Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Operátor trhu s elektřinou a novela energetického zákona

20.10.2008  |  zdroj: HN  |  159× přečteno      vytisknout článek

Významnou změnu představuje sloučení činností Operátora trhu s elektřinou s činnostmi na trhu s plynem do jedné instituce - Operátora trhu.

Vláda ČR v červenci schválila novelu energetického zákona, jehož první čtení proběhlo na 38. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu 23. září.

Návrh novely zákona byl postoupen do druhého čtení a přikázán k projednání hospodářskému výboru, který o návrhu jednal 1. října. Cílem novely je kromě odstranění již překonaných ustanovení zejména zapracování směrnic a nařízení EU do české legislativy a zajištění vyšší míry liberalizace a usnadnění podnikání v energetice. Významnou změnu představuje také sloučení činností Operátora trhu s elektřinou s činnostmi na trhu s plynem do jedné instituce - Operátora trhu.

Ve vztahu ke stávajícím činnostem společnosti Operátor trhu s elektřinou má schválená novela energetického zákona velký význam, protože výrazně rozšiřuje oblast působnosti společnosti do sektoru plynárenství. Jedná se o logický krok v zemi, která má zřízenu instituci Operátora trhu jako neutrální tržní místo, zodpovědné za infrastrukturu podporující zvolený model obchodování s elektřinou.

Velmi často dochází k záměně pojmu Operátor trhu s elektřinou s nezávislým operátorem přenosové soustavy, kterou je v České republice společnost ČEPS, a.s., a který odpovídá za provoz české přenosové soustavy, za její údržbu a renovaci, za plánování a koordinaci přenosů elektřiny ze zahraničí a do zahraničí. Nezávislý operátor systému má svou roli především v zemích, kde působí několik provozovatelů přenosových soustav.

Na rozdíl od operátora přenosového systému Operátor trhu s elektřinou, a. s. je těsně spjat především s procesy obchodními. Jeho založení je spojeno s liberalizací v energetice, probíhající v Evropě od 90. let minulého století. V té době většina evropských zemí řešila problém uplatnění tržních principů v oborech, v nichž existuje tzv. přirozený monopol a hledaly se způsoby a cesty, jak tyto monopolní vlivy omezit. Jednalo se především o vyřešení otázek , jak zajistit rovný přístup subjektů k sítím a tím umožnit podnikání konkurujících si subjektů nejen v oblasti velkoobchodu s elektřinou, ale také v oblasti prodeje elektřiny konečným zákazníkům. K řešení bylo nezbytné vyčlenit určité činnosti mimo jednotlivé energetické společnosti, aby byla zajištěna naprostá nestrannost vůči všem účastníkům trhu a zajištěno diskrétní úložiště obchodně využitelných dat. Proto byl v České republice prostřednictvím energetického zákona v roce 2001 zřízen Operátor trhu s elektřinou, jemuž tento zákon stanovil povinnost zajistit především výpočet, zúčtování a finanční vypořádání odchylek mezi smluvními a skutečnými dodávkami a odběry elektřiny a organizaci krátkodobého trhu s elektřinou. Centralizovaný sběr, zpracování a vyhodnocování dat o trhu s elektřinou umožňuje kromě plynulého přechodu zákazníků od jednoho obchodníka s elektřinou k druhému také jejich nezbytné předávání navzájem si konkurujícím subjektům.

Využitelnost našeho centrálního systému se mimo jiné potvrdila také pověřením ke správě národního rejstříku obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, který Operátor trhu s elektřinou provozuje od roku 2005 a který je v letošním roce podle Kjótského protokolu propojován celosvětově.

Společné obchodování s elektřinou a plynem je v současnosti realitou. Energetické trhy se v celé Evropě prudce vyvíjí, roste počet účastníků obchodování, stále více obchodují s energií také finanční instituce a obchod s energetickými komoditami - elektřinou, plynem, ropou a povolenkami na emise skleníkových plynů se propojuje. Vládou schválené znění energetického zákona představuje z tohoto pohledu významný krok směrem k liberalizaci, protože obory, které principiálně fungují podobně, mají také principiálně shodná tržní pravidla. Navíc pokud máme na mysli naplnění smyslu liberalizace, tedy práva odběratele svobodně si vybrat svého dodavatele a zajistit účastníkům trhu nediskriminační přístup k sítím, pak již zmíněné výsledky působení operátora trhu v elektoenergetice dávají jistou záruku také subjektům plynárenského trhu. Vedle podpory migrace zákazníků mezi obchodníky s využitím jednoho informačního systému lze docílit synergických efektů při správě, administraci a účtování finančních operací jednotlivých účastníků trhu, kdy velký počet z nich působí v obou sektorech. V neposlední řadě je možné použít jeden společný informační systém rovněž pro organizování krátkodobého obchodování s oběma komoditami. Takovéto propojení mimochodem není v Evropě ničím neobvyklým.

Centrální systém Operátora trhu s elektřinou představuje masivní a sofistikovaný nástroj a jeho uzpůsobení a využívání pro potřeby plynárenství je možné a účelné. Technologie pro správu dat, tzv. centrum datových služeb, je v ČR jednoznačně akceptovaným řešením pro elektřinu, které více než obstojí v mezinárodními srovnání. Navíc vstup do oboru plynárenství přichází v okamžiku, kdy systém operátora trhu s elektřinou prochází inovací a dá se předpokládat, že využitím stávající technologie pro zpracování dat v plynárenství lze docílit velkého množství synergických efektů v jedné obchodní společnosti, vlastněné a kontrolované státem, kde akcionářská práva vykonává Ministerstvo průmyslu a obchodu a probíhající procesy jsou regulovanou činností v kompetenci a pod dohledem Energetického regulačního úřadu.

Centralizace sběru a vyhodnocování dat o chodu energetické soustavy, stejně jako bilancování elektřiny a plynu jako komodit, je z pohledu zvýšení transparentnosti určitě vhodné provádět na jednom místě. Toto místo by mělo být místem neutrálním, nezávislém na výrobcích, provozovatelích přepravních, přenosových a distribučních soustav a obchodnících, zejména v zájmu zajištění vyšší bezpečnosti a spolehlivosti energetické bilance země a informační hodnoty pro regulační orgán a státní správu. Výsledky sedmiletého působení operátora trhu s elektřinou v elektroenergetice jsou zárukou zajištění transparentních tržních pravidel také v oblasti plynárenství. n

AUTOR: Ing. Jiří Šťastný

generální ředitel Operátor trhu s elektřinou, a.s.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist