém Mýtě, snad se této nabídky dopravci také dočkají.

Dieselový motor Iveco Cursor 8 Euro 5 autobusů Citelis může být volitelně dodán ve verzi vyhovující požadavkům pro označení EEV (Vozidlo obzvláště ohleduplné k životnímu prostředí). Cursor 8 EEV je k dostání bez částicového filtru, což umožňuje snížení pořizovacích a servisních nákladů a je výhodné z hlediska celkových provozních nákladů vozidla.

Autobusy Citelis s pohonem na zemní plyn jsou vybaveny motorem Cursor 8 CNG, který je speciálně vyvinut pro CNG palivo. Výsledkem jsou výkonové parametry od 180kW do 243kW a velmi nízké emise, jejichž hodnoty již nyní plní budoucí emisní limity Euro 6.

Dále na:http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=9903&secid=7

ZDROJ: www.busportal.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist