Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Společenská odpovědnost úřadu zlepší i jeho vnímání zvenku

20.09.2010  |  zdroj: Moderní obec  |  93× přečteno      vytisknout článek

lideZavádění koncepce společenské odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility - CSR) do každodenní praxe organizace si od jejího vedení vyžaduje nadšené odhodlání koncepci začít uplatňovat - a rovněž velkou trpělivost při překonávání řady překážek, s nimiž se management při tom určitě setká.

Zavádění CSR předcházejí nejméně tři důležité kroky, které posilují pravděpodobnost porozumění a hlavně přijetí koncepce do organizace. Připomeňme klíčové milníky implementace CSR v organizaci veřejné správy:

Motivace. Organizace si zvolila čtyři oblasti motivace (viz tabulka).

Analýza současného stavu CSR chování. Organizace by nejprve měla posoudit své současně aktivity v této oblasti. Může jí v tom pomoci sada otázek pro sebehodnocení (pět oblastí hodnocení CSR aktivit):

Oblast CSR strategie: Přistupujeme k odpovědným aktivitám strategicky?

Oblast Trh: Chováme se odpovědně ke klientům a obchodním partnerům?

Oblast Pracovní prostředí: Jednáme odpovědně se svými zaměstnanci?

Oblast Životní prostředí: Chováme se odpovědně k životnímu prostředí?

Oblast Místní komunita: Chováme se odpovědně ke svému nejbližšímu okolí?

Tvorba CSR koncepce. Východiskem by měla být vize organizace, její hodnoty a strategie, o něž se opírá její činnost CSR.

Vize společenské odpovědnosti. Pro-střednictvím zaměstnanců identifikovaných s CSR strategií se zaměřit na systematickou osvětu a propagaci CSR aktivit organizace vůči jejímu širokému okolí tak, aby se zvyšoval pozitivní obraz o ní u klíčových stakeholderů (subjekty s vlivem na chod organizace, či které jsou jím ovlivněny). Hodnoty CSR organizace: Strategie CSR je založena na hodnotách typu: atraktivní zaměstnavatel; bezpečné a příjemné pracovní prostředí; vysoká kvalita poskytovaných služeb; ekologické zaměření; rozvoj integrovaného systému řízení; úspory při hospodaření s energetickými zdroji; respekt k zákazníkovi a systematické zlepšování péče o něj; u dodavatelů (partnerů) upřednostňování kvality služby před cenou; transparentní chování vůči okolí; spolupráce organizace v regionu.

Principy odpovědného chování. Na základě firemních hodnot organizace stanoví principy odpovědného chování jako základní stavební kameny CSR strategie. (Jde o systematický přístup organizace k CSR; provázání procesů v organizaci tak, aby podporovaly strategii CSR; zaměstnanci rozumějí cílům a činnostem v oblasti CSR, jsou s nimi identifikováni a naplňují je.)

Strategie CSR. Organizace veřejné správy, s níž společnost M.C. TRITON spolupracuje při zavádění koncepce CSR, se myšlenkou systematicky rozvíjet své společensky odpovědné chování začala zabývat v roce 2008, kdy však ještě šlo spíše jen o pouhou ad-hoc aktivitu. Loni se však už CSR začala u cílových skupin využívat jako marketingový nástroj. Letos jde o to zaměřit se více na zaměstnance.

Stanovení hlavních CSR témat/cílů. Pro stanovení strategie CSR se definují hlavní témata (cíle), kterých se organizace snaží dosáhnout v každé oblasti své společenské odpovědnosti (viz spodní tabulka).

Zavádění CSR do organizace. Jde o to vytvořit akční plán CSR aktivit k naplnění zvolených cílů. Upřesnit je třeba informace typu: personální pravomoci a odpovědnosti, finanční rozpočet a časový plán.


MAREK PAVLÍK
konzultant M.C. TRITON

Čtyři oblasti motivace k zavádění CSR koncepce

Oblast motivace Zaměření CSR koncepce
Organizace - vyhledávaný zaměstnavatel n zaměření na stávající zaměstnance n atraktivní oslovení potenciálních zaměstnanců n celkové zlepšení na trhu práce
Organizace - ekologická společnost n více >>prodat<< stávající ekologické aktivity
Ošetření rizik n výstavba nových projektů - vliv místních komunit
Prezentace organizace navenek n CSR jako jeden z nástrojů, jak ukázat širšímu okolí, co jsme za společnost n více pozitivních informací o organizaci v médiích n vnímání akcionáře organizace je do značné míry ovlivněno médii n posílení značky organizace

Hlavní CSR témata/cíle po oblastech

PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ TRH (KLIENTI A PARTNEŘI) ŠIRŠÍ OKOLÍ SPOLEČNOSTI
1. Rozvíjet image organizace jako atraktivního zaměstnavatele. 4. Zvýšit pozitivní vnímání organizace jako ekologicky zaměřené společnosti. 7. Zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb organizace. 10. Zvyšovat otevřenost a transparentnost chování z organizace vůči okolí.
2. Zaměřit se na rozvoj a motivaci zaměstnanců organizace. 5. Udržet rozvoj Integrovaného systému řízení. 8. Zvyšovat respekt k zákazníkovi. 11. Rozšiřovat spolupráci organizace v regionu její působnosti.
3. Udržet bezpečné a příjemné pracovní prostředí. 6. Dosahovat úspor v oblasti hospodaření s energetickými zdroji. 9. Preferovat při výběru dodavatelů kvalitu jimi nabízených služeb nad cenou. 12. Zvyšovat vnímání organizace jako společnosti, kde pracují nejlepší odborníci schopní pomoci i mimo společnost.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist