Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

V zemi vyroste sto pump na zemní plyn

20.03.2006  |  zdroj: Podniky a trhy  |  124× přečteno      vytisknout článek

V zemi vyroste sto pump na zemní plyn Český automobilový trh se změní. Do patnácti let by každé desáté auto na domácích silnicích mělo jezdit na stlačený zemní plyn.
K mnohem většímu rozšíření paliva (jež se dnes podílí na celkové spotřebě pohonných hmot u nás sotva půlkou promile) má pomoci dohoda, uzavřená včera mezi státem, plynárenskou společností RWE Transgas a regionálními distribučními firmami.
Stát se rozhodl zemní plyn (tzv. CNG) v dopravě podporovat proto, že je k životnímu prostředí šetrnější než klasická paliva.
"Vozidla na plyn produkují méně škodlivin. Například až o čtvrtinu méně emisí kysličníku uhličitého, tím pádem nepůsobí tolik na vznik skleníkového efektu. A při únicích paliva nehrozí kontaminací půdy," vysvětluje ministr životního prostředí Libor Ambrozek.

Do roka plyn v krajích
Ve včerejší dohodě se plynaři zavázali, že v zemi vybudují síť stovky čerpacích stanic na zemní plyn. Už napřesrok by měla být stanice v každém kraji, do roku 2013 na všech hlavních tazích.
Celkově mají jen plynárenské firmy investovat asi miliardu korun, počítají ale s tím, že do stavby plníren se pustí i další investoři. Dosud je u nás jen osmnáct těchto čerpadel, z toho jen deset přístupných veřejnosti.
Plynaři také chtějí dávat dopravním firmám na nákup nových autobusů na plyn až deset miliónů korun ročně.
Stát se na oplátku zavázal, že nezvýší spotřební daň na CNG, která je dnes proti benzínu sotva pětinová. Bude také dotovat nákupy plynových vozidel ve veřejné dopravě a uspořádá osvětovou kampaň. "Chystáme se také komunikovat s automobilkami, aby investovaly do vývoje vlastního českého auta na plyn," řekl ministr průmyslu Milan Urban.
V zemi dnes jezdí na zemní plyn 165 autobusů a necelé tři stovky aut. (Jde o jiné vozy než ty, které jezdí na propan-butan.)
Většinu z nich ale provozují plynárenské firmy. "Prodat auto na plyn běžnému zákazníkovi je prakticky nemožné - nemají kde vozy plnit," říká Jaromír Heřmanský z firmy Fiat ČR, která začala auta na plyn nabízet v loňském roce.

Lákadlem má být cena
Vozy s plynovým pohonem jsou o desítky tisíc korun dražší než běžné verze. Například Fiat Doblo na plyn je o čtyřicet tisíc korun dražší než běžná verze. Plynový Fiat Multipla o 80 tisíc. Auta na plyn dnes na českém trhu nabízejí také společnosti Opel či Citroen.
Jezdit na zemní plyn je asi o polovinu levnější než u benzínu. Kilometr ujetý na plyn přijde asi o korunu levněji, tedy asi na 1,20 Kč.
"U Fiatu Doblo na plyn se vyšší náklady zaplatí asi po čtyřiceti tisících najetých kilometrech, což je u našich klientů v průměru za rok," říká prodejce Heřmanský.

Výrobci lahví čekají boom
Na nástup zemního plynu v dopravě se nechystají jen plynaři a prodejci aut. Dobré obchody čeká i ostravská firma Vítkovice Cylinders, která vyrábí ocelové tlakové lahve na plyn. Ta se rozhodla investovat v příštích čtyřech letech do modernizace technologií na výrobu lahví pro automobily a plynových nádob pro čerpací stanice rovnou miliardu korun.
"Vidíme obrovskou příležitost," říká generální ředitel Jaromír Šiler. "Věříme, že k ekologizaci dopravy dojde u nás i v okolních zemích a chceme být na očekávaný boom dobře připraveni," připojil Šiler.


Jak a kde se bude jezdit na zemní plyn
nástup nových paliv
Evropská komise počítá s tím, že v roce 2020 bude v unii jezdit deset procent vozů na zemní plyn, osm procent na biopaliva a pět procent na vodík.
Jak se jezdí ve světě
V Evropě je zemní plyn v dopravě nejrozšířenější v Itálii, kde stojí asi 600 plníren. Tisíc stanic má do roka vyrůst v Německu. Masově jsou auta na plyn rozšířena v Jižní Americe.
kde porostou české pumpy
Do roka RWE postaví stanice na zemní plyn v Brně, Ústí nad Labem, Ostravě a ve středních Čechách. Další se budou stavět tam, kde města převedou veřejnou dopravu na plyn.
Kolik stojí zemní plyn
Kubík plynu se v Česku dnes prodává zhruba za deset až patnáct korun. Fiat Doblo spotřebuje devět kubíků na sto kilometrů.
jak získat dotaci
Autobus na plyn stojí přes deset miliónů korun. Zhruba půl miliónem na jeho nákup může přispět stát, dvě stě tisíc na vůz nyní slibují i plynaři.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist