Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

CNG je nejlevnější palivo pro automobily v ČR

27.06.2008  |  129× přečteno      vytisknout článek

S vozy na stlačený zemní plyn ušetříte až polovinu nákladů na pohonné hmoty.

Rostoucí ceny paliv a tlak na minimalizaci zátěže životního prostředí vedou k logické otázce: Není nejvyšší čas přejít v oblasti dopravy na CNG? Ceny pohonných hmot lámou rekordy. Natural 95 podražil v posledních týdnech nad hranici 33 Kč za litr, nafta vás přijde ještě o dvě koruny dráž. Bohužel vzhledem k blížícímu se období letních prázdnin a prognózám analytiků lze s jistotou říci - bude ještě hůře. Stále více majitelů automobilů proto přemýšlí o alternativních palivech. Nejekonomičtější volbou je stlačený zemní plyn (CNG). Za jeden m3 CNG, který odpovídá 1 litru benzínu nebo nafty, zaplatíte přibližně 15 Kč. Stlačený zemní plyn, který není zatížen spotřební daní, vás tedy přijde o polovinu levněji než klasická paliva.

"Pořizovací cena automobilů na CNG zhruba odpovídá dieselovým. Za nový vůz s motorem speciálně vyvinutým pro stlačený zemní plyn tedy zaplatíte zhruba o 60 až 80 tisíc korun více, než za automobil se spalovacím agregátem. Přesto však ušetříte," tvrdí expert na CNG ze společnosti RWE Transgas Lubomír Kolman a dodává. "S polovičními náklady na nákup paliva totiž dosáhnete úspory 1,20 až 1,40 Kč na kilometr. Po absolvování 50 až 55 tisíců kilometrů se zvýšená cena vozidla na CNG vrátí." Pro firmy s velkým akčním rádiem to zpravidla nepředstavuje období delší než jeden rok. Úspory v oblasti autobusové dopravy jasně dokládá analýza dopravního podniku města Brna. Ten provedl podle údajů České plynárenské unie analýzy roční spotřeby 68 sólo a 42 kloubových autobusů. Při jejich průměrném dojezdu 250 km denně dosáhla celková úspora nákladů až 4,29 Kč/km.

Výběr CNG vozidel na českém trhu

Pro plynofikaci firemních vozových parků mluví i stále se rozšiřující nabídka CNG vozidel na českém trhu. Mezi užitkovými a osobními vozy si pak lze vybrat z více než deseti druhů - např. Fiat Multipla, Fiat Doblo, Fiat Punto, Fiant Panda, Opel Zafira či Opel Combo, Citroen Berlingo a C3, Renault Kangoo, Volkswagen Caddy, Volkswagen Touran či Passat. Již brzy se nabídka rozšíří i o Fiat Ducato a Mercedes. Prototyp Octavie Combi na CNG již představila i Škoda Auto. V oblasti autobusové dopravy je na výběr SOR, Karosa Citelis či TEDOM 123 G.

"Je-li zemní plyn spalován v motoru speciálně vyvinutém pro tuto pohonnou hmotu, bývá jeho výkon díky vysokému oktanovému číslu 130 vyšší než u benzínového agregátu," konstatuje Lubomír Kolman. "U vozů s původní benzínovou konstrukcí klesá výkon o několik procent, ale běžný řidič to vůbec nepozná," tvrdí ještě expert RWE.

V šedesáti zemích světa dnes jezdí na CNG více než 7,5 milionu vozidel. Nejvíce jich je v Argentině (více než milion), v Brazílii (550 tisíc), v Itálii (412 tisíc) a na Ukrajině (100 tisíc). V sousedním Německu je evidováno 55 tisíc vozidel a u nás zatím více než jeden tisíc. Z tohoto počtu je přes 750 osobních a dodávkových automobilů, 8 nákladních, 5 svozových vozidel odpadu, 14 vysokozdvihů a 2 rolby. Na českých silnicích dále můžete potkat 215 autobusů v městské hromadné dopravě a meziměstské linkové dopravě.

CNG autobusy jsou ekologičtější

Nejsou to však jen ekonomické aspekty, které jasně hovoří pro zvýšení využití CNG v dopravě. Podle studie Centra dopravního výzkumu v Brně produkuje totiž pohon CNG o více než 50 procent prachových částic méně, než stanoví norma EURO V, která má vstoupit v platnost v říjnu roku 2009. Zatímco tedy ceny vozidel využívající ropné pohonné hmoty budou v souvislosti s nutností dovybavit je zařízeními, které sníží produkci emisí škodlivin, stoupat, cena CNG autobusů zůstane stejná. Znečištění ovzduší prachovými částicemi se podílí na úmrtnosti obyvatel z 5 až 13 procent a České republice hrozí za neplnění evropských imisních limitů sankce Evropské komise. Jak vyplynulo z průzkumu agentury Ipsos Tambor z března letošního roku mezi obyvateli ČR, autobusy na CNG by ve svém městě či obci uvítalo 88 procent z nich.

V současnosti je majitelům vozidel na CNG v ČR k dispozici 17 veřejných plnicích stanic. Do roku 2020 by jich pak mělo být celkem zhruba 400, z toho jednu čtvrtinu vystaví plynárenské společnosti. Předpokládá se, že v této době už bude jezdit po silnicích v Čechách a na Moravě 350 až 450 tisíc vozidel na CNG.

ZDROJ: Energetika


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist