Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Eco Driving, téma, o kterém se hovoří

24.05.2009  |  zdroj: Technik  |  125× přečteno      vytisknout článek

Při hledání úspor se stále více skloňuje termín "Eco driving".

Nejedná se o žádné hodnoty emisí, jde o ekonomickou a bezpečnou jízdu, economical driving, nikoli ekologickou. Tato disciplína začíná být nyní i v České republice tématem aktuálním.

Co Eco driving přináší? Především úsporu paliva (až 30 %), zvýšení průměrné rychlosti a v neposlední řadě snížení emisí z výfukových zplodin, a snížení opotřebení vozidla. Už samotný rizikový management, je-li správně a důsledně aplikován, přináší úsporu paliva, Eco driving pak další dodatečnou úsporu. K tomu je hlavním smyslem Eco drivingu zvládnutí předvídavé a ohleduplné jízdy. Méně stresu za volantem znamená nižší riziko chyby řidiče (s patřičnými důsledky nehody) a větší psychickou pohodu zaměstnanců, jejichž práce většinou nespočívá pouze v řízení vozidla, ale především v dalších činnostech, které firmě přinášejí požadovaný obrat a zisk.

OD TEORIE JE DALEKO K PRAXI

Eco driving je na rozdíl od jiných opatření prevence škod naprosto individuální záležitostí. Jeho princip spočívá v tom, že se na základě technických dat vozidla připraví analýza potenciální úspory paliva a ostatních aspektů Eco drivingu. S řidičem je nutno absolvovat zkušební jízdu (minimálně půl dne), aby se zachytily jeho návyky a zlozvyky. Získaný základ přispěje k vytvoření programu změn, který je určen pouze pro něho. Po osvojení nových návyků následuje kontrola, zda změny ve stylu jízdy prověřovaného řidiče souhlasí s doporučeními. Jedná se tedy o vcelku složitý proces a je na místě využít specialisty a nespoléhat na vlastní aplikaci získané teorie. To nefunguje.

ŠOFÉR POD "PŘÍMÝM" DOHLEDEM

Jinde v Evropě jezdí instruktor s řidičem v jeho voze. Má to jeden zásadní důvod: V momentě, kdy jede řidič v jiném vozidle, snaží se chovat správně (podle svého nejlepšího vědomí a svědomí) a nechová se "automaticky", nehledě na to, že vozidlo nezná a musí si na něj zvyknout. Ve svém autě po chvíli - zhruba po čtvrt hodině, během které se snaží před instruktorem chovat "správně" - sklouzne ke svým stereotypům a instruktor má lepší možnost odhalit chyby. Také řidič má možnost si nové návyky v "domácím" prostředí lépe osvojit. Naučené návyky ve výcvikovém voze pak v automobilu, který běžně používá, jaksi ztrácí "souvislost".


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist