Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Životní prostředí a Scania

15.07.2002  |  123× přečteno      vytisknout článek

Životní prostředí a Scania Ochrana životního prostředí je nedílnou součástí aktivit společnosti Scania. Je na ní kladen stejný důraz jako na kvalitu výrobků či ekonomické ukazatele. Analýza vývojových trendů v dopravě jednoznačně potvrzuje, že objem kamionové přepravy vzroste do roku 2010 až o 50 %. Tento fakt ovlivňuje nutnost zavádění stále přísnějších norem ve vztahu k životnímu prostředí. „Od roku 1996 jsme v přepočtu na jedno vyrobené vozidlo dosáhli úspory energie 26 %, spotřeba vody klesla o 42 % a množství odpadů ukládaných na skládky bylo zredukováno o 48 %,“ uvádí prezident společnosti Scania, Leif Östling. „Sestavili jsme současně “černou listinu“ chemických látek, které nesmí být ve výrobním systému používány, a “šedou listinu“ chemikálií, jejichž použití by mělo být co nejvíce omezeno a nahrazováno látkami méně škodlivými. Od roku 1999 vyžaduje Scania dodržování těchto omezení také u svých dodavatelů,“ upřesňuje Leif Östling. Kromě pravidelné zprávy o svém hospodaření provádí Scania též každoroční hodnocení využívání surovin, chemikálií, elektřiny a vody. Každý rok jsou v rámci celé skupiny posuzovány a revidovány plány pro ochranu životního prostředí. Počínaje letošním rokem jsou tyto plány a jejich výsledky publikovány ve výroční zprávě společnosti a na internetových stránkách www.scania.com Pro Scanii je ekologické myšlení ve všech fázích vývoje i výroby neoddělitelnou součástí firemní strategie. Jako jedna z prvních se zapojila do projektu recyklace. Automobily Scania jsou konstruovány s ohledem na snadnou demontáž vozu po skončení jeho životnosti a následné roztřídění materiálů k opětovnému použití. Spotřeba pohonných hmot na tunu/km se za dobu třiceti let (1970 – 2000) snížila na polovinu. K tomuto poklesu došlo díky zdokonalení technologií spalování (-10 %), snížení valivého odporu pneumatik (-15 %), aerodynamického odporu (-10%) a v neposlední řadě i zvýšení užitečného zatížení (-15 %). Ve stejném období poklesly o zhruba 90 % emise dusíku a emise pevných částic a uhlovodíků se snížily o 50 %. Kromě toho například patnáct procent městských autobusů Scania je poháněno etanolem či plynem. V současnosti je Scania největším dodavatelem autobusů na etanolový pohon na světě. Scania přišla jako první s motory splňující normu Euro 3 a stala se také jedním z prvních výrobců, který pro své výrobky získal certifikát ISO 14001. Také hluk motorů byl v posledních letech dramaticky snížen. V porovnání s dnešními vozy, vydává 15 nových vozidel Scania stejný hluk, jako tomu bylo u jediného vozu před 25 lety. I takové detaily, jako správný výběr kabiny, motoru, převodovky, podvozku a dalších volitelných konstrukčních dílů pomáhají optimalizovat provoz vozidla ve vztahu k životnímu prostředí. Uspoří se na hmotnosti vozidla a spotřebě pohonných hmot. Scania pomáhá zákazníkům zvolit správný vůz tak, aby co nejlépe splňoval budoucí účel jeho využití. Zákazník při koupi vozu obdrží podklady obsahující informace o ekologické charakteristice automobilu, o servisním programu automobilu a informace o školení pro řidiče. Trendy v Evropě Trh v západní Evropě je výrazně ovlivněn zákonodárstvím Evropské unie. V roce 2001 vstoupila v platnost emisní norma Euro 3 pro nová vozidla. Pohonné jednotky Scania prošly úpravami pro normu Euro 3 již v období leden-listopad 1999. Výrobní řada motorů splňujících tuto normu byla v květnu roku 2000 rozšířena o nový agregát V8. V roce 2001 předložila Evropská komise Radě ministrů EU a evropskému parlamentu bílou knihu s návrhem strategie pro oblast dopravy. Předpokládá se, že se objem silniční nákladní dopravy během několika let zvýší až o 50 %. V zájmu ochrany životního prostředí si komise klade za cíl zpomalit tuto tendenci a snížit růst k hranici 38 %. V průběhu letošního roku se má rozhodnout, zda bude tato bílá kniha přijata jako východisko pro budoucí směrnice. Země Evropské unie si mezi sebou stanovily vlastní limity a budou spolupracovat na 8 % snížení emisí v období let 2008 až 2012. Podle komise se v roce 1998 silniční nákladní doprava podílela na evropských emisích oxidů dusíku 28 %. Pro snížení emisí komise doporučuje zvýšit využívání biopaliv, zefektivnit dopravu a zvýšit konkurenceschopnost železnice. Od roku 2003 se počítá se zpoplatněním těžké nákladní dopravy. V souvislosti s tím se dají očekávat požadavky zákazníků na produkty se sníženým dopadem na životní prostředí. Scania proto přepokládá, že trh dále poroste a zároveň se budou postupně zpřísňovat emisní normy a nároky na spotřebu vozidel. Již nyní jsou například známé požadavky na motory Euro 4a a 4b, které nabydou účinnosti v roce 2005 a 2008. Scania se snaží rychle reagovat na ustanovení budoucích emisních limitů což dokázala například produkcí vozů splňujících normu Euro 3 již v roce 1999, takřka tři roky před počátkem její závazné platnosti. Do konce června roku 2001 nebylo nutné se touto normou řídit, ale Scania v tomto období prodala na trzích EU přibližně 17 000 vozidel, které s ní již byly v souladu. V případě, že by se Scania rozhodla do poslední chvíle vyrábět vozy splňující normu Euro 2, emise oxidu dusíku v EU by za tuto dobu byly o 4 500 tun vyšší.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist