Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Bouchá, co baterku má

13.10.2006  |  zdroj: EKONOM  |  133× přečteno      vytisknout článek

Bouchá, co baterku má Vadné lithium-iontové akumulátory přivedly výrobce do problémů. Zájem o alternativní zdroje energie pro elektronická zařízení roste.

Začátkem října oznámila společnost Fujitsu, že stáhne z trhu na 300 tisíc vadných akumulátorů, používaných v noteboocích. Také Hitachi svolává k výměně 16 tisíc notebooků. "Už to vypadá na největší výměnu baterií v historii," glosoval situaci analytik Roger Kay z Endpoint Technologies Associates.

Fujitsu a Hitachi jsou zatím poslední z výrobců, kteří museli k podobnému kroku sáhnout. Ve všech případech jde o akumulátory od společnosti Sony.

Aféra s vadnými akumulátory začala, když největší světový výrobce počítačů Dell svolal majitele 4,1 milionu notebooků k výměně lithium-iontových baterií. Ty se totiž při nabíjení přehřívaly a několikrát se stalo, že se vznítily a způsobily požár. Svolány byly vybrané modely vyrobené mezi dubnem 2004 a polovinou července 2006.

Dodavatel baterií Sony sváděl odpovědnost za požáry na Dell, výrobce počítačů zase obviňoval Sony. "Víme přesně, kde byl problém. Sony poškodilo baterie už během výrobního procesu," citoval internetový server ZDNet šéfa Dellu Michaela Della. Sony kontrovalo: vznícení baterií prý způsobil Dell chybnou konstrukcí notebooků, která je tak náchylnější ke zkratu baterií než notebooky jiných počítačových firem. Firma Sony tvrdila, že stejné baterie využívá ve svých přenosných počítačích Vaio, ovšem s jiným zabezpečovacím mechanismem proti přehřívání. U Dellu prý měla problémy způsobit chybná spolupráce baterie a nabíječky.

"Baterie byly prostě špatné, nezávisle na tom, co se s nimi dělo," útočil však Michael Dell. "Jiné firmy používají stejné baterie a jim se nic podobného nepřihodilo. Občas se sice může nějaký zkrat vyskytnout, ale způsobuje ho konstrukce notebooků, nikoli chyba v bateriích," tvrdil zase zástupce Sony citovaný serverem ZDNet.

Obrana Sony dostala za pouhých osm dní těžkou trhlinu. Po Dellu oznámil výměnu akumulátorů také Apple Computers, jenž svolal k výměně baterie zhruba 1,8 milionu notebooků. Devíti zákazníkům Apple totiž začaly v počítači hořet baterie, ve dvou případech byl dokonce uživatel lehce poraněn. Dodavatel baterií? Zase Sony.

SONY O PROBLÉMECH VÍ. Výrobce baterií ustoupil. Uhradil náklady na výměnu baterií (odhadem mezi 170 a 260 miliony dolarů) a vysvětlil, v čem spočívá problém. Při výrobě se prý nedopatřením dostaly do bateriových článků kousky kovu, které mohly při dobíjení vyvolat zkrat a následný požár. Vadné baterie však byly údajně dodány výhradně Dellu a Apple.

Pak ale kvůli bateriím stáhl šest tisíc notebooků Panasonic. A výměnu baterií u 340 tisíc laptopů oznámila Toshiba (v tomto případě nešlo o riziko vznícení při nabíjení, protože akumulátory se pro změnu kvůli korozi vůbec nenabíjely). A nakonec na letišti v Los Angeles shořel notebook Lenovo a tato firma v reakci oznámila stažení více než půl milionu baterií Sony, které IBM a Lenovo používaly v noteboocích ThinkPad.

Firma Sony konečně vzala odpovědnost za všechny nebezpečné baterie na sebe. A potvrdila, že hromadně vymění sedm až deset milionů baterií dodávaných do laptopů. Zajímavé je, že Sony o možných problémech ví přes deset měsíců. I Dell potvrdil, že se Sony řeší otázku nestabilních baterií už od října loňského roku. Firmy se však rozhodly baterie nestahovat z trhu, dokud se jasně neprokáže, že závady mohou skutečně vést až k požáru. Sony od října 2005 vylepšilo alespoň konstrukci baterií.

TAKÉ V ČESKU se objevilo několik stovek notebooků, u kterých musí být preventivně vyměněna baterie. To se týká především notebooků Dell a Lenovo. Majitelé notebooků zmíněných značek se mohou přímo na internetu přesvědčit, zdali i jejich baterie měla být vyměněna.

Z velkých výrobců počítačů se tak zatím masivním problémům s akumulátory vyhnuly jen Acer a HP. Aceru žádné problémy pravděpodobně nehrozí.

"V našich noteboocích jsme baterie Sony nikdy nepoužívali," řekl Ekonomu country manažer Aceru pro Českou republiku Tomáš Čech.

HP už baterie vyměňoval letos v dubnu a loni v říjnu, problém ale zasáhl jen minimální množství zákazníků, kteří si objednali individuální modely laptopů. Nové vlny výměn se HP neobává.

"Nepoužíváme totiž kompletní baterie Sony, ale pouze jednotlivé články, ze kterých se baterie skládají. Kompletaci pro HP dělají jiné firmy při dodržování striktních podmínek na kvalitu a bezpečnost," vysvětluje Petr Trešl z tuzemské pobočky HP.

PRO SONY je "baterková aféra" pohromou. Akumulátory do notebooků tvoří polovinu prodeje baterií Sony, na celkovém obratu firmy se podílejí třemi procenty, zatímco na zisku šesti procenty. Trh s lithium-iontovými bateriemi pro přenosné počítače je přitom velmi konkurenční, prakticky ho ovládají tři firmy - Sony, Sanyo a Matsushita. A problémy Sony otevírají cestu konkurenci.

"Zákazníci mohou produktům se Sony bateriemi přestat důvěřovat a výrobci mohou uzavřít dlouhodobé kontrakty o dodávkách baterií s jinými výrobci," říká Yuji Fujimori, analytik z investiční banky Goldman Sachs. A agentura Reuters bez uvedení zdroje odhaduje, že Sony kvůli akumulátorové kauze ztratí až 430 milionů dolarů, tedy až třetinu předpokládaného letošního zisku.

POŽÁRY LITHIUM-IONTOVÝCH BATERIÍ se naštěstí obešly bez velikých škod na majetku a především bez závažných zranění. Přesto však jsou otázky ohledně bezpečnosti této technologie namístě.

Lithium-iontové akumulátory mají dvakrát až třikrát větší kapacitu než klasické nikl-kadmiové, a také mají delší životnost. Přesto nejsou v některých aplikacích, elektromobilech nebo v ručním elektrickém nářadí používány. Hlavním důvodem je právě to, že mohou v určitých případech explodovat.

To se stane, pokud selže elektronika v baterii a proud jde do baterie i poté, co už je plně nabita. Akumulátor se v takovém případě může rychle zahřát a dokonce explodovat. To se v minulosti občas stávalo například u mobilních telefonů; výrobci však vždy tvrdili, že jde o problém neoriginálních baterií.

JINÉ BATERIE, NEBO PALIVOVÉ ČLÁNKY? Problémů lithium-iontových baterií se snaží využít firmy, které vyrábějí jiné typy akumulátorů. Zinc Matrix Power čerstvě představil novou dobíjecí baterii založenou na kombinaci stříbra, zinku a vody. Baterie má dvojnásobnou kapacitu v porovnání s lithium-iontovou baterií, ale údajně u ní nehrozí nebezpečí exploze. Neobsahuje totiž žádné hořlavé látky. "Baterie jsou navíc snadno recyklovatelné," vyzdvihuje výhody stříbro-zinkové baterie Ross Dueber, šéf společnosti.

Baterii založenou na lithium-fosforečné bázi zase uvedla na trh firma Valence Technology. "Tato kombinace má větší tepelnou stabilitu," tvrdí CEO Jim Akridge.

Lithium-iontové baterie však zdaleka nejsou mrtvé. Jejich novou generaci nabízí firma A123 Systems, která používá k jejich úpravě nanotechnologie. Potom prý baterie ani při vyšších teplotách neuvolňují kyslík, který exploze způsobuje.

NEDOSTATKY U KLASICKÝCH BATERIÍ také mohou urychlit vývoj palivových článků a dalších alternativních zdrojů. Palivové články jsou zařízení, v nichž z paliva, procesem obdobným spalování, vzniká přímo elektrický proud. Palivové články mají řadu výhod: dá se do nich jednoduše doplňovat palivo a netrpí takzvaným paměťovým efektem, který časem snižuje kapacitu dnešních akumulátorů.

První komerčně využitelný palivový článek pro přenosné počítače nabízí firma Antig. Článek je stejně veliký jako optická mechanika, jako palivo slouží methanol. Na vývoji palivových článků ale pracují i giganti jako Toshiba či Sanyo, které již loni představilo prototyp, který dokázal udržet v provozu notebook ThinkPad na jednu metanolovou náplň po dobu osmi hodin.

Palivové články teprve čekají na masové rozšíření - a na obzoru už jsou ještě exotičtější řešení. V Massachusetts Institute of Technology pracují na kondenzátorovém akumulátoru z uhlíkových nanotrubic. A vědci z Cornell University a University of Wisconsin vyvíjejí nukleární mikrobaterie pro mobilní elektronická zařízení. Baterie, jejímž palivem je krychlový milimetr izotopu plutonia 210, váží 10 miligramů a měla by dodávat 50 miliwattů po plné čtyři měsíce.

AUTOR: RADAN DOLEJŠ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist