Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

I na ekologickém provozu se dá vydělat

10.12.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  126× přečteno      vytisknout článek

I na ekologickém provozu se dá vydělat

ZELENÁ FIRMA. Šéf Building SP Martin Slanina se snaží myslet ekologicky. Ale nejde o to, že někam pošlete peníze, abyste ukázali, jak jste ekologičtí. Důležité je, když se tak snažíte opravdu chovat, říká.

Letošní rok byl pro všechny bláznivý a náročný. "Partnerům a zaměstnancům jsme jako vánoční dárek dali hlavolam. Chceme tím říci, že bychom měli více a lépe přemýšlet nad tím, co a jak stavíme," tvrdí Martin Slanina z Building SP, obhájce druhého místa v letošním ročníku soutěže Vodafone Firma roku, kterou vyhlašují Hospodářské noviny.

"Trochu nás sice překvapilo, že jsme byli zase jen druzí, ale nakonec jsme rádi, že jsme v tak tvrdé konkurenci svou pozici obhájili," vysvětluje mladý manažer, který se netají tím, že měl po loňském úspěchu i vyšší ambice. "Věnovali jsme tomu letos opravdu hodně času," říká Slanina.

Účast a umístění v soutěži jim ale i tak pomohlo. Jak v byznysu, tak v práci s médii. "Kontakty na média se nám hodí především v případě, když pomáháme u nás s nějakými charitativními akcemi," vysvětluje Slanina. Společenská odpovědnost je právě to, na co se Slaninova firma soustředila letošní rok.

"Toto téma mě začalo zajímat už loni, ale až letos jsme přistoupili ke konkrétním krokům. Zlepšili jsme benefity zaměstnancům, zavedli jsme charitativní akci Den s Pepinou a snažíme se zazelenit výrobu," vyjmenovává. Ve firmě začali využívat tzv. zelenou energii a připravují také projekt malé solární elektrárny.

"Chceme střechy pokrýt solárními panely a vyrábět si z devadesáti procent energii sami pro sebe. Jedná se o projekt Zelený bonus. To znamená, že získanou energii nebudeme prodávat do distribuce. Vyjde to asi na deset milionů, ale návratnost je přibližně deset let. Prostě jen nechceme říkat, že jsme ekologičtí proto, že pošleme někam nějaké peníze, ale proto, že se tak snažíme chovat," vysvětluje.

Na druhou stranu i na ekologickém způsobu se dá podle Slaniny vydělat. "Vždycky vás k tomu tlačí ten provoz, když chcete uspořit náklady. To máte, jako když tisknete oboustranně. Šetříte peníze za papír a zároveň se chováte ekologicky," tvrdí.

Soutěž nám pomohla

Building SP je v současné době jediným českým výrobcem suchých maltových směsí v tuzemsku. "Naše tvárnice jsou v nové Národní technické knihovně, ale i v plotu zpěvačky Anny K," chlubí se Slanina s tím, že se ale snaží orientovat spíš na menší prodejce.

Také loni firma obsadila druhou příčku v soutěži Firma roku. "Skončili jsme nakonec druzí, a to jenom o jeden bod," říká s úsměvem. "Obchodní partneři si nás teď lépe zapamatují a začaly s námi spolupracovat i ty společnosti, s nimiž byla dříve těžká domluva," libuje si Slanina.

Slanina přinesl do světa stavebních materiálů nový pohled na marketing. Do vedení rodinné firmy Building SP nastoupil hned po gymnáziu, když musel se svou sestrou a matkou narychlo převzít vedení po náhle zesnulém otci. "Nemám za sebou takový příběh jako třeba kluci, kteří zakládali Papirius a první balíky papíru rozváželi tramvají. To jsem obdivoval," přiznává. Zavedenou firmu převzal téměř bez zkušeností z byznysu, ale podnik musel běžet dál. Ale zvládl to, roční obrat společnosti se dnes pohybuje kolem 140 mil. korun, s polovinou zaměstnanců než měl jeho otec. V současnosti Slanina chystá expanzi na slovenský a polský trh a neustále inovuje.

"Možná to tak nevypadá, ale i tvárnice může být značková, odlišuje nás to od konkurence," vysvětluje mladý manažer svůj koncept. Na pytle s poslední novinkou v sortimentu - suchou maltovou směsí - také nechal stylově nafotit svou sestru Janu v kostýmu a se stavařským nářadím. "Mohli jsme udělat nové obaly za milion, ale říkal jsem si fajn, a kdo si toho všimne. Tohle nepřehlédne nikdo, ale musím přiznat, že zpracovat sestru mi zabralo hodně času. Ale funguje to," vysvětluje Slanina, který kampaně a celý svůj marketing vymýšlí kvůli šetření v rodinném kruhu, pomáhá mu jen grafik a externí konzultantka na PR. Díky tomu se podle něj sestra dostala trochu více do povědomí veřejnosti. Letos navíc spolu také prezentovali firmu před porotou soutěže Firma roku.

Nutíme lidi přemýšlet

"Za málo peněz musíme pořídit hodně muziky, a tak většinou jdeme cestou pokus omyl, ale funguje to," vysvětluje svou situaci. "Snažíme se lidi spíš donutit k přemýšlení, než abychom jim v reklamách něco vnucovali," komentuje Slanina billboard s dvoubarevnou tvárnicí a sloganem Lepší než živý plot. Zároveň firma dotuje autoplachty s reklamou pro dopravce. "Naše reklama se tak dostane přesně tam, kam potřebujeme: na stavby," vysvětluje Slanina, který se teď po večerech spíš učí na zápočtové písemky.

Vysokou školu Martin Slanina už jednou studoval, ale dlouho nevydržel. "Nedokázal jsem se smířit s tím, že docenti mi něco vysvětlují a já přesto, že jsem věděl, že to v praxi chodí úplně jinak, musel jsem se to naučit," vzpomíná na dřívější zkušenosti. To se ale letos změnilo, když v září nastoupil na Vysokou školu finanční a správní.

"Říkal jsem si, že potřebuji trochu teorie a nové zkušenosti z firem, kde působí spolužáci. Pomáhá mi to jít dál. A to mi tato škola dává," vysvětluje Slanina, který se právě v těchto týdnech snaží domluvit se spolužáky na večírku, kde by se mohli pořádně seznámit. Kromě školy ale navíc neustále studuje možnosti programu Erasmus pro mladé podnikatele. "Velmi rád bych si totiž zkusil stínovat nějakého úspěšného manažera ve větší firmě," uzavírá.

AUTOR: Jan Beránek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist