Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Firmy vyrovnaly rekord v charitě

13.11.2008  |  zdroj: Podniky a trhy  |  129× přečteno      vytisknout článek

Firmy vyrovnaly rekord v charitě

- Nejvíce peněz letos do veřejnoprospěšných organizací nalil ČEZ

- Filantropie zároveň v době krize zvyšuje prestiž dárce

Tři čtvrtě miliardy korun. Takovou sumu letos poslaly tuzemské firmy na podporu dobročinných organizací. Vyrovnaly tak loňský rekord.

V absolutních číslech vévodí aktuálnímu žebříčku TOP firemní filantrop s velkým náskokem energetická společnost ČEZ. Stejně jako v loňském roce věnoval na charitu přes 240 milionů korun. Druhé místo obsadila Česká spořitelna a bronzovou příčku přisoudilo Fórum dárců, které žebříček sestavuje, kosmetické a zdravotnické firmě Johnson & Johnson.

Ta ale na rozdíl od ČEZ věnovala organizacím, které se specializují na ochranu zdraví, celou třetinu svého zisku. Což je podle poměru darované částky k hrubému zisku mezi firmami v Česku jasně nejvíce.

Energetický kolos ČEZ se s necelým procentem zisku daného na charitu nevešel ani do první desítky dárců. Na medailovou "bednu" se podle tohoto kritéria naopak dostala kosmetická firma Oriflame a poradenský kolos KPMG.

"Výše finančních prostředků v rámci žebříčku je letos prakticky stejná jako loni a jsme za to rádi. Česko tak ve společenské odpovědnosti patří v rámci zemí bývalého východního bloku na špičku," říká Pavlína Kalousová, ředitelka Fóra dárců.

Tuzemské společnosti totiž za posledních pět let napumpovaly do neziskové sféry více než tři miliardy korun.

Platit a pomáhat

Firmy letos pokračovaly v trendu loňského roku, kdy se kromě filantropie, tedy rozdávání peněz neziskovým organizacím, zaměřily i na nové formy pomoci. A začaly budovat komplexní programy takzvané společenské odpovědnosti.

"V našem dobrovolnickém programu je zapojeno už přes čtyři stovky zaměstnanců, a to včetně nejvyššího vedení," říká Jitka Chocová z T-Mobilu a dodává, že letos se její firma zaměří na podporu ekologie a udržitelného rozvoje.

Podle Adriany Krmáčové z Johnson & Johnson je podpora společenské odpovědnosti. "Myslíme si zkrátka, že je to užitečné, budeme v tom pokračovat, i když pravděpodobně ani nás nemine současná finanční krize. Nevím, zda na charitu přispívali v bankách, jako je Lehman Brothers. Ale charita by měla být spojena také s odpovědností a etikou, a pak by se myslím nestalo, co se stalo," vysvětluje.

Její tvrzení podporují i výsledky posledního průzkumu agentury Factum Invenio, podle níž každý čtvrtý Čech více důvěřuje společensky odpovědným firmám.

"Přispívat na rozvoj společnosti je velice důležité i v souvislosti s finanční krizí, která nedávno zasáhla celý svět," upozorňuje Pavlína Kalousová z Fóra dárců.

Reklama nebo karma

Charita se však většinou nedělá jen tak pro nic za nic. Podle odborníků na reklamu může vhodně vybraný charitativní projekt posloužit zároveň i jako reklama. "Pokud firma pojme své filantropické angažmá strategicky, tedy v souladu se svojí rozvojovou strategií, přináší jí to obrovské efekty.

Jde o posílení dobré pověsti, zlepšení reputace a vyjednávací pozice u mnoha institucí, nemluvě o finančních výhodách. Které ale v Česku ještě nejsou tak vysoké jako v cizině" říká Tomáš Hrivnák, z poradenské společnosti Idealisti.

AUTOR: Jan Beránek
AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist