Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Benzín z uhlí je atraktivní pro Čínu i Pentagon

04.09.2006  |  zdroj: Podniky a trhy  |  184× přečteno      vytisknout článek

Benzín z uhlí je atraktivní pro Čínu i Pentagon Každý den dopraví pás asi 120 tun uhlí do průmyslového komplexu v jihoafrického města Secunda. Továrna připomíná jadernou elektrárnu, protože se z ní nad okolními bramborovými farmami tyčí betonová sila. Uhlí se tam zahřívá při teplotě kolem 1100 stupňů Celsia, vhání se do něj pára a kyslík a vysoký tlak je žene skrze řadu chemických reakcí. A výsledek: denně toto zařízení vychrlí 160 tisíc barelů benzínu.

Jižní Afrika byla první
Tuto technologii - z uhlí vyrobit pohonné hmoty - znají vědci již od dvacátých let minulého století, Každý však také ví, že tento proces je natolik nákladný, že jeho využití je nepraktické. Ovšem s výjimkou Jižní Afriky, která kdysi kvůli režimu apartheidu čelila mezinárodnímu hospodářskému embargu a měla potíže s dovozem ropy ze zahraničí. Tehdy státní společnost Sasol postavila několik továren na výrobu pohonných hmot z uhlí.
Nyní, kdy se ceny za barel ropy vyšplhaly nad 70 dolarů, se Sasol stává jedním z center boomu alternativních pohonných hmot.
Čína buduje za několik miliard dolarů továrnu na výrobu benzínu a nafty z uhlí a s pomocí Sasolu plánuje výstavbu dalších 27 podobných komplexů.
Ve Spojených státech studuje tuto technologii ministerstvo obrany jako cestu ke snížení závislosti amerických ozbrojených sil na ropě ze Středního východu. Lean Strauss z vedení společnosti Sasol ovšem prohlašuje, že využití uhlí nemůže ve světovém měřítku zcela nahradit ropu.
Podle nynějších odhadů má svět ověřené zásoby ropy jen na 41 let a zemního plynu na 65 let. Má však dostatek uhlí, jehož rezervy se odhadují na 155 let, přičemž největší rezervy mají Spojené státy a Čína, dva největší spotřebitelé ropy.
Jedním z problémů výroby benzínu z uhlí je, že tento proces je extrémně nákladný. Výstavba jediné továrny, vyrábějící kolem 80 tisíc barelů denně, stojí šest či více miliard dolarů. A tato produkce má rovněž závažné ekologické aspekty. Jihoafrické továrny emitují oxid uhličitý, považovaný za významnou příčinu globálního oteplování. Americká Rada na obranu přírodních zdrojů odhaduje, že na výrobu a užití jednoho litru benzínu, nafty či paliva pro trysková letadla z ropy připadá asi 3,3 kilogramu oxidu uhličitého. V případě pohonných hmot z uhlí činí tento ukazatel skoro šest kilogramů na litr. Ochránci přírody v Jižní Africe upozorňují, že továrny Sasolu emitují nejen velké množství oxidu uhličitého, ale i další škodliviny včetně oxidu siřičitého. Tvrdí, že lidé žijící v okolí trpí četnými dýchacími potížemi. Sasol však prohlašuje, že tyto škodliviny jsou relativně nepatrné ve srovnání s emisemi z tepelných elektráren v oblasti. Management Sasolu nicméně sám přiznává, že jeho zařízení emitují skleníkové plyny. Dodává však, že sníží do roku 2015 vypouštění škodlivin o deset procent.

Jihoafričané Sasol obdivují
Většina Jihoafričanů pokládá Sasol za příklad úspěchu. Denní produkce pohonných hmot nyní uspokojuje asi 30 procent spotřeby dopravních vozidel. A na padesátirandové bankovce je dokonce zobrazena jedna z továren Sasolu. Zisky za fiskální rok končící červnem se zvedly o 35 procent na dvě miliardy dolarů.
Sasol se snažil už v devadesátých letech, kdy byla Jižní Afrika osvobozena od mezinárodních sankcí, prodat svou "uhelnou" technologii do zahraničí. Ale před jeho nabídkami všichni zavírali dveře.
Tehdy se ovšem barel ropy prodával pod 25 dolarů. Když ceny pohonných hmot v nedávných letech zase šplhaly nahoru, začala se o zkušenosti Sasolu zajímat Čína, která s touto společností navázala spolupráci. První čínská továrna na výrobu benzínu a nafty z uhlí vznikla v provincii Šenchua. Peking plánuje za pomoci Sasolu výstavbu 27 podobných továren.
V USA má zájem o využití této technologie zejména stát Montana, který má obrovské zásoby uhlí. Jeho guvernér Brian Schweitzer prohlásil, že zatímco jiné země "se budou prát o ochranu svých dodávek ropy, my budeme s benzínem z uhlí energeticky nezávislí".


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist