Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ekologicky a levně

22.05.2007  |  zdroj: Logistika  |  133× přečteno      vytisknout článek

Přestavba vozidel na LPG je podporována po celém světě.

LPG pohon je světově uznávaná ekologická a ekonomická varianta - 40 % LPG se vyrábí z ropy a zemního plynu, z 90 % se při přestavbě používají nádrže do prostoru náhradního kola, případně pod auto, loni průměrná cena LPG 14,70 Kč/l, náklady na 1 km jízdy 1,18 Kč a úspora oproti provozu na benzín 1,20 Kč.

Přestavba vozidel na LPG je podporována po celém světě. O alternativních palivech budoucnosti se hovoří spíše v souvislosti s vodíkem, palivovými články, zemním plynem, či etanolem. Nejrozšířenějším alternativním palivem současnosti je však zcela jednoznačně LPG.

Loni byla v Německu přijata novela zákona o zdanění energií a elektřiny. Snížením spotřební daně na 0,034 eura (cca 1 Kč) oproti 2,2 Kč v ČR za litr zkapalněného uhlovodíkového plynu (Liquified Petroleum Gas) a hlavně garantováním této podpory do roku 2018, Německo znovu potvrdilo, že patří k zemím, které se aktivně snaží řešit stoupající negativní vliv automobilové dopravy na znečišťování ovzduší. A to je u země s nejrozšířenější dálniční sítí a největším vozovým parkem v Evropě důležitý signál. Dlouholeté zvýhodnění je i v Nizozemsku, Francii a Itálii. Vozidla s LPG mohou také vjíždět bez omezení do centra Londýna a v Itálii mohou být provozována bez omezení i ve dnech zhoršení rozptylových podmínek ovzduší, kdy je jinak automobilová doprava v některých městech regulována.

"Vítáme krok Německa na podporu LPG. Veřejnost v České republice, si prozatím moc nepřipouští nutnost řešit jeden z největších zdrojů znečišťování ovzduší a to automobilovou dopravu," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu.

LPG v ČR - U nás jezdí přibližně 250 tis. automobilů s LPG pohonem. K dispozici mají přes 800 čerpacích stanic, které vytvářejí kvalitní infrastrukturu. Více než polovina z nich se nachází u běžných benzínových stanic. Samozřejmostí je nonstop provoz a používání elektronických platebních karet.

15 let zkušeností nabízejí autorizované servisy specializující se na LPG. Úroveň přestaveb u profesionálů je kontrolována během standardních technických prohlídek a pravidelných revizí, včetně měření emisí. O kvalitě přestaveb i kontrol svědčí, že během 10 let prakticky nedošlo k porušení správné funkčnosti bezpečnostních prvků plynové soupravy a tedy k následné havárii u legálně přestavěného a pravidelně servisovaného vozidla. Aktivity spojené s LPG řídí v ČR LPG klub, občanské sdružení, které sdružuje majitelé vozů s LPG pohonem. Propaguje a podporuje LPG v ČR a poskytuje o něm informace. Blíže - www.lpg.cz.

LPG ve světě - V Evropě a prakticky na celém světě existuje hustá síť čerpacích stanic LPG. Více než milion vozidel je provozováno v Itálii, Polsku i Turecku, půl milionu v Rusku a téměř čtvrt milionu vozidel v Nizozemsku, Velké Británii, Bulharsku, Francii a Česku. Zájemci mohou kontaktovat předsedu klubu Tomáše Hanzla - komunikace@lpg.cz.

LPG (Liquefied Petroleum Gas) - jeden z nejlukrativnějších alternativních pohonů současnosti. Základem tohoto paliva, které je směsí rafinérských plynů, je propan a butan. Hlavní surovina pro získání je zejména ropa, ale i zemní plyn. Pro pohon automobilů se používá LPG stlačený v kapalné podobě.

CNG (Compressed Natural Gas) - další ze skupiny alternativních pohonů budoucnosti. Toto palivo není tak rozšířené, zejména chybí dostatečná síť čerpacích stanic; plynárenské společnosti garantují v roce 2020 100 čerpacích stanic. K pohonu vozidel se používá stlačený, nebo zkapalněný zemní plyn. Jedná se o přírodní plyn, který má kromě směsi uhlovodíkových plynů i neuhlovodíkové příměsi, hlavní složkou je metan.

Biopalivo - klasické palivo s přiměsí rostlinné složky - u benzínu je to bioetanol, u nafty metylester řepkového oleje (MEŘO).

Pohon na řepkový olej - do klasického dieslového motoru se dodává namísto nafty řepkový olej. V chladnějším období je třeba nádrž s tímto olejem předehřívat. Mnohdy se jedná o přefiltrovaný a odstátý (mnohdy i vyfritovaný) rostlinný olej.

Hlavní výhody LPG proti benzínovému a naftovému palivu - plyn je ekologicky čistý pohon, tzn. produkuje čistější výfukové plyny než benzín nebo nafta, náklady na pohonné hmoty klesají téměř na polovinu, prodlužuje se životnost motoru, nevytvářejí se karbonové usazeniny, možnost jezdit na benzín zůstává, sníží se hlučnost vozidla. Výhodou LPG proti CNG je široká síť čerpacích stanic u nás i v Evropě, větší dojezd na jedno naplnění nádrže, levnější cena přestavby, tlakovou nádrž na LPG je možné umístit do prostoru rezervního kola.

MÁLO, ALE PŘÍBÝVAJÍ

Zatím je v Česku v provozu 17 veřejných čerpacích stanic na stlačený zemní plyn (CNG), do konce roku přibudou další tři, uvedl to Lubomír Kolman z plynárenské skupiny RWE. V současnosti jezdí v ČR na stlačený zemní plyn zhruba 650 vozidel, meziročně jejich počet vzrostl zhruba o třetinu. Více než dvě stovky z celkového počtu představují autobusy.

Většímu rozšíření automobilů na CNG zatím v ČR brání právě malý počet čerpacích stanic. Podle dohody mezi plynárenskými společnostmi a ministerstvem průmyslu a obchodu by však jejich počet měl vzrůst do roku 2020 na stovku. To už by po silnicích v celé EU mělo jezdit zhruba 23,5 mil. vozidel poháněných CNG, v Česku se jejich počet odhaduje na 400 tis.

Stlačený zemní plyn patří podle odborníků k nejperspektivnějším alternativním palivům, někdy je dokonce označován jako palivo budoucnosti. Jeho dopady na životní prostředí jsou totiž příznivější než u benzinu. "Plynové motory produkují až o 90 % nižší emise škodlivin, u CO2 je to o 20 % méně než benzinové motory," říká člen představenstva Škoda Auto Eckhard Scholz. Největší česká automobilka plánuje od roku 2008 sériovou výrobu Octavie na zemní plyn.

V Česku dnes osobní automobily na CNG nabízejí ještě Citröen, Fiat, Opel a Renault. Jejich pořizovací cena je přibližně o 10 % vyšší než u vozů jezdících na benzin. Cena stlačeného zemního plynu se pohybuje kolem 20 Kč/kg. Náklady na ujetý kilometr jsou tak ve srovnání s benzinem zhruba poloviční. Vyšší pořizovací náklady na zakoupení vozu se vrátí přibližně po najetí 40 až 50 tis.km.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist