Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Přichází (konečně) vodíková revoluce?

23.02.2009  |  150× přečteno      vytisknout článek

O vodíku se stále častěji mluví jako o nejčistším palivu a symbolu energetiky třetího tisíciletí.

Břetislav Koč

Ve zvláštním vydání časopisu Evropské komise RTDinfo, věnovaném problematice evropského výzkumu a vývoje, byl před časem otištěn rozhovor s Jeremy Rifkinem, prezidentem „Foundation on Economic Trends“ z Washingtonu. Je autorem sedmnácti publikací o dopadech vědy a technologického vývoje do ekonomie, společnosti a životního prostředí. V uvedeném rozhovoru (RTDinfo Special, June 2007) Rifkin předpovídá „vodíkovou revoluci“, která by se šíří svých dopadů, především do oblasti energetiky a životního prostředí, měla stát  největší příležitostí pro příští velké evropské projekty.

Zdá se, že vize Jeremyho Rifkina se začínají naplňovat. O vodíku se stále častěji mluví jako o nejčistším palivu a symbolu energetiky třetího tisíciletí. To, že se kalifornský guvernér Arnold Schwarzeneger po svém panství pohybuje ve vodíkem poháněném Hummeru už několikrát oběhlo svět na stránkách novin i magazínů. O tom, že vodíkový pohon však není jen privilegiem guvernéra, ale v Kalifornii již zcela reálnou skutečností, svědčí i tři desítky vodíkových čerpacích stanic, soustředěných především v oblasti Los Angeles a San Franciska. Vedle osobních aut již v tomto státě jezdí, především v městské  dopravě, i vodíkem poháněné autobusy. Kalifornie přitom má před Evropou několikaletý náskok – první sklíčka do mozaiky vodíkové infrastruktury byla zasazena již počátkem třetího tisíciletí. Již první instalace přitom upřednostňovaly výrobu vodíku bezprostředně u zdrojů elektrické energie na bázi obnovitelných zdrojů, s možností využití sítě jako „záložního zdroje“.

Kde vodík vzít?

Možností produkce vodíku je několik. Aby se ekologický charakter paliva neznehodnotil jeho energeticky nelogickou, případně  neekologickou výrobou (například ze zemního plynu) a klasickou distribucí z velkých výrobních závodů na desítky i stovky kilometrů vzdálené čerpací stanice, začíná převládat idea rozptýlené produkce vodíku elektrolýzou vody přímo na čerpacích stanicích s využitím elektřiny, pocházející z obnovitelných zdrojů, především z větrných a fotovoltaických elektráren, které jsou v řadě případů přímo součástí vodíkové čerpací stanice.

Produkce vodíku elektrolýzou by však mohla být i výrazným prvkem stabilizace rozvodné sítě v případě momentálních převisů zdrojů nad spotřebou, například právě v mediálně široce prezentovaných situacích hrozících blackoutů při „nadvýrobě“ elektrické energie v regionech s vysokým instalovaným výkonem na větrných elektrárnách. Vodík by tak s porovnatelnou účinností mohl plnit podobnou  funkci, jako přečerpávací vodní elektrárny a převedením energie do podoby paliva pro dopravní prostředky by snížil závislost na fosilních palivech. Z hlediska provozovatelů větrných elektráren by perspektivně mohlo být i pro provozovatele větrných elektráren zajímavá i možnost jejich „odstřižení“ od dodávek do sítě převedením na spotřebu elektrické energie při výrobě vodíku.

Konference v Kodani

Koncem roku 2008 proběhla v dánské metropoli, a to přímo v budově dánského parlamentu, mezinárodní konference s tématem „Renewable electricity for transport“, tedy o využití akumulované nebo „přepracované“ elektrické energie z obnovitelných zdrojů v dopravě. Zúčastnila se stovka odborníků a zajímavé bylo většinové zastoupení odborníky z  energetických společností, dánských a norských zastoupení automobilek (Mazda, Renault, Mercedes-Benz, Daimler, Renault, ale i společného zastoupení čínských automobilek),  několik zástupců poslala i petrolejářská společnost Shell, stejně jako dánský Statoil A/S nebo norská společnost Statoil-Hydro.

To vše signalizuje, že se především v Dánsku a Norsku tato problematika dostala ze sfér akademického výzkumu a poloprovozních zkoušek na práh reálného využívání OZE, především právě v podobě vodíku, v dopravě. Pokračující vývoj konkrétních technologií, možných aplikací a konstrukcí a výrobou konkrétních zařízení je přitom tažen například právě výše zmíněnými společnostmi. Necelé tři měsíce před datem konference byl v Ringkobingu na západním pobřeží Jutského poloostrova slavnostně a za účasti dánské ministryně pro energetiku a problematiku změn klimatu Connie Hedergaard zahájen provoz první veřejné čerpací stanice stlačeného vodíku pro osobní auta a dodávky. V té době také byla publikována zpráva, že veškerý provoz dánských osobních aut by mohlo energeticky pokrýt 500 moderních větrných elektráren, ať už prostřednictvím elektromobilů, nebo právě vodíku vyrobeného elektrolýzou.

V úvodu kodaňské konference zazněl referát o Kodani jako „zelené metropoli“, v níž bude mít do roku 2015 místo jen opravdu nezbytná automobilová doprava a ta bude stále častěji provozována na bázi elektromobilů nebo s použitím vodíku jako paliva.  Dánsko chystá pro příští roky výstavbu až 1500 MW instalovaného výkonu větrných elektráren na mořských mělčinách. Proto nepřekvapilo ani zastoupení výrobce větrných elektráren Vestas s již provozovanými mořskými instalacemi. Protože Dánsko již více než 20 % své potřeby elektrické energie kryje větrnými zdroji, může být zapojení výroby vodíku do portfolia zdrojů a produktů výhodné jako možný prvek stabilizace sítě a forma zhodnocení relativních přebytků a akumulace elektrické energie.

Strategii využití „zelené“ energie v dopravě přednesli Aksel Mortensgaard (předseda Danish Hydrogen and Fuel Cell Partnership) a Michael Sloth, zástupce Hydrogen Link Denmark Association. Problematika vodíkové dopravní infrastruktury byla tématem prezentace Ulfa Hafselda z norské společnosti  StatoilHydro.

V norském Stavangeru se v první polovině května uskuteční i mezinárodní konference k tomuto tématu, jejímž prologem bude i třídenní „Viking rally“ určená pro automobily s vodíkovým nebo hybridním pohonem na trase z Oslo do Stavangeru (asi 600 km), kde jsou již v provozu čtyři vodíkové čerpací stanice a tato síť bude doplněna pro potřebu soutěže dalšími dvěma mobilními stanicemi. 

Redakce Alternativní energie s podporou z grantu Norských fondů připravuje cestu několika českých novinářů na tuto konferenci, takže přineseme podrobné informace.

Vodík míří i do Česka

V Česku již dospěl do stavu finální montáže projekt autobusu pro městský provoz s vodíkovým pohonem a je vypracován i projekt vodíkové čerpací stanice, která by měla stát u Prahy a svou polohou u D8 by doplnila síť již existujících čerpacích stanic vodíku v Německu tak, aby umožnila dojezd vodíkem poháněných aut z Bavorska přes území Česka například do Saska.

Problematikou vodíkových technologií se zabývá Česká vodíková technologická platforma, jejímž zakládajícím členem je Ústav jaderného výzkumu v Řeži, který se dlouhodobě zabývá podporou vodíkového hospodářství. Vývoj a realizace vodíkového autobusu je největším a nejvýznamnějším projektem zaměřeným na přenos výsledků z laboratoří a dílen do běžného života. Hlavním cílem projektu je zprostředkovat využití technologií, které budou běžné za několik desítek let již v současnosti. Získané zkušenosti z provozu vodíkového autobusu a vodíkové čerpací stanice rovněž významně přispějí ke zvýšení konkurenceschopnosti dalších zainteresovaných partnerů tohoto projektu. Projekt je spolufinancován ze Strukturálních fondů Evropské unie a Ministerstvem dopravy České republiky.

Podle informace inž. Luďka Janíka, ředitele České vodíkové technologické platformy, byl v závěru minulého roku autobus v Plzni, kde byly instalovány komponenty jako elektromotor, řídící a výkonová elektronika, ultrakapacitory, akumulátory atd. Po převezení do Puchheimu nedaleko Mnichova v něm jsou instalovány palivové články a ostatní prvky vodíkových technologií a vůz bude zprovozněn. Technologická část vodíkové čerpací stanice je hotová ve Vídni. Současně probíhá stavební řízení pro umístění této stanice poblíž Prahy.

Zdroj: Časopis Alternativní energie - www.alen.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist