Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Proč společenská odpovědnost?

01.11.2010  |  zdroj: HN  |  96× přečteno      vytisknout článek

V moderních manažerských přístupech neschází, vedle zabezpečování kvality produktů a procesů, nasměrování zájmu organizací na ochranu životního prostředí, na bezpečnost a ochranu zdraví svých zaměstnanců i dalších osob, které se vyskytují v organizaci anebo jsou jejími činnostmi negativně ovlivněny.

Pojem společenské odpovědnosti je i u nás všeobecně známý, podle výsledků řady výzkumů u organizací převažují pozitivní postoje. V přímé realizaci konceptu společenské odpovědnosti však nelze zdaleka potvrdit jednoznačné zapojení. To je výrazné u velkých podniků bez ohledu na zahraniční či tuzemský podíl ve vlastnictví, u malých a středních podniků je situace méně příznivá.

Téměř každý z nich je schopen najít ve svých aktivitách ty, které jsou dobrovolné a jsou nasměrovány na podporu klíčových partnerů (zejména zákazníků, zaměstnanců, dodavatelů, majitelů či zřizovatelů) i na podporu ostatních zainteresovaných stran (neziskové organizace, jako jsou školy, sociální a zdravotnická zařízení, sportovní, kulturní i další specificky zaměřená občanská sdružení i jednotliví občané).

Koncept společenské odpovědnosti je však celistvý. Musí být integrální součástí všech procesů v organizaci a systémově řízen. Nahodilé aktivity nemohou být výrazným pozitivem pro výkonnost organizace.

Chybí jim promyšlený přínos pro realizaci celkové strategie na základě principu win-win (pro organizaci i zainteresované strany). Dále musí být respektovány i principy otevřené komunikace, etiky a transparentnosti.

Mnohé organizace si uvědomují význam společenské odpovědnosti pro budoucnost. Tento přístup posiluje dobrého jméno, zvyšuje loajalitu a spokojenost zaměstnanců i zákazníků, získává důvěru veřejnosti i organizací státní správy i územní samosprávy a vede ke zvyšování ekonomické výkonnosti.

Průzkumy v českém prostředí ukázaly, že dobrá firma se pozná zejména podle kvality produktů, obchodní značky, korektního jednání a dosahovaných ekonomických výsledků. Poukázaly však i na stále trvající problémy (korupce, nepoctivost, klamavá reklama a nekvalitní produkty).

Dobrovolné aktivity v našich organizacích jsou zaměřeny především na péči o zaměstnance (vzdělávání a výcvik, zaměstnanecké benefity, flexibilní pracovní doba, péče o zdraví a bezpečnost), na firemní filantropii (zejména dárcovství a dobrovolnictví) a na péči o životní prostředí.

V rámci Národní politiky kvality je podpora společenské odpovědnosti jednou z priorit. K tomu byla vytvořena i odborná sekce, která je složena se zástupců organizací, svazů i vysokých škol.

Dominantní však je Národní cena České republiky za společenskou odpovědnost. Zúčastněné organizace jsou hodnoceny podle vypracované metodiky. Je náročná, avšak zejména pro mezinárodní porovnávání je vynikající, protože její splnění zajišťuje nadstandardní laťku pro případný benchmarking i získání nadnárodních ocenění (např. osvědčení auditora dle standardu GRI, kterého dosáhla zatím jedna firma v ČR).

Pro motivaci organizací v regionech je k dispozici Cena hejtmana, která představuje základní rámec pro sebehodnocení rozsahu společenské odpovědnosti ve všech relevantních oblastech a odhalí příležitosti pro zlepšování směřující ke splnění požadavků modelu hodnocení v rámci Národní ceny.

I přes některá odmítavá stanoviska vše uvedené, potvrzuje správné nasměrování strategického rozvoje organizací, kterým jde o budoucí existenci i vývoj.

Proč se tedy společenskou odpovědností zabývat? Protože nikdo nechce být poslední? Nebo proto, že nechce být takovým podnikem, o jakém řekl již Henry Ford: "Podnik, který nepřináší nic jiného než peníze, je ubohý podnik."?

Alena Plášková
vyučující na Vysoké škole ekonomické v Praze a čestná předsedkyně ČSJ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist