Němci si potrpí na kvalitu a pružnost
Kdo chce v Německu skutečně uspět, měl by tam založit vlastní pobočku nebo prodejnu. Už samotná německá adresa vzbuzuje u zákazníků větší důvěru.
PŘÍLEŽITOSTI JSOU V ENERGETICE I EKOLOGII
Možností pro další prohlubování spolupráce je řada. Podle Česko-německé obchodní a průmyslové komory jde například o výzkum a vývoj, automobilový průmysl, strojírenství, informační a komunikační technologie, techniku na ochranu životního prostředí, odpadové hospodářství či obnovitelné zdroje energie.
Německo loni nejvíce dováželo ropu a zemní plyn, silniční vozidla, elektrotechniku, léčiva, chemikálie a příbuzné výrobky nebo zařízení a stroje pro výrobu energie. "Kromě fosilních surovin jsou to všechno komodity, ve kterých je také Česko silné. V souvislosti s energetickým převratem v Německu očekáváme vyšší poptávku především v oblasti energetického hospodářství, tedy po strojích na výrobu energie a také po jejich komponentech," říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva Česko-německé obchodní a průmyslové komory.
Těm, kdo chtějí skutečně vstoupit na německý trh, radí, aby vážně uvažovali o založení vlastní pobočky nebo prodejny v Německu. "Už jen německá adresa často vzbuzuje u tamních zákazníků větší důvěru," poznamenává Bauer.
Zajímavou oblastí podle něj je i zakázková výroba ve strojírenství, automobilovém průmyslu a stavebnictví, kde mohou české firmy nabídnout výrobky vysoké kvality. Česko může v Německu uspět také svými elektrobusy, tramvajemi, softwarem i hardwarem, 3D-tiskárnami, ale i nanotechnologickými produkty a komponenty pro letecký průmysl. Zájem je také o tradiční hračky.
"Možný potenciál pro české firmy vidíme také v oblasti služeb, hlavně tam, kde německé firmy potřebují pomoci s uspokojením vysoké poptávky. To se týká například stavebních prací a montáží v oborech elektrotechnika a telekomunikace," podotýká Bernard Bauer.
Za méně obvyklou a využívanou oblast spolupráce označuje německé veřejné zakázky, které se vypisují v rámci Evropské unie a které by mohly pro české firmy představovat velkou šanci. "Rozhodující jsou v tomto případě, stejně jako obecně při vstupu na německý trh, dobré jazykové znalosti nebo obchodní partneři, kteří tuto jazykovou bariéru překonají," upřesňuje Bauer.
AUTOR: Václav Lavička
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Kráceno