Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

CSR jako součást budování značky

07.02.2007  |  zdroj: HN  |  130× přečteno      vytisknout článek

CSR jako součást budování značky Stavební společnost a ekologická organizace zdánlivě dva proti sobě stojící subjekty. Tento mýtus ale boří již tři roky trvající spolupráce Skanska s Nadací Partnerství, českým nevládním donátorem ekologických aktivit.
Ve společnosti Skanska jsme s ekologickým přístupem začali poměrně tradičně - zavedli jsme systémy řízení v oblasti životního prostředí, kvality i bezpečnosti práce, vznikly systémy certifikací, kontrol, motivací a sankcí, nakoupili jsme a stále nakupujeme šetrnější technologie, "zelená" témata pomalu pronikají do běžného života ve firmě. Jak ale tyto pro veřejnost neuchopitelné aktivity přetavit do komunikačně přitažlivé podoby?

CSR od základů
Společnost Skanska si vypracovala důkladný přehled a průzkum institucí, které se v ČR zabývají ochranou životního prostředí, a na jejich základě nabídla spolupráci největšímu českému donátorovi environmentálních aktivit - Nadaci Partnerství. Spolupráce obou subjektů probíhá na dvou úrovních.
Prostřednictvím grantového programu Strom života, jenž Skanska v letošním roce financuje částkou 6,1 milionu korun, společnost podporuje ekologické projekty ve všech regionech České republiky. Hlavní podmínkou těchto projektů je aktivní účast veřejnosti, regionálních samospráv, neziskových organizací i jednotlivců. Granty, udělované v otevřených řízeních, jsou určeny jednak na přímou výsadbu stromů, tak na zvelebování veřejných prostranství.
V rámci programu Strom života probíhá každoroční anketa Strom roku. Lidé tak mají možnost prostřednictvím hlasovacích archů a dárcovských SMS zvolit nejsympatičtější strom České republiky. Vítěz vyhrává odborné dendrologické ošetření.
Darováním peněz ale spolupráce Skanska s Nadací Partnerství nekončí. Skanska navíc využívá znalostí a zkušeností nevládních ekologických expertů k pravidelným strategickým konzultacím. Výsledkem této spolupráce je například nešablonovité a praktické školení, kterým prošlo postupně všech 5500 provozních zaměstnanců firmy. Náplně těchto školení jsou přitom průnikem návrhů nevládních expertů a konkrétních potřeb té které stavební profese.

Buďme realisté
Přímou externí komunikaci faktu, že Skanska se chová v rámci českého stavebního trhu k životnímu prostředí naprosto nadstandardně bychom sice říkali pravdu, znělo by to ale nedůstojně. Zaměřujeme se proto na komunikaci našeho vlastního předmětu činnosti s tím, že klademe vždy důraz na ten který environmentálně příznivý aspekt: stavíme-li environmentálně příznivý projekt (např. ekologicky soběstačnou obec Kněžice), podporujeme komunikačně projekt jako takový, nikoli angažmá Skanska v něm.
V grantovém programu Strom života i u všech ostatních ekologických aktivit je důležitá komunikace projektu, nikoli primárně komunikace angažmá Skanska v něm, komunikujeme s lidmi v okolí našich významných staveb, mj. o tom, co všechno budeme dělat a jak se jich stavební činnost dotkne, zrušili jsme vydávání tradičních nástěnných kalendářů a nahradili je podporou vlastní knižní edice environmentálních průvodců po České republice, zrušili jsme tisk a zasílání tištěných novoročenek a nahradili je elektronickými, dárkové předměty jsme nahradili ekologicky příznivými.

Nastává skutečná komunikace
Je relativně snadné přispět na dobré ekologické projekty, ale velmi náročné je skutečně změnit přístup lidí. Změny začínají u praktických věcí typu košů na separovaný odpad v každé kanceláři a přechod na elektronický oběh dokumentů. Pak může interní komunikace útočit na zaměstnance i prostřednictvím tradičních prostředků typu motivační soutěže s významnými cenami nebo takových detailů, jakými jsou například speciální environmentální komiksy.
Skanska pochopitelně není nic jiného, než nadnárodní koncern zaměřený na zisk pro akcionáře - v našem případě hlavně penzijní fondy. Protože ale zásady CSR hovoří o rovnováze vlivů ekonomických, environmentálních a sociálních, považuje Skanska za samozřejmé, že tuto trojici bude sledovat rovnoměrně. Oblast ochrany životního prostředí pak Skanska chápe jako strategickou investici. Strategie důrazu na realistickou komunikaci vztahu Skanska k životnímu a okolnímu prostředí vzešla z vlastního podnětu Skanska v ČR v roce 2004. V roce 2006 začaly části této strategie přebírat jak stockholmská centrála, tak ostatní národní jednotky Skanska ve světě.

Ondřej Šuch je vedoucí vnějších vztahů skupiny Skanska v ČR a SR.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist