Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nebojte se a přidejte se k zeleným

02.05.2008  |  124× přečteno      vytisknout článek

Jeden z hlavních trendů v oblasti ubytovacích služeb vyzdvihuje zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Finančně vás nezruinuje, naopak. Ušetříte snížením nákladů!

Řadě z vás určitě při představě zavádění projektů šetrných k životnímu prostředí vstávají vlasy hrůzou, kolik projekt bude stát a jestli se vůbec vyplatí. Argumenty, že stejně všechno tříděné smetí skončí na jednom smetišti, jsou naprosto liché. Ekologický neboli "zelený" přístup je totiž i o jiných aspektech působících na životní prostředí. Funguje již od devadesátých let a jeho prosazování po celém světě nahrává zodpovědnému přístupu hotelových hostů, kteří jej využívají, žádají a především podporují. Snížení nákladů na energie nebo omezení emisí oxidu uhličitého je snadnější, než si dokážete představit. Přitom ušetříte peníze. Stačí si uvědomit, že třeba jen jedna 23W zářivka s životností 6 tis. hodin ušetří ve srovnání se 100W žárovkou za dobu své životnosti 462 kWh elektrické energie. Nákup úsporné zářivky je sice investičně náročnější, ale při daných cenách se náklady vrátí již v průběhu půl roku. Nové, "zelené" postupy nebudou mít vliv na standard vámi poskytovaných služeb ani nezaberou více času personálu.

ZELENÝ SVĚT KOLEM NÁS

Světová turistická organizace (WTO) odhaduje, že turistický průmysl, který nese přídomek zelený, dnes představuje asi 7 procent trhu. Podle odhadů by však v nejbližších pěti letech měl podíl ekologicky orientované turistiky narůst na 20 až 30 procent. Podle průzkumu amerického portálu cestovatelů tripadvisor.com již 38 procent odpovídajících využilo služeb hotelu, který měl zelený program. Téměř devět procent dotázaných při svých plánech vyhledává jen hotely s tímto programem. Hostům pak nejvíce záleží na tom, zda hotel šetří energií, vodou a používá recyklovaný papír. Necelých 80 procent dotázaných používá opakovaně ručníky a ložní prádlo a dokonce 34 procent cestujících je ochotno za hotel se zeleným programem zaplatit více. Zelené programy zavádějí jak penziony na Šumavě, tak hoteloví giganti v USA. Přidejte se k nim!

JAK NA TO?!

Pokud se rozhodnete pro zavedení zeleného programu, rozhodně neprohloupíte. Zavedení efektivního programu znamená snížení provozních nákladů. Při prvním pohledu se to nezdá, ale zelený program může zvýšit produktivitu a zvýšit konkurenceschopnost provozu. Vaši zaměstnanci, pokud je zahrnete od první chvíle do projektu, se budou cítit zodpovědněji. Ušetřené peníze navíc můžete použít například na jejich další vzdělávání či odměny.

Zelený program v sobě skrývá i velký marketingový potenciál. Správnou propagací toho, co děláte pro životní prostředí, zvýšíte kredit své společnosti a získáte si respekt klientů a hostů. Věřte tomu, že jsou ochotni si za vaši zodpovědnost i připlatit.

ZKUSTE CESTU SHORA

Hotelový management by samozřejmě měl jít příkladem. Zaveďte takové postupy, které můžete názorně předvést a být schopni udělat stejně jako vaši kolegové. V programu se dlouhodobě angažujte, zejména pokud jde o vysvětlování programu kolegům a podřízeným. Ideální je sestavit "pracovní skupiny" a stanovit jim specifické cíle. Zajistíte tak motivaci a osobní angažovanost. Nejdřív ale musíte provést audit provozu, při kterém identifikujete oblasti, kde by k zavedení zeleného projektu mohlo dojít. Hlavními oblastmi jsou energie (elektřina, pohonné hmoty), spotřeba vody (prádelna, bazén, úklid na pokojích a v zázemí), množství odpadu (tříděný vs. netříděný, odpad z kuchyně, přebytky jídla, tonery a cartridge, elektrické přístroje), množství emisí a kvalita vzduchu v zázemí i veřejných prostorech hotelu.

Zapomínat byste neměli ani například na hlasitost jednotlivých přístrojů jako ventilace, klimatizace a samozřejmě reprodukovaná hudba. Součástí zeleného projektu je i úprava zeleně v okolí hotelu, způsob zavlažování a hnojení. Důraz byste měli klást i na přirozené využití květin v prostoru (stín, zvlhčování a čištění vzduchu). Omezení používání chemikálií je samozřejmostí. Snažte se zjistit, jestli by se do projektu nezapojili i vaši dodavatelé. Přednost pak dávejte těm místním.

KVĚTINA EU VÁM NEZVADNE

Od roku 2003 mají v Evropské unii možnost získat ekoznačku i poskytovatelé turistických ubytovacích služeb - provozovatelé hotelů, penzionů, hostelů, bed&breakfasts a kem-pů. Evropská ekoznačka "The Flower" pro turistické ubytovací služby byla vytvořena za účelem ocenění ubytovacích služeb a pro turisty, kteří respektují životní prostředí. Logo květiny mohou získat všichni ti, kteří splní parametry šetrného provozu ubytovacího zařízení a navíc požádají o možnost užívat tuto značku.

Certifikovaných hotelů každým rokem přibývá, přičemž největší nárůst je v Itálii a Rakousku. V současné chvíli databáze nabízí na 180 hotelů a ubytovacích zařízení nebo kempů. V České republice se květinou pyšní 8 ubytovacích zařízení. Jako první certifikaci získal pražský hotel Adalbert. Pokud se rozhodnete o květinu ucházet, kontaktujte Agenturu pro ekologicky šetrné výrobky (AEŠV), která vám poskytne informace o postupu vyřízení žádosti.

KOLIK STOJÍ?

První platbou je přihlašovací poplatek, který se pohybuje standardně od 300 do 1300 eur. U nás však došlo k přehodnocení plateb, a tak zaplatíte přihlašovací (registrační) poplatek ve výši 10 tis. Kč. Systém slev se vztahuje na mikropodnik, malý a střední podnik (SME), podnik registrovaný EMAS, s certifikátem ISO 14 001, certifikátem čistší produkce, ekoznačkou podle ISO 14 024. Poskytovaná sleva činí 50 %, tj. 5 tis. Kč. Dále se platí každoroční poplatek ve výši 5 tis. Kč. Opět jsou nabízeny slevy jako u registračního poplatku. Náklady na zkoušky výrobků a vyhotovení potřebných dokumentů si jako žadatel hradíte sami. Poplatky jsou v České republice jedny z nejnižších, protože nezahrnují roční poplatky stanovené procenty z obratu.

Náklady spojené s certifikací se vám několikanásobně vrátí. Nejen díky ušetřeným výdajům, ale také v nevyčíslitelné hodnotě v podobě pozitivního public relations vaší společnosti. Certifikát můžete použít v marketingové kampani, ekoznačku pak umístit třeba na všechny tištěné materiály včetně vizitek nebo účtů.

AUTOR: Linda Nejezchlebová

Květinová pravidla

22 % energie musí pocházet z obnovitelných zdrojů.

Klimatizační systém s energetickou účinností třídy B nebo vyšší.

Okna s izolací zamezující únikům tepla.

Světla s čidly, jež je sama zhasínají.

60 % světel má žárovky třídy A.

Průtok vody nesmí překročit 12 litrů za minutu.

Povlečení by se mělo v hotelech vyšší kategorie vyměňovat jednou za tři dny, pokud si ho host vysloveně nepřeje měnit častěji.

Nenabízet výrobky na jedno použití.

Kompletní seznam kritérií pro udělení známky The Flower naleznete na www. europa.eu.int

Více informací o ekoznačce Ekologicky šetrná služba českého národního systému ekooznačení na www.ekoznacka.cz

ZDROJ: HOTEL&SPA MANAGEMENT - http://hotel-spa.ihned.cz/


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist