Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Shell Eco-marathon Europe 2008 - technologie a inovace

22.06.2008  |  zdroj: Technik  |  126× přečteno      vytisknout článek

Na 200 soutěžních týmů se snažilo, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva.

Od 22. do 24. května 2008 si studenti na automobilovém okruhu ve francouzském Nogaru v rámci akce Shell Eco-marathon, zaměřené na snižování emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, testovali své nápady, jak jeden z nejnaléhavějších energetických problémů současnosti řešit.

Na 200 soutěžních týmů se snažilo, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva.

Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu se zúčastnilo na 200 studentských týmů z celé Evropy. Jejich američtí kolegové si letošní ročník své části soutěže Shell Eco-marathon Americas odbyli o měsíc dříve od 10. do 13. dubna v California Speedway ve Fontaně. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.

NÁPADY PRO MĚSTSKÁ AUTA

Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. "Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzínovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost," řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.

V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.

STUDENTSKÁ INSPIRACE

Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů, jejichž vozy se účastnily letošního ročníku evropského Shell Eco-marathonu:

Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP "L. Bucci" v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.

Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.

Německý tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídicí páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.

Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.

JEN TECHNOLOGIE NESTAČÍ

Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. "Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell Eco-marathonu," vysvětluje Vincent Tertois. Efektivitu paliva a produkci emisí vozů ovlivňují hlavně následující faktory:

Váha: Čím nižší váha vozidla, tím efektivnější využití paliva.

Motor: Zmenšení objemu motoru umožňuje jeho seřízení podle specifických jízdních podmínek, snižuje celkovou váhu vozu, a přispívá tak k maximální efektivitě.

Design: Aerodynamika je v závodě Shell Eco-marathon důležitější než komfort. Vozy (zejména prototypy) jsou navrženy tak, aby se snížil odpor vzduchu, a tím bylo efektivněji využito palivo.

Řidič: Řidiči se musí vyvarovat náhlých zrychlení, zpomalení nebo neočekávaných řídicích manévrů, které zvyšují spotřebu paliva.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist