Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Cestou k ekologičtější dopravě je i stlačený zemní plyn

10.08.2007  |  zdroj: Haló noviny  |  126× přečteno      vytisknout článek

Cestou k ekologičtější dopravě je i stlačený zemní plyn

Stlačený zemní plyn (CNG) pro dopravu nabízí možnost snížení emisí na straně celé společnosti a nižší náklady na kilometr jízdy na straně jednotlivce.

Evropská unie doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 asi 20 procent klasických ropných produktů v silniční dopravě a právě CNG by měl tvořit celou polovinu veškerých alternativních paliv.

Na území EU25 bylo v roce 2004 registrováno 216 milionů osobních vozidel. Od roku 1990 do roku 2004 počet automobilů v EU25 vzrostl o 38 %. Čtvrtina Evropanů dnes bydlí ve vzdálenosti menší než 500 metrů od rušné silnice, po které denně projede více než 8220 aut. Za to častěji nemocní a dříve nemocní Evropané zaplatí ročně daň ve výši čtyř milionů let života. Automobily v EU produkují přes 10 % emisí skleníkových plynů a další znečišťující látky, které mohou poškodit lidské zdraví a životní prostředí.

Podle agentury DPA emise skleníkových plynů v ostatních odvětvích hospodářství v posledních letech klesají, ale doprava jich produkuje stále více. V České republice se dokonce více než zdvojnásobily. Od roku 1990 v ČR prakticky vymizely emise olova z dopravy, a to díky ukončení prodeje olovnatého benzinu před pěti lety. Nedávné zavedení podstatného snížení přípustného obsahu síry v motorové naftě znamenalo pokles emisí oxidu siřičitého z dopravy. Stále ale podle údajů rostou u nás emise nejvýznamnějšího skleníkového plynu - oxidu uhličitého. V České republice se emise skleníkových plynů v dopravě zvýšily dokonce o 107 procent.

Ekologické plusy jsou u zemního plynu zcela evidentní: žádné tuhé částice, které u klasických pohonů tak škodí zdraví lidí, o 90 % méně kysličníku uhelnatého, ozonu a oxidů dusíku. Pokud jde o emise oxidu uhličitého, pak je to o 30 % méně než u benzinových a o 10 % méně než u naftových motorů.

Evropská unie jede podle akčního plánu, který přijala už v roce 2001, a počítá s 20procentní náhradou benzinu a nafty alternativními palivy do roku 2020. Podle České plynárenské unie to představuje v Evropě 23,5 milionu vozidel na zemní plyn, 20 tisíc plnicích stanic a spotřebu zemního plynu jako motorového paliva ve výši 47 miliard m3.

Ve světě už jsou dál

V Evropě jen za poslední rok vzrostl počet aut na zemní plyn o 22 %. 100 tisíc vozů už dnes jezdí například na Ukrajině, 400 tisíc v Itálii, 55 tisíc v Německu atd. Celkem bylo dosud ve více než 50 zemích světa prodáno 5,5 milionu CNG vozidel. V Argentině dokonce jezdí více aut na CNG než na klasická paliva, v Brazílii nebo Pákistánu jich jezdí více než milion.

V některých městech po celém světě na toto ekologické palivo přešla celá autobusová doprava. V Novém Dillí je povolen vjezd do centra města jen vozy na alternativní palivo. Londýn chce už v roce 2012 provozovat jen ekologické autobusy a do té doby všech 8000 vyměnit. Veliký vozový park CNG si pořídil např. i Dopravní podnik Jarov v Bratislavě, který měl v roce 2006 asi 118 CNG autobusů. Dopravní podnik tu má k dispozici největší plnicí stanici ve střední Evropě, která byla otevřena v lednu 2006. V roce 2005 provedli analýzu úspor, vyplývající ze záměny nafty za CNG. Výsledkem byla úspora nákladů u sólo vozidla ve výši 29 678 SK/měsíc a u kloubového vozidla ve výši 31 218 SK/měsíc. Celkově úspory nákladů pro 118 autobusů činily 40 milionů SK jen za rok 2005.

Podle Sdružení automobilového průmyslu bylo k 31.12.2006 v ČR registrováno celkem 6 490 393 ks vozidel všech kategorií. Z tohoto počtu vozidel však pouze kolem dvou procent (asi 121 000 ks) používalo jiný druh paliva než benzin nebo naftu. Na CNG u nás dnes jezdí jen asi 640 vozidel, nicméně meziroční nárůst byl téměř 30procentní. Z tohoto počtu je asi 200 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (v Ústí nad Labem 70 autobusů, v Havířově 33, v Prostějově 24, v České Lípě 21, v Liberci 8, ve Frýdku-Místku 6, po 5 v Semilech a Trutnově atd.). Dále v ČR jezdí 170 osobních automobilů provozovaných plynárenskými společnostmi, asi 200 osobních automobilů provozovaných jinými osobami a asi osm nákladních a svozových vozidel odpadu.

Výrobci se přizpůsobí

Mnoho výrobců nejen osobních automobilů, ale i autobusů jsou připraveni dodávat vozidla spalující zemní plyn velkosériově. To však uplatňují převážně v zahraničí. Na českém trhu v oblasti autobusové dopravy úspěšně působí tři výrobci a na výběr je SOR EKOBUS, Karosa Citelis či TEDOM 123 G. Jeden autobus na plyn stojí zhruba sedm milionů korun. V oblasti osobních a užitkových vozidel nabízí trh okolo 10 druhů (např. Fiat Multipla, Fiat Doblo, Fiat Punto, Opel Zafira či Opel Combo, Citroen Berlingo či C3, Renault Kangoo ad.) a nabídka se v budoucnu rozšíří i o Fiat Ducato a Mercedes. V zahraničí však existují další typy vozidel, o které je možné v budoucnu nabídku v ČR rozšířit.

V ČR proběhla úvodní jednání mezi zástupci RWE Transgas a automobilkou Škoda o zajištění výroby tuzemských vozidel na CNG. Škoda Auto původně myslela, že bude nabízet jen jednu modelovou řadu na CNG, buď Octavia nebo Roomster; teď už ale počítá s tím, že na stlačený zemní budou vyvinuty vozy všech tří modelových řad - Octavia, Roomster i Superb. Auta mají být na trhu příští rok. Na webových stránkách Škody Auto také stojí: Cena sériově vyráběných osobních automobilů na CNG je zhruba o pět procent dražší než u standardních verzí. Tyto náklady se však stejně jako u dodatečně upravených vozů, do nichž byla namontována CNG souprava, vrátí při nynějších cenách motorových paliv po zhruba 50 tisících najetých kilometrech. Zejména firmy s vysokým počtem ujetých kilometrů tak mohou díky zemnímu plynu ušetřit až desetitisíce korun měsíčně.

Jaroslav TOMÁNEK,

senior manager České plynárenské unie


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist