Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Odpovědný byznys: Firmy mění styl, jakým konají dobro

11.11.2011  |  zdroj: HN  |  52× přečteno      vytisknout článek

Jen filantropie pověst firmy nevylepší. Manažeři chodí i manuálně pomáhat...

Obrázek manažerů a "kancelářských myší" z velkých korporací, kteří sázejí stromky nebo předčítají důchodcům z knížek, už není jen utopií. V Česku přibývá velkých i menších firem, pro které už společenská odpovědnost není jen ukrajování části rozpočtu na dobročinnost.

Společnosti i jejich zaměstnanci se stále častěji aktivně zapojují do ochrany životního prostředí, do podpory společensky znevýhodněných skupin obyvatel.

Co to znamená v praxi? Třeba to, že zaměstnanci energetického gigantu ČEZ či telekomunikační firmy Vodafone skutečně obléknou několikrát do roka pracovní oděv a vyrážejí do lesa sázet nové stromky či pročistit a prosekat porost. Zaměstnanci banky ČSOB zase mají možnost vyzkoušet si práci v chráněných dílnách - například zasednout za hrnčířský kruh a vyrobit za pomoci handicapovaných pracovníků vlastní keramiku.

Jak tvrdí odborníci, podobné aktivity pomáhají v očích veřejnosti vylepšit reputaci některých neoblíbených korporací. A firmy jsou si toho vědomy. "Podobným programům se věnujeme dlouhodobě a systematicky. Věříme, že to naši zákazníci, a nejen oni, ocení," soudí senior specialistka společenské odpovědnosti Vodafonu Kateřina Husová.

Její firma patří podobně jako ČEZ a ČSOB k dlouholetým a relativně štědrým filantropům, kteří dávají desítky až stovky milionů korun na dobročinné účely.

Jenže zapsat se do povědomí lidí jen jako nejštědřejší a největší dárce už firmám nestačí. Snaží se profilovat také jako inovátoři a ohleduplní podnikatelé a chtějí, aby se o nich vědělo.

"Globální krize a nejistá finanční situace změnily přemýšlení firem o dárcovství a formě odpovědného byznysu," soudí Pavlína Kalousová, šéfka platformy Byznys pro společnost, která včera vyhlašovala výsledky osmého ročníku soutěže "nejodpovědnějších firem" v Česku.

Letošní účast firem v jednotlivých kategoriích soutěže a jejich výsledky potvrzují nastíněný trend. Zatímco o titul "filantrop roku" usilovalo 18 velkých a středních firem působících v Česku, tedy méně než v uplynulých ročnících, o ocenění "nejodpovědnější firma" bojovalo celkem 60 společností.

Také celková částka, kterou soutěžící firmy letos ze svého rozpočtu vyčlenily na dobročinnost, je menší než loni. Zatímco loni putovalo na charitu 818 milionů korun, letos tato částka činí něco málo přes 668 milionů.

To ovšem neznamená, že by české firmy nějak výrazně zchudly. Jen se své prostředky rozhodly vynakládat jiným směrem.

Pro zajímavost, firemních dárců, kteří si dary na dobročinnost mohou odepisovat z daní, ubývá meziročně také ve statistikách ministerstva financí. To jich eviduje ke konci loňského roku 15 634 oproti 16 732 dárcům v roce 2009.

Několikamilionové částky vynaložené na dobročinnost proto nebyly rozhodujícím kritériem pro úspěch v hlavní kategorii soutěže TOP odpovědná firma.

Zatímco mezi největšími filantropy figurují z velké části průmyslové a finanční instituce, hlavní ceny pro nejodpovědnější firmy převzala trojice z různých oborů - Plzeňský Prazdroj (vítěz soutěže), firma IBM (2. místo) a Vodafone (3. místo).

Zmíněné firmy porota ocenila za efektivní investice do ekologických opatření, do vzdělání a do slibných podnikatelských záměrů, s nimiž se na ně obracejí mladí lidé.

Například Plzeňský Prazdroj spočítal, že díky přesunu části distribuce piva na železnici snížil v letošním roce produkci CO2 zhruba o 1175 tun. Firma, která získala díky ekologickému přístupu už řadu mezinárodních ocenění, také pracuje na snižování spotřeby vody. "Do čtyř let chceme spotřebu snížit o čtvrtinu," potvrdila HN ředitelka komunikace Prazdroje Drahomíra Mandíková.

IBM a Vodafone se zaměřují spíše na rozvoj společnosti. IBM financuje dětem a středoškolákům workshopy, kde se učí práci s počítači. Vodafone, který je dalším nositelem řady ocenění v oblasti společenské odpovědnosti, zase nabízí odborníkům z komerční sféry strávit v rámci projektu Rok jinak dvanáct měsíců v neziskové firmě. "Po tu dobu dotyčným hradíme plnou výši roční mzdy z jejich původního zaměstnání," připomněla Husová.


Co je společenská odpovědnost?

Dobrovolné začleňování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a do jednání se zaměstnanci, klienty a akcionáři.

Top odpovědná velká firma

(cena za rozvoj takzvaného udržitelného byznysu)

1. Plzeňský prazdroj

2. IBM Česká republika

3. Vodafone Czech Republic

4. E.ON Česká republika

5. PwC, Česká republika

Top odpovědná malá firma

(cena pro odpovědné lokální firmy s ohledem na jejich omezené možnosti)

1. Hotel Adria Praha

2. LMC s.r.o

3. Inreko

4. Santé Network

5. PRK Partners


Filantropie českých firem

 Největší firemní dárce

(podle objemu poskytnutých prostředků: Firma/Absolutní objem darů (v Kč) )

1. ČEZ 374 302 963

2. Česká spořitelna 60 606 998

3. ČSOB 46 467 938

4. Teléfonica Czech Republic 33 655 638

5. OKD 32 428 969

Nejštědřejší firemní dárce (v Kč)

(podle výše daru v poměru k obratu a zisku firmy)

1. Johnson & Johnson 32 295 405

2. KPMG 6 330 065

3. PDQM 81 600

4. PRK Partners 225 000

5. GlaxoSmithKline 9 429 686

Kdo dal více než loni

(meziroční nárůst v milionech korun)

ČSOB 16,77

Česká spořitelna 7,50

Vodafone 5,50

Teléfonica 3,90

Johnson & Johnson 1,60

Vítězové dalších kategorií


Pracoviště budoucnosti

(cena za péči a podporu zaměstnanců)

Česká spořitelna


Nejangažovanější zaměstnanci

(aktivní zapojení pracovníků do prospěšných projektů)

Koooperativa


Společensky prospěšný projekt

(cena za projekt, který rozvíjí společnost či komunitu)

Škoda Auto


Odpovědný produkt

(Cena za produkt, který podporuje znevýhodněnou skupinu)

obchodní družstvo Konzum


Inovátor v životním prostředí

(cena za snižování dopadu firmy na životní prostředí)

Unilever

Společenská odpovědnost by měla být vedle ekonomických ukazatelů jedním z pilířů podnikání.
Pavlína Kalousová
Vedoucí platformy Byznys pro společnost

AUTOR: Lucie Hrdličková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.RENARDS dotační, s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist