Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nový trend v dopravě - stlačený zemní plyn

03.05.2007  |  zdroj: HN  |  125× přečteno      vytisknout článek

Nový trend v dopravě - stlačený zemní plyn Za loňský rok se u nás zvýšilo množství vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) o 30 procent, to je na 630. Počet veřejných plnicích stanic dosáhl osmnácti, do konce roku jich má být dvacet a další se již připravují.

Znamená to, že CNG je nyní motoristům k dispozici v každém regionu České republiky a bude stále dostupnější. Nový ekologický a úsporný trend v dopravě má tedy již opravdu zelenou.

Do páteřní sítě plnicích stanic CNG se v dubnu a počátkem května zařadily tři nové plničky, které byly otevřeny v Mladé Boleslavi, Karlových Varech a Ústí nad Labem. "Neustálým rozšiřováním sítě plnicích stanic plníme své sliby, ke kterým jsme se loni zavázali státu. Jsem přesvědčen, že právě stále snazší dostupnost CNG je hlavní příčinou nárůstu počtu automobilů na CNG v České republice," konstatoval Milan Kajtman, člen představenstva RWE Transgas odpovědný za národní obchod. "Stlačený zemní plyn představuje velmi příjemnou alternativu běžných pohonných hmot. Vzhledem k nulové spotřební dani jej lze totiž pořídit za poloviční cenu než benzin," dodal.

Vozidla s pohonem na CNG dnes vyrábí téměř všechny světové automobilky. Výrobci ve většině případů používají speciálně vyvinuté plynové motory, u nichž lze díky vysokému oktanovému číslu zemního plynu (130) zvýšit kompresní poměr, a tím i výkon motoru. Při jízdě na zemní plyn je potom výkon motoru vyšší než při jízdě na benzin. Na originální plynové automobily prodejci samozřejmě poskytují 100% záruky jako na každý jiný vůz.

Na evropském trhu si zákazníci mohou vybírat z více než stovky modelů osobních či užitkových automobilů. Čeští motoristé zatím mají výběr výrazně užší, ale nabídka automobilek se stále rozšiřuje. Zatím je u nás možné pořídit tyto CNG modely: Fiat Multipla, Doblo, Punto Van, Panda, Citroen Berlingo, C3, Opel Zafira, Combo, Renault Kangoo, Volvo S 60, V 70, S 80 a Mercedes E 200.

O zahájení sériové výroby aut s pohonem CNG už uvažuje i domácí Škoda Auto, která nedávno představila dva prototypy modelu Škoda Octavia. "Výhodou CNG není pouze jeho cena, která je oproti benzinu poloviční, ale také minimální dopady na životní prostředí. Plynové motory produkují až o 90 procent nižší emise škodlivin, u CO2 je to o 30 procent méně než benzínové motory. CNG automobily tak splňují i nejpřísnější normy Euro IV, resp. V. Také vzhledem k těmto faktům uvažujeme o výrobě automobilů Škoda Octavia, Roomster a Superb na stlačený zemní plyn," vysvětlil Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za technický vývoj.

Cena sériově vyráběných osobních automobilů na CNG je srovnatelná s verzemi na naftový pohon. Vyšší pořizovací náklady se vrátí při nynějších cenách benzinu po zhruba 50 tisícich najetých kilometrech, při srovnání s naftou lze šetřit téměř ihned. Zejména firmy s velkým akčním rádiem a vysokým počtem ujetých kilometrů tak mohou díky zemnímu plynu významně snížit náklady na provoz svých vozových parků.

CNG ale neznamená jen levnější palivo. Lepší směšování plynu se vzduchem totiž umožňuje rovnoměrnější plnění válců, čímž je motor méně zatěžován. Díky čistotě plynu je rovněž prodloužena životnost motorového oleje i samotného agregátu, ve kterém se nevytvářejí karbonové usazeniny. Údržba a opravy jsou tedy znatelně levnější. Samotná jízda ve voze na CNG se potom vyznačuje zejména v porovnání s oblíbenými diesely větším komfortem - motor je tišší a v zimních měsících lépe startuje.

Na rozdíl od klasických pohonných hmot mají motoristé využívající CNG další možnost tankování. V místě, kde je k dispozici přípojka zemního plynu, si firmy i domácnosti mohou pořídit vlastní malou soukromou plnicí stanici. Tato jednoduchá zařízení stlačují zemní plyn přímo z rozvodu plynu do tlakových nádob v automobilu. Plnění sice trvá několik hodin, ale je vyváženo pohodlím naplnění nádrže bez nutnosti opustit areál firmy či pozemku vlastního domu.

Doba plnění u veřejných plnicích stanic CNG je shodná s tankováním u klasické benzinové pumpy. Plničky jsou zpravidla bezobslužné a většina z nich je zapojena do jednotného platebního systému. "Zákazník s CNG vozem má možnost získat zákaznickou kartu, která mu umožní tankovat po celé ČR. Musí jen uzavřít smlouvu s místní plynárenskou společností. Jednou za měsíc mu pak přijde faktura za celkem odebraný plyn," vysvětlil Milan Kajtman.

CNG však nemá jen ekonomické přínosy. Palivem budoucnosti je hlavně díky minimálním dopadům na životní prostředí. Čistota zemního plynu jej předurčuje jako ideální pohon pro městské autobusové provozy. Ostatně třetinu všech vozidel na CNG v ČR tvoří právě plynové autobusy. Na zvyšování jejich počtu mají zájem především obce a města pro svou městskou hromadnou dopravu. Nahrazení naftových autobusů plynovými značnou měrou přispívá ke snížení škodlivých emisí.

Pro dopravce mohou být významnou pobídkou k pořízení autobusu na CNG i dotace, které kompenzují jejich vyšší pořizovací cenu. U autobusů dělá rozdíl až jeden milion korun. Ten je vyrovnán 800 tisíci z fondu dopravy krajských a městských úřadů a 200 tisíci od RWE Transgas.

Je potěšující, že v ČR existují hned tři výrobci autobusů s pohonem na zemní plyn: Ekobus, Karosa a TEDOM. Na českém trhu je také nabídka dalších zahraničních výrobců, a to od firem Mercedes-Benz (Citaro EvoBus) a Solária (Urbino CNG).

Do roku 2020 by předpokládaný počet až 450 tisíc řidičů CNG vozidel měl mít možnost plnit své dopravní prostředky u čtyř stovek plnicích stanic a podíl zemního plynu na celkově spotřebě pohonných hmot má dosáhnout minimálně deseti procent.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist