Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Elektrická supermise

02.12.2012  |  zdroj: HN  |  72× přečteno      vytisknout článek

elektromobilitaAutomobilky neváhají elektřinu použít k pohonu svých nejexkluzivnějších supersportovních modelů. Dosud jsme měli uvěřit tomu, že elektromobily jsou ekologické, a nyní se nás snaží přesvědčit, že jsou i zábavné.

Na začátku to s elektromobily a jejich nulovými emisemi sice vypadalo velmi jednoduše, postupem času vyšlo najevo, že to s jejich aktuální ekologičností nebude až tak žhavé. Lokální nulové emise jim nikdo upírat nehodlá, ale elektřina, kterou spotřebovávají, má bohužel prozatím původ z velké části v uhelných elektrárnách. Stejně tak jejich hmotnost je pro elektromobily do značné míry limitující. Kompaktní elektromotory jsou dopovány elektřinou z akumulátorů, které jsou zatím dost těžké, velmi drahé a ani získávání surovin na jejich výrobu neprobíhá ve většině případů zrovna ekologicky. Když už se konstruktérům podaří dostat správný akumulátor do auta, vyhráno ještě nemají. Přestože výrobci běžně deklarují dojezd na jedno nabití 200, 300 a více kilometrů, realita je většinou jiná. Akumulátory jsou citlivé na teplotní výkyvy a dojezd samozřejmě velmi ovlivňuje i styl jízdy.

Tyto a další důvody tak prozatím diskvalifikují elektřinu jako nový pohon plnohodnotných automobilů, jak je většinou známe dnes. Zároveň ale nabízejí uplatnění v mnohem specifičtěji zaměřených dopravních prostředcích, jako jsou elektrokola, skútry, mikroautomobily a další vozidla, která řeší městskou a příměstskou mobilitu.

Proč ale dospěly automobilky k tomu, že elektřina může být tím správným klíčem k zážitkům i v oblasti supersportovních aut? Odpověď na tuto otázku také není v zásadě složitá. Na rozdíl od spalovacího motoru vytvářejí elektromotory točivý moment okamžitě a maximální točivý moment je k dispozici prakticky od okamžiku rozjezdu. To znamená mohutnou hnací sílu a dynamiku. Elektromotory také pracují s téměř 100% účinností na rozdíl od spalovacích, kde se účinnost pohybuje mezi 30-40%. Milým bonusem je pak schopnost získávat část spotřebované energie zpět během brzdění.

Elektromotor také nevytváří skoro žádné vibrace, a tak má vůz velice tichý chod. To však u sportovního automobilu nemusí být zrovna výhoda, protože na rozdíl od temného bručení osmiválce nazve tichý svist elektromotoru sexy zvukem jen málokdo. Podle názorů výrobců jde však jen o psychologickou záležitost, se kterou už příští generace nebudou mít problém.

Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive

Slavný model stuttgartské značky se představil jako elektromobil na letošním pařížském autosalonu. Supersport poháněný čtyřmi elektromotory, které dohromady dávají výkon 552 kW a točivý moment 1000 Nm vznikne v přísně limitované edici 100 kusů. Ty jsou pečlivě rozděleny mezi trhy, kde model SLS slaví největší úspěchy, a proto je jeden exemplář k dostání i v České republice. Pokud se u nás najde sběratel, který by chtěl mít ve své sbírce tento unikát, bude si muset připravit částku přesahující 10 milionů korun, což je více než dvojnásobek ceny za stejný vůz s benzinovým osmiválcem. Za své peníze dostane vůz prošpikovaný technologiemi z formule 1 a výkon 750 koní znamená vůbec nejsilnější vůz, který vznikl v divizi AMG. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a z nuly na 100 km/h zrychlí za 3,9 s. Mercedes udává, že jeho elektrický supersport dokáže s vysokokapacitním Li-ion akumulátorem vážícím 548 kg ujet až 250 km. Dobíjení pomocí speciální nabíječky zabere ne jméně 3 hodiny, jinak musí majitel počítat až s 20 hodinami.

Zajímavě se konstruktéři vypořádali se zvukovým projevem, který má tvořit požadovanou kulisu jízdního zážitku. U SLS AMG Electric Drive jde o kombinaci vlastních existujících zvuků vozidla a komponovaného zvuku, o který se stará audiosystém s jedenácti reproduktory.

Rimac One Concept:

Teprve 24letý chorvatský podnikatel Mate Rimac stojí za projektem elektrického supersportu Rimac One, který byl představen minulý rok na frankfurtském autosalonu. Koncept míří do výroby a první z 88kusové série by se měl dostat ke svému majiteli příští rok.

Kromě designu probíhá v chorvatské režii i návrh vlastního systému elektrického pohonu, tedy motoru včetně měniče a redukční převodovky, a vlastních bateriových článků. Rimac nazývá svůj jedinečný systém All Wheel Torque Vectoring. V zásadě je rozdělen na dva subsystémy, přední a zadní, přičemž každý se skládá z dvou elektromotorů symetricky umístěných na společné skříni dvou převodovek. Z nich je potom každé kolo hnané mechanicky zcela nezávisle na druhém. Jízdní dynamika se tak posouvá na zcela novou úroveň. Vyspělá elektronická řídicí jednotka totiž dokáže na základě mnoha snímačů rozmístěných po celém voze nejen zpomalovat, ale i zrychlovat každé kolo zvlášť a distribuci výkonu upravovat v řádu stovek změn za sekundu. Impozantní je i hrubá síla poháněcí soustavy. S výkonem 1088 koní zrychlí kompaktní vůz vážící 1650 kg z nuly na stovku za 2,8 s, maximálně jede 305 km/h a díky energii 92 kWh v bateriích má ujet až 600 km!

Audi R8 e-tron: Elektrický rekordman Nordschleife

Další velmi seriózní německý příspěvek do diskuse o elektrických superautech si na konec letošního roku připravilo Audi. S autem postaveným na základě sériového modelu R8 vyrazili na jeden z nejnáročnějších a legendami opředený testovací okruh. Více než dvacetikilometrovou trasu Severní smyčky Nürburgringu se závodnímu jezdci Markusu Winkelhockovi podařilo zajet v čase 8 minut a 9,099 sekundy, a stanovit tak nejrychlejší kolo s čistě elektricky poháněným vozem. Rekordní jízda byla vytvořena s Audi R8 e-tron, u něhož všechny komponenty odpovídají budoucímu sériovému modelu. Dvojice elektromotorů poskytuje celkový výkon 280 kW a točivý moment 820 Nm. Díky tomu R8 e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s. Pro rekordní jízdu byl omezovač přenastaven z běžných 200 km/h na 250 km/h. Supersportovní elektromobil byl jen o necelou minutu pomalejší než téměř dvojnásobně silný držitel absolutního rekordu Gumpert Apollo Sport (515 kW) s konvečním motorem.

Deklarovaný dojezd sériového Audi R8 e-tron má být až 250 km, ale už z průběhu rekordní jízdy je jasné, že pod plným zatížením vydrží energie jen na zlomek udávané hodnoty. Na druhou stranu je třeba přiznat, že na limit jízdních schopností nedostane svůj vůz ani většina z majitelů "normálních" supersportovních vozů.

Tesla Roadster: První skutečně zábavný elektromobil

Mladá kalifornská firma Tesla Motors je jedinou skutečnou automobilkou, která se zabývá výhradně elektromobily. Její zakladatel Elon Musk vydělal nejprve jmění na on-line platebním systému PayPal a posléze modelem Tesla Roadster dokázal, že elektromobily mohou být i velmi zábavná a řidičská auta. Tesla dnes rozjíždí výrobu třetího modelu a do roku 2016 jich plánuje vyrábět už rovných pět. Ovšem jenom pokud se jim podaří překonat současné potíže. Bohužel ani v Tesle se totiž i přes extrémní úsilí a neustálý vývoj ještě nepodařilo zcela nastartovat byznys s elektromobily. Díky mnohamiliardovým vládním dotacím a půjčkám se paradoxně stávají spíš vodou na mlýn pro všechny odpůrce elektromobilů.

Model Tesla Roadster postavený na bázi sportovního Lotusu Elise ukázal v roce 2008 cestu spoustě mnohem větších automobilek a odstartoval nový zájem o tyto vozy. Tesla jako první představila elektromobil nejen jako ekologické auto, ale také jako vůz schopný poskytnout výjimečné sportovní svezení. I zde totiž najdeme ohromující hodnoty výkonu, točivého momentu a zrychlení pod 4 s. Dojezd uváděný kalifornskou automobilkou se blíží ke 400 km. Nicméně když testovaly Teslu Roadster ve slavném pořadu britské BBC Top Gear, radovali se ze skvělých jízdních vlastností jen 90 km. Údajný krátký dojezd se tak stal záležitostí soudních tahanic, protože Tesla žalovala vždy nekompromisní Top Gear za pomluvu.

AUTOR: Radek LAUBE


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist