Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Může být podnik doopravdy zcela ekologický?

15.09.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  144× přečteno      vytisknout článek

Může být podnik doopravdy zcela ekologický?

Protože Jack Welch onemocněl, požádal o napsání sloupku Daniela Golemana, autora bestselleru Ecological Intelligence.

Nejprve špatná zpráva. Žádný podnik dnes nemůže operovat zcela ekologicky - tedy tak, aby v některém směru nepoškodil ekosystém planety. Většina produktů, které považujeme za "zelené", jimi není. Jakkoli se snažíme utlumit negativní vliv určitého výrobku na ekosystém, vždy tu je mnoho dalších faktorů, jimiž mu škodíme. Tímto dilematem podniků se zabývá průmyslová ekologie, nový obor, který analyzuje, jak výroba a doprava působí na přírodu.

Podnik prostě nemůže kontrolovat ekologické důsledky všech svých operací. Například chvályhodné metody recyklace nebo přechod na zářivky místo klasických žárovek nikterak zásadně nezmění vliv podniku na životní prostředí. Důležitější než se zaměřit na jednotlivý efemérní nápad, je vyhodnotit, které podniky jsou v dodržování ekologických zásad celkově lepší než ostatní nebo se lepšími mohou stát. A to je rozhodující.

A nyní ta dobrá zpráva. Většina ekologických opatření pomáhá jak přírodě, tak i podniku. Například investice do vybavení staré budovy lepší tepelnou izolací ušetří mnoho energie a během několika málo roků platí - sníží náklady. Výhodou nebudou jen nižší účty za elektřinu, ale snížení nákladů na úklid, větší kvalita vzduchu a zlepšení pohodlí, zdraví i produktivity pracovníků.

To je však jen malý zlepšovák. Nedávno se objevily nové přístupy k ekologické problematice. Podnik může třeba zvýšit svůj podíl na trhu tím, že využije nový informační systém, jako je například Earthster, který monitoruje vliv produktu na ochranu životního prostředí tím, že sleduje celý jeho životní cyklus. Tento způsob sledování umožní dodavatelům zvednout ekologickou laťku ve srovnání s průměrem v odvětví, takže zákazník, který dává přednost výrobkům šetřícím životní prostředí, bude moci porovnat produkt s konkurenčním.

Toto sledování a hodnocení životního cyklu produktu pomůže podniku zjistit, ve kterých aspektech má z ekologického hlediska slabiny, a rozhodnout, co je třeba modernizovat nebo inovovat. Například Procter and Gamble zjistil, že spotřebitelé mají při praní největší problém s ohřevem vody, a vyvinul sérii detergentů, které působí i ve studené vodě.

Novinkou je zavedení ekologické transparentnosti podniku. Obchodní síť Walmart v červenci oznámila plány na označování výrobků, které prodává, ekologickým indexem. Tím řetězec signalizoval více než 100 tisícům svých dodavatelů, že začne sledovat a zveřejňovat vliv každého jejich produktu na životní prostředí.

Je zřejmé, že této síti bude trvat několik let, než zavede, aby u cenovek visely i ekologické indexy, a to u veškerého zboží ve všech prodejnách.

Tato transparentnost v obchodech přidá další kritérium konkurenční schopnosti výrobku k dosavadním údajům o ceně a kvalitě, totiž hodnocení jeho ekologických parametrů.

Ekologická politika podniků bude nabývat stále většího významu. A váš podnik může v budoucích letech zvítězit na trhu, pokud už dnes zahrne ekologické principy do svého strategického myšlení.


(c) The New York Times Syndicate. Zpracoval Miroslav Prchal.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist