Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Proč nejezdíte na fritovací olej?

11.06.2008  |  zdroj: Podniky a trhy  |  172× přečteno      vytisknout článek

Proč nejezdíte na fritovací olej? Jezdíte na naftu? Chyba. Zkuste jedlý olej. Dofritujete hranolky a olej místo do záchodu vylijete do nádrže auta.

"Pozor, tak jednoduché to není. Lze jezdit i na fritovací olej, ten se ale musí vyčistit, stejně jako nepoužité rostlinné oleje," varuje ale Tomáš Volný, jednatel společnosti Rapidoil. Ta má linku na zpracování rostlinného oleje na olej použitelný jako palivo pro dieselmotory s kapacitou osm tun za hodinu.

"Zpracovaný rostlinný olej prodáváme za dvacet korun za litr bez DPH. Co s ním lidé dělají, je jejich věc, ne naše. My olej jako palivo nenabízíme," připomněl Volný.

Důvod je prostý - spotřební daň. Pokud by firma inzerovala rostlinný olej jako palivo pro spalovací motory, musí k ceně litru oleje přičíst desetikorunu spotřební daně.

"Rostlinný olej je ekologické palivo, ovšem vláda jeho zavedení nepodporuje třeba snížením daně, proto není mezi lidmi příliš rozšířené," vysvětlil Volný.

Problémem je i nutná úprava dieselmotoru, běžný motor by na olej dlouho nejezdil. Úprava trvá zhruba deset hodin a přijde na 15 tisíc korun bez DPH. Tato částka se na rozdílu současných cen oleje a nafty vrátí po ujetí 17 tisíc kilometrů, u osobního auta tedy v průměru za dva roky.

Přestavba moderního "common rail" dieselmotoru na olej je o pět tisíc korun dražší. U nákladních aut s řadou doplňků, jako je třeba satelitní kontrola naftových proplachů, se může cena přestavby dostat i na 80 tisíc korun.

Dosud Rapidoil za necelé tři roky své existence upravil na rostlinný olej tři stovky motorů osobních i nákladních vozů. Další desítky aut si lidé dovezli z Německa.

"V Německu jsme se úpravy motorů učili, tam je používání oleje k pohonu aut mnohem častější než v Česku," dodal Volný. Spotřeba oleje je průměrně o pět procent nižší než spotřeba nafty. Podle testu, který Rapidoil nechal provést, se výkon zvýší, třeba u Škody Octavia 1.9 TDI ze 77 na 83 kilowatt.

Jezdit lze buď jen na olej, nebo je možné olej mísit s naftou, používanou ke studenému startu. Olej pak ze speciální nádrže prochází předehřátím na 70 stupňů Celsia, aby bylo spalování efektivnější.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist