Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zpátky ke strojům! Díky inovacím je průmysl opět v módě

14.06.2012  |  zdroj: HN  |  139× přečteno      vytisknout článek

průmyslNová průmyslová revoluce: Státy s vysokými mzdovými náklady zvažují návrat k výrobnímu průmyslu. Díky inovacím mohou být konkurenceschopné

Velká továrna ve městě Charlotte v americkém státu Severní Karolína patří k nejnovějším v impériu německé strojírenské společnosti Siemens. Panuje tu čilý ruch, protože dělníci právě finišují s posledními pracemi na zcela novém typu 300tunové plynové turbíny. Ta má být hlavním tahounem celosvětového elektrárenského průmyslu. Sníží dobu produkce o jednu třetinu a náklady srazí o 15 procent. Nicméně ani přes svou vyšší efektivitu není tím nejpodstatnějším, co se v Charlotte v poslední době událo.

Nová průmyslová revoluce je tu

Způsob, jakým Siemens řídí tuto firmu, nám totiž umožňuje nahlédnout do mikrokosmu faktorů, které stojí za dalekosáhlou průmyslovou revolucí, jež mění globální rovnováhu sil na poli produkce zboží.

Dostáváme se do nové etapy vývoje, jež může změnit dosavadní vítěze v poražené a doposud nevýznamné společnosti v nové šampióny.

Zemím s vysokými produkčními náklady umožní vrátit se k odvětvím výrobního průmyslu, které jim přebraly rozvíjející se trhy, jako je Čína nebo Indie. V období ekonomické nejistoty, které zažíváme, se političtí vůdci v mnoha zemích snaží znovu přezkoumat potenciál výrobního průmyslu jak pro tvorbu nových pracovních míst, tak pro ekonomický růst.

"Kdekoli se ocitnu, tam je opětná industrializace v popředí politického zájmu," potvrzuje šéf společnosti Siemens Peter Löscher.

Na výrobní průmysl, který byl ještě nedávno považován za nekonkurenceschopné a ušpiněné odvětví, se opět začíná pohlížet jako na potenciální motor ekonomického růstu.

Sedm cest k úspěchu

Tuto novou éru charakterizuje sedm základních znaků. Za prvé je to výrobní síť, která umožňuje podnikům fungovat na místech roztroušených po celé planetě a zároveň jim dává šanci čerpat ze znalostí lidí napříč celým firemním impériem.

Zaměstnanci pobočky závodu Siemens v Severní Karolíně jsou například propojeni s 350 dodavateli dílů z celého světa a mohou využívat znalostí 3000 inženýrů, kteří jsou zaměstnáni v ostatních světových pobočkách Siemens.

Tato spojení umožňují továrně v Charlotte přístup k novým myšlenkám v produkci a designu, z nichž některé mají původ v tak odlišných odvětvích průmyslu, jako je výroba lékařského vybavení a produkce automobilů.

Díky těmto výhodám je pobočka konkurenceschopná navzdory svým relativně vysokým mzdovým nákladům.

Jak říká Joe Hogan, šéf švýcarsko-švédské průmyslové skupiny ABB, nové technologie v zásadě odstraňují motivaci přesouvat továrny ze zemí s vysokými mzdovými náklady do rozvíjejících se států.

Zadruhé, výrobci využívají ve stále větší míře technologického pokroku. Továrny ve Spojených státech těží z celé řady nových myšlenek od nových typů povrchových nátěrů až po pokrok ve vývoji designérských počítačových programů. Podle Omara Ishraka, šéfa americké společnosti Medtronic vyrábějící lékařské vybavení, bude v této nové etapě vývoje pro společnosti zásadní, jak dokáží kombinovat technologie všeho možného druhu - od elektroniky po biotechnologii. "Nestačí, že o různých technologiích víte všechno, musíte být rovněž schopni je kombinovat," říká Ishrak.

Třetím faktorem je "průmyslová demokracie". Ve výrobním průmyslu hraje v posledních letech svou roli stále více zemí - typickým příkladem je Čína. Dobře zřetelné je to i v továrně v Charlotte, která má 40procentní podíl v Shanghai Electric. Díky spoluvlastnictví této čínské společnosti má Siemens vhled do posledních trendů ve výrobě v Asii.

Dalším trendem je "personalizovaná produkce". Tuto výrobu na míru dobře ilustrují plynové turbíny produkované v továrně v Charlotte. Většina z nich je totiž upravena na základě speciálních požadavků zákazníků.

Produkce v továrně na plynové turbíny je rovněž závislá na množství nápadů velmi specifických a ojedinělých průmyslových výrobců. Rozvoj průmyslových výrobců zaměřených na specifický segment trhu je pátým typickým znakem nové éry. Velké průmyslové podniky poskytují těmto malým specializovaným firmám stále více zakázek. Továrna Siemens v Severní Karolíně například ve velké míře využívá strojů malé britské firmy Winbro, jež jsou schopné vyvrtat drobné otvory do lopatek turbin.

Více chránit životní prostředí

Zatímco výrobní sítě umožňují firmám využívat možností lidí i podniků po celém světě, společnosti v poslední době využívají i opačný postup. Jejich dodavatelé se koncentrují v malých oblastech, což usnadňuje rychlejší a svobodnější pohyb myšlenek a nových nápadů.

Jen továrna v Charlotte má například skupinu patnácti místních dodavatelů. A manažeři Siemens by rádi během následujících pěti let tento počet ztrojnásobili.

Poslední součástí nové revoluce je zesílený důraz na ochranu životního prostředí. Nové turbíny produkované v továrně jsou například daleko efektivnější než turbiny předchozí generace. Díky tomu je možné v elektrárnách výrazně snížit emise oxidu uhličitého.

Nová průmyslová revoluce odstraňuje bariéry ve výrobním průmyslu a nové společnosti i státy se tak mohou ve větší míře zapojit do výroby.

Svět v nové průmyslové éře ale nebude jednotný. Různorodost stále přetrvá a lidská vynalézavost vytvoří nové příležitosti. Zvítězí ty firmy a státy, které dokáží využít svého intelektuálního a technologického potenciálu a zároveň dokáží být co nejvíce globálně propojeny.

"Mám pocit, že zažíváme období celosvětové průmyslové renesance," říká šéf společnosti General Electric Jeff Immelt.


3000 inženýrů rozmístěných v pobočkách Siemens po celém světě je k dispozici jedné továrně firmy v Charlotte.


Co by měla firma udělat, aby dokázala obstát v nové průmyslové revoluci

Důraz na ochranu životního prostředí

Co se děje:

Společnosti myslí "zeleně", aby prodaly více produktů a vyvinuly nové výrobky.

Příklady:

Interface (USA): Americký výrobce koberců byl v poslední dekádě jedním z lídrů ve využívání environmentálních certifikátů. Z celkových loňských prodejů v objemu zhruba jedné miliardy dolarů pocházelo asi 90 procent z prodeje koberců, vyrobených "s ohledem na životní prostředí". Hodnotí se přitom energetická náročnost výroby produktu či kolik odpadu je při výrobě vyprodukováno.

SKF (Švédsko): Největší světový výrobce ložisek si dal za cíl dosáhnout v roce 2016 zisku 1,5 miliardy dolarů z prodeje nového typu ložisek. Tento nový výrobek byl zkonstruován tak, aby se výrazně snížil jeho dopad na životní prostředí.

Technologické zrychlení

Co se děje:

Společnosti jsou zběhlejší v zlepšování technologií a jejich využívání v kombinaci s jinými technologiemi.

Příklady:

Komax (Švýcarsko): Největší světový výrobce strojů na výrobu kabelů a vodičů, které se následně užívají v různých výrobcích od automobilů přes elektroniku až po domácí spotřebiče. Jeho stroje stojí do jednoho milionu dolarů a při jejich výrobě je zapotřebí nejen precizního strojírenského zpracování, ale i různých senzorů a softwaru. Díky tomu, že firma dokáže zkombinovat své schopnosti ve všech těchto oborech, jsou její výrobky na špičce vývoje.

Komatsu (Japonsko): Druhý největší světový výrobce pracovních strojů vyvinul nové technologie, jako je využití vylepšených ocelí ve sklápěcích nákladních automobilech. Ty jsou díky tomu lehčí a mají nižší spotřebu paliva.

Průmyslová demokracie

Co se děje:

Stále více zemí je schopno průmyslově vyrábět a vyvíjet nové produkty, díky čemuž mají průmyslové společnosti větší výběr při výběru místa výroby. Největší pokrok učinila v tomto ohledu Čína.

Příklady:

Mindray (Čína): Výrobce lékařského zařízení je čínským lídrem na poli pokročilých technologií. Kromě svých čínských továren má i marketingové a vývojové centrum v USA. Zatímco svou produkci soustřeďuje vzhledem k nižším mzdovým nákladům do Číny, týmy zabývající se vývojem produktu a marketingem jsou v USA, Švédsku, Německu, Velké Británii a a Indii.

Titus International (Velká Británie): Největší světový výrobce spojovacích prvků, jako jsou šroubky a kolíky, přidává své produkty k nesmontovanému nábytku, který prodává například společnost Ikea. Firma má sice sídlo v Londýně, kde kontroluje technologický vývoj, ale jinak nemá ve Velké Británii žádné továrny. Svou výrobu soustřeďuje v nízkonákladových zemích - hlavní továrnu má ve Slovinsku, kontraktory v Mexiku, Indonésii, Malajsii a Číně.

Personalizovaná produkce (Výroba na míru)

Co se děje:

Výroba produktů v malých várkách přizpůsobených zákazníkovi je stále běžnější.

Příklady:

Essilor (Francie): Největší světový výrobce skel do brýlí loni vyrobil 300 milionů skel, z nichž byla více než jedna třetina upravena tak, aby vyhovovala konkrétnímu zákazníkovi.

Starkey Hearing Technologies (USA): Největší světový výrobce naslouchátek na zakázku. Má 16 továren v zemích jako jsou Francie, Německo, USA, Velká Británie, Mexiko a Čína. Firma loni vyrobila na 600 tisíc naslouchátek, z nichž všechna byla uptavena tak, aby vyhovovala konkrétnímu zákazníkovi.

Úzce specializovaná produkce

Co se děje:

Změny v technologii umožňují vznik firem zaměřených na produkci úzce specializovaných výrobků u nichž je důraz kladen na design a vysoce kvalitní zpracování.

Příklady:

Freudenberg (Německo): Firma je světovým lídrem ve dvou specializovaných sektorech: průmyslových mazivech a syntetických materiálech nazývaných elastomery, které jsou využívané v nejrůznějších průmyslových odvětvích od automobilového průmyslu až po zdravotní péči. V každém z obou specializovaných sektorů prodává Freudenberg na 30 tisíc různých výrobků.

Element Six (Lucembursko): Největší světový výrobce umělých diamantů se na loňských celosvětových prodejích v objemu dvou miliard dolarů podílel jednou čtvrtinou.

Koncentrace dodavatelů

Co se děje:

Ačkoli jsou dodavatelé firem rozmístěni často po celém světě, výrobci jsou mnohdy závislí na skupinách lokálních dodavatelů a technologických partnerů, kteří jsou soustředěni na malém prostoru.

Příklady:

Panaz (Velká Británie): Světová jednička ve výrobě speciálních látek, které jsou nehořlavé či brání množení bakterií. Firma má blízké vazby s šesti technologickými partnery a dodavateli, kteří jsou v blízkosti jejího sídla v Lancashire v severní Anglii. Těchto šest společností je součástí sítě zhruba 50 firem po celém světě.

EBM-Papst (Německo): Velký výrobce nízkoenergetických ventilátorů tvrdí, že je konkurenceschopný díky své poloze v jižním Německu - blízko svým klíčovým dodavatelům i mnoha zákazníkům. Díky dobrým vztahům s 15 dodavateli, kteří jsou v okruhu 50 kilometrů od firemního sídla je firma podle svého vyjádření schopna lépe a rychleji vyvíjet nové technologie.

Výrobní síť

Co se děje:

Společnosti efektivněji využívají řetězce dodavatelů po celém světě i schopnosti lidí, kteří jsou roztroušeni po celé planetě. To jim umožňuje pohotověji reagovat na nové trendy.

Příklady:

Luxottica (Itálie): Největší světový výrobce obrouček brýlí zaměstnává 200 designerů v Itálii, Číně, USA, Japonsku a Brazílii. Jelikož je jeho produkce závislá na rychlých změnách globálních trendů, mění Luxottica velmi často design svých brýlí. Polovina z 50 tisíc druhů obrouček, které Luxottica loni produkovala byla odlišná od typů vyráběných v roce 2010.

Danfoss (Dánsko): Jeden z největších světových výrobců ventilů ústředního topení má 58 továren ve 20 zemích. Danfoss má skupinu 1200 technických specialistů, z nichž polovina působí v Dánsku a zbytek je roztroušen po celém světě. Společnost tak může vyrábět nový typ ventilů v továrně, která k tomu má nejlepší know-how.


Mám pocit, že zažíváme období celosvětové průmyslové renesance. Kdekoli se ocitnu, tam je opětná industrializace v popředí politického zájmu.

PETER LÖSCHER
šéf Siemensu

AUTOR: Peter Marsh


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
RENARDS dotační, s.r.o.Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist