Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Menší závislost na ropě zajistí alkohol a úspory

26.07.2006  |  zdroj: Podniky a trhy  |  130× přečteno      vytisknout článek

Menší závislost na ropě zajistí alkohol a úspory Cena benzínu v USA je nejvyšší za poslední čtvrtstoletí. V Čechách dosáhla letošního vrcholu. Dodávky ropy jsou nespolehlivé a její spalování způsobuje oteplování atmosféry. Přitom moderní ekonomiky závisí na dostatku paliv pohánějících auta, letadla a vlaky. Co s tím? Vlády od Spojených států přes Indonésii až po Evropu mají jeden recept - návrat do minulosti.
Před více sto lety totiž většina aut jezdila nikoliv na benzín, ale na alkohol, uhlí či elektřinu. Jenže takový návrat se může pěkně prodražit a navíc ho nelze uskutečnit hned. Politici i vědci se proto shodují: výzkum i výroba "alternativních" paliv musí pokračovat, ale je třeba zaměřit se i na úspory.

Bez dotací to nejde
Jen v USA bude v příštím roce a půl postaveno 50 nových továren na biopaliva a celosvětově se produkce biopaliv do roku 2011 téměř zdvojnásobí, tvrdí zpráva Mezinárodní energetické agentury (IEA) zveřejněná před dvěma týdny. Automobilky General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler už oznámily, že do roku 2010 zdvojnásobí výrobu aut, která mohou jezdit na etanol či biodiesel. Nejrychleji poroste podle agentury produkce biopaliv v Evropě: zdvojnásobí se do roku 2008. Rychlé zvyšování výroby biopaliv způsobil vzestup cen ropy. "Na rozdíl od dodavatelů ropných produktů továrny na biopalivo jsou relativně levné a mohou začít s dodávkami velmi rychle," poznamenává IEA. Navíc rostly i státní dotace.
Například americký prezident George Bush, který prohlásil v letošní zprávě o stavu Unie, že zbaví USA "závislosti na dovážené ropě", zvýšil výdaje na výzkum biopaliv o 22 procent. Americký Kongres odsouhlasil snížení daní pro výrobce a Minnesota či Washington požadují, aby nafta a benzín u čerpacích stanic obsahovaly určité množství biopaliv (většina běžných motorů zvládne bez potíží až desetiprocentní podíl biologické složky). Stejně postupuje Malajsie. Indonésie těžící ropu oznámila, že investuje do výroby biopaliv 22 miliard dolarů. Evropská unie si stanovila ambiciózní cíl, podle kterého mají biopaliva v roce 2010 tvořit 5,75 procenta její spotřeby.
Jen pár zemí může zatím produkovat biopaliva bez státních dotací, upozorňuje zpráva OECD. Jednou z nich je Brazílie. Při současných cenách je tamní etanol vyráběný z cukrové třtiny konkurencí benzínu. Hlavně kvůli nízkým mzdám dělníků sklízejících třtinu. Brazílie má navíc pro pěstování třtiny potřebný prostor.
V Evropě se vyplatí podle expertů EU pěstovat rostliny na etanol, až když bude dlouhodobě cena ropy na úrovni 90 dolarů za barel (dnes je za 74 dolarů). Navíc pokud například Velká Británie bude chtít splnit svůj cíl - nahradit biopalivy 5 procent benzínu a vyrábět z biomasy 20 procent energie, bude muset na pěstování energetických plodin věnovat 7 procent plochy ostrovů. Výroba energie ze zrn pšenice či kukuřice způsobuje i značné zvýšení jejich ceny. Podle šéfa americké ekologické organizace Earth Policy Institute to může vést až k hladu v některých zemích.

Hybridy a diesel
Efektivnější výroba biolihu prostřednictvím baktérií z celých rostlin, slámy či z dřevního odpadu se teprve rozjíždí. Koncern DuPont plánuje spustit první provoz až za tři roky. V plenkách je zatím i využití domovního odpadu. "Stejně tak jsou spíše hudbou vzdálené budoucnosti auta na vodíkový pohon," říká Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha. Navíc vodík se vyrábí elektrolýzou a na to je, stejně jako pro elektromobily, potřebná elektřina. Za její perspektivní zdroj považuje stále větší počet států jádro či "čisté" spalování uhlí. Ale FutureGen, první uhelná elektrárna nevypouštějící oxid uhličitý na světě, bude v USA fungovat až za pět let.
Proto všechny státy věnují značnou pozornost podpoře úspor. Navíc technologie jsou již známy. Například hybridní Toyota Prius (kombinace elektromobilu a klasického vozu) podle časopisu Economist ujede díky zpětnému odběru energie při brždění o 20 procent delší trasu než normální auto na stejné množství paliva. A podle amerického ministerstva energetiky kdyby třetina Američanů vyměnila svá auta za diesely, snížila by se spotřeba ropy o stejné množství, jaké dováží každoročně USA ze Saúdské Arábie.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist