Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Japonci v Praze předvedli auta budoucnosti. Umí nabíjet i sporák

16.11.2012  |  zdroj: HN  |  59× přečteno      vytisknout článek

Elektromobily mohou šetřit energii na provoz domácnosti. V Česku zatím vozů na elektřinu jezdí málo, pouze 160.

Otec rodiny přijíždí z práce, auto poháněné elektřinou zastaví před domem a kabelem ho zapojí do zásuvky ve zdi. Zatímco vůz parkuje, manželka z jeho baterie čerpá elektřinu k vaření večeře - elektromobil totiž napájí sporák i myčku nádobí. Tato energie navíc stojí minimum peněz, auto se totiž ráno nabilo ze solárních panelů umístěných na střeše.

Něco takového zní v Česku jako odvážná futuristická vize, v Japonsku ale tento systém začali testovat už letos v červnu. O svých poznatcích, jak uzpůsobit města a bydlení lidí tak, aby byly co nejšetrnější k životnímu prostředí a dokázaly uspořit energii, přednášeli japonští vědci včera v Praze.

Úspora energie 70 procent

Elektromobily jako dopravní prostředek i jako baterii pro domácnost začala v Japonsku testovat automobilka Nissan. "Je zbytečné, aby auto jen stálo před domem. Pokud se naučíme jeho energii využívat, můžeme uspořit náklady na energii pro provoz domu až o 70 procent. Auto se může nabíjet z obnovitelných zdrojů, jako jsou právě solární panely nebo větrné elektrárny," vysvětluje Hiroshi Horie z Nissanu.

Vůz navíc může v případě živelních katastrof sloužit jako záložní zdroj například pro výtahy nebo čerpání vody. "Při rozsáhlých zemětřeseních, jako jsme zažili v Japonsku, byla právě o záložní zdroje elektřiny nouze. Elektromobily v takových případech mohou velice dobře posloužit," podotýká Horie.

Elektromobil jako záložní zdroj zapojil Nissan letos v kancelářské budově v Tokiu. "O elektromobily je stále větší zájem, jen naše automobilka jich prodala téměř čtyřicet tisíc," říká Horie. Nissan proto podobný systém hodlá testovat i v Evropě, se zapojováním začal třeba ve Španělsku.

"Problémem ale je, že stále není jednotná norma pro zásuvky a pro dobíjecí sítě. Lidi také často odradí vysoká cena elektromobilu a poměrně krátká vzdálenost dojezdu," připouští. Cena elektromobilu dosahuje zhruba osmi set tisíc korun a dojezdová vzdálenost na jedno nabití je zhruba 150 kilometrů.

Smart city na Havaji

Další futuristickou vizi přeměnili Japonci ve skutečnost na havajském ostrově Maui. Chytré město - takzvané smart city - tu začala vytvářet společnost Hitachi. Domy, nákupní střediska, školy i všechny další budovy jsou napojené na jeden centrální počítač, který řídí dodávky elektřiny i tepla, a to vše z obnovitelných zdrojů, především ze slunce a z větru.

"Testujeme to jako nový koncept inteligentního řízení města, které nezatěžuje životní prostředí," říká Takayama Mitsumasa z Hitachi. "V malé, koncentrované podobě jako na Maui to funguje, otázka je, jak by se to dalo realizovat ve velkých metropolích," tvrdí Mitsumasa.

Asi nejdál postoupili Japonci v šetrných technologiích na ostrově Okinawa. Turisty i místní obyvatele zde rozvážejí elektromobily, které si lidé navzájem půjčují. Dobíjecí místa jsou instalovaná doslova u každé benzinové pumpy, parkoviště nebo nákupního střediska.

V Česku elektromobily nefrčí

Naopak v Česku je fenomén elektromobilů v zárodku. Zatím jich zde jezdí jen 160 a dobíjecích míst je po celém Česku 23.

Podle Jakuba Ditricha z Asociace elektromobilového průmyslu není divu. "Pokud si na elektromobil přetvoříte třeba Fabii, vyjde vás na šest set tisíc. A když si elektromobil objednáte ze zahraničí, trvá tři čtvrtě roku, než ho tady české úřady zaregistrují. Nejsou na to připravené," upozorňuje Ditrich.

Navíc Česko elektromobily nezvýhodňuje ani nižší DPH nebo levnější elektřinou, jako je to běžné třeba v Norsku nebo ve Francii.

 Fakta o elektromobilech


Kapacita baterie

Baterie elektromobilu má kapacitu 24 kWh. To je dvoudenní spotřeba elektřiny jedné domácnosti.

Cena vozu

Elektromobil stojí zhruba 800 tisíc korun.

Dojezdová vzdálenost

Na jedno nabití vůz ujede 150 kilometrů


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist