Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

20.04.2007  |  123× přečteno      vytisknout článek

Otázky životního prostředí nechybí dnes v žádné politické agendě a každý chce "být zelený". V této souvislosti se zvyšují i požadavky na podniky.

Po podnicích se dnes chce, aby svým dílem přispěly k ozdravení planety. Jaká je role HR profesionálů v tomto směru? Měli by být zelenými bojovníky, kteří tlačí své zaměstnance k recyklačním nádobám na odpad, nebo mají čekat, až se vedení ujme management?

Anketa mezi delegáty nedávné konference britského CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) ukázala, že zatímco jen 23 % ze 150 respondentů si myslelo, že HR pracovníci by se měli ujmout ekologických otázek, 46 % se domnívalo, že by měli hrát "facilitační"úlohu a dalších 23 % se přiklánělo k roli "asistence" jiným. Jen 8 % se vyjádřilo, že by se tím HR profesionálové neměli zabývat vůbec.

Jeden z poradců specializujících se na pomoc podnikům v oblasti životního prostředí se domnívá, že HR potřebují ochotného exekutivního zastánce, mají-li se dostat v této otázce dál. "Zelená politika by měla být cílem, který musí být zakotven v podnikové politice. Pouze máte-li motivaci na úrovni vedení, můžete začít přenášet environmentální hodnoty dolů na zaměstnance," říká.

A proč by se tím HR mělo vůbec zabývat? Odpověď zní, že environmentální pověst podniku je stále důležitější pro jeho personální strategii. Anketa totiž dále ukázala, že 49 % respondentů by vzalo ekologický image podniku v úvahu při rozhodování, zda práci přijmout, přičemž mnohem větší podíl (55 %) připustil, že by to mohlo ovlivnit rozhodnutí jiných lidí. Fenomén zeleného zákazníka - a následně i zeleného kandidáta na zaměstnání - stále více ovlivňuje myšlení v této oblasti.

"Podíváte-li se na výzkum, čím jsou zaměstnavatelé atraktivní pro absolventy škol, pak pověst podniku pokud jde o jeho společenskou odpovědnost je nyní na špičce, zatímco před deseti lety byla osmá," říká představitel britské farmaceutické firmy Boots. "A mnohé iniciativy v oblasti společenské odpovědnosti podniku mají trojí rozměr: sociální, ekologický a ekonomický."

HR jsou zde důležité také pro svou schopnost angažovat zaměstnance na všech úrovních. Jednou z nedávných iniciativ uvedené firmy bylo zcela odstranit odpadkové koše na papír ve své centrále, jako jasné sdělení, že normou má být recyklace.

Některé ekologické iniciativy jsou evidentním přínosem pro obě strany, ale co dělat, když zaměstnanci potřebují povzbuzení, aby se zapojili? Odříznout služební cesty ve prospěch videokonferencí, nebo cestovat do práce na kole místo autem, to pochopitelně průměrného zaměstnance nezaujme.

Jiná poradkyně se domnívá, že firmy se mohou rozhodnout zajistit své ekologické požadavky na zaměstnance tím, že je zahrnou jako příslušné klauzule do pracovních smluv. "Teď by samozřejmě bylo velkým skokem připsat ekologickou politiku do smlouvy se zaměstnancem, takže ekologicky nepřátelské chování by znamenalo porušení smlouvy a tedy důvod pro propuštění, ale během několika let se to může začít dít." Nicméně poznamenala, že cukr by nepochybně fungoval lépe než hůl.

Jedním ze zaměstnavatelů preferujících incentivní přístup je britská televizní firma BSkyB. V rámci svého úsilí o redukci emisí umožňuje zaměstnancům získávat body za různé pozitivní aktivity v tomto směru (vykazované na "carbon credit cards") a tak dosáhnout mimořádných bonusů.

Představitel firmy sice souhlasí, že HR mají svou roli, ale domnívá se, že většina ekologického úsilí podniku musí mít větší záběr. "Je řada oblastí, které může HR ovlivnit - prakticky všechno, co se vztahuje k chování zaměstnanců na pracovišti. Ale zelená politika by se nedostala nikam bez podpory zásobovacího a technického oddělení, správy budov a podobně."

Ředitel PR v CIPD uvádí, že firmy potřebují podpořit ochotu svých zaměstnanců být "zelení" ve svém pracovním i osobní životě, ale že aktivní HR oddělení jsou zapotřebí spíše ve středních a malých podnicích, které nemají zdroje na to, aby přijali na plný úvazek speciální pracovníky pro společenskou odpovědnost podniku.

Jedno je jisté - téma ekologie nemizí. Celých 97 % respondentů uvedlo, že mají obavy z budoucích důsledků poškozování životního prostředí.

Change agents. People Management 23. 11. 2006, s. 18 - 19; výtah


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist