Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Paletové vozíky na palivové články

22.05.2009  |  zdroj: Logistika  |  126× přečteno      vytisknout článek

Paletové vozíky na palivové články S účinností od 9. října 2008 platí v USA zákon o daňových úlevách až 30 % pro užití palivových článků a solárních zdrojů od 0,5 kW, platný do 31. 12. 2016 se stropem 3 000 USD/kW pro domácnosti a 1 000 USD/kW pro podnikání. Ekonomicky zvýhodňuje i používání palivových článků na vodíkový pohon místo baterií u vysokozdvižných vozíků a jiné manipulační techniky.

Užití palivových článků GenDrive typu PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell a také Polymer-Elektrolyt-Membrane-Fuel-Cell) americké firmy Plug Power Inc. místo baterií je vedle 20 až 40% úspory energie a snížení emisí CO2 o 25 až 35 % spojeno s dalšími výhodami: vyšším výkonem za směnu, nižšími provozními náklady odpadnutím výměn baterií a nabíjení, využitím prostoru akumulátorovny pro jiné účely, čistým provozem a konstrukčním řešením článků do prostoru baterie (a hmotnosti včetně protizávaží) ve vozíku v rozměrech:

- články typu GD-11M36-170 s 36 V/11 kW/880 Ah a typu GD-11M48-170 se 48 V/11 kW/660 Ah - délka 980 x šířka 831 x výška 584 mm;

- články typu GD-14M48-170 se 48 V/14 kW/660 Ah - délka 980 x šířka 881 x výška 622 mm;

- hybridní články typu GD-3M-24 s 27 V/14 kW/550 Ah - délka 330 x šířka 787 x výška 980 mm.

Články jsou vybaveny tlakovou nádobou na 2,2 kg vodíku o tlaku 350 bar, která stačí na trojnásobek doby provozu standardní baterie. U hybridního článku je palivem metanol, z něhož se v reformeru jako součásti typu GD-3M-24 vodík vyrábí. Vodíkové infrastruktury, čerpací stanice u provozovatele a dodávky vodíku zajišťuje Air Products. K načerpání vodíku stačí po komunikaci infračerveného senzoru stavu paliva s čerpadlem jen 5 minut.

OLOVĚNÉ AKUMULÁTORY BEZ BUDOUCNOSTI

Olověné a Ni-Cd akumulátory s ohledem na toxicitu olova a kadmia, a jejich postupné vyřazování z použití (u automobilů dle směrnice EU 2000/53/EG od roku 2003 zatím s výjimkou baterií), nemají velkou budoucnost. Ni-Cd a Ni-MH akumulátory navíc deklasují známé problémy s "paměťovým efektem" a nízkou hustotou energie. Li-ion baterie přes vyšší nominální napětí 3,6 - 4 V (podle typu) jsou stále pro vyšší výkony velmi.drahé. Změna se očekává s cíli iniciativy německého konsorcia LIB 2015, zřízeného Spolkovým ministerstvem pro vzdělání a výzkum (BMBF) a vedeného BASF SE, až po roce 2015 a to i v souvislosti s budoucím přechodem na napětí 42 V u automobilů. Podle informace BASF a dnešních měřítek by cena Li-ion baterie vozu Golf s parametry budoucnosti neměla být o mnoho nižší než vůz sám.

PŘEDNOSTI A BUDOUCNOST PALIVOVÝCH ČLÁNKŮ

Největší předností PEMFC je bezemisní provoz na vodík, u něhož je zplodinou pouze voda. I když kritici vodíku namítají, že komerční výroba vodíku v USA krakováním metanu ze zemního plynu je drahá a vytváří na 1 kg vodíku 9 kg CO2. Články typu PEMFC mají velkou budoucnost, spočívající v tom, že využitím nejnovějších vynálezů katalyzátorů schopných prolomení uhlíkové vazby, jinými slovy přeměny etanolu na CO2 a vodu, bude možno používat místo vodíku bioetanol v úpravě článků na DEFC (Direct Ethanol Fuel Cell). Blíží se i vznik enzymu pro fermentaci lignocelulosických zdrojů biomasy, který vyloučí a odlehčí používání potravinářské biomasy a umožní zpracování odpadů dřeva, slámy, rychle rostoucích dřevin a papírového odpadu na bioetanol 2. generace. Pohon na bioetanol 2. generace tím bude CO2 neutrální. Ve spolupráci s ministerstvem obrany se zkouší nové typy článků, jejichž palivem bude LPG. Současné užití vodíku má známé problémy ve výrobě, bezpečnosti, ve skladování, přepravě aj.

Podle sdělení z ledna 2009 se také podařilo týmu vědců z laboratoří Brookhaven National Laboratory, University of Delaware a newyorské soukromé university Yeshiva University vyvinout nový katalyzátor, jenž umožní získat proud přímou oxidací etanolu v palivových článcích. Účinný ternární Pt/Rh/SnO2 katalyzátor byl získán vyloučením klastrů atomů platiny a rhodia na povrchu uhlíkem dopovaných nanočástic oxidu cíničitého SnO2.

PŘICHÁZEJÍ VELKÉ ZAKÁZKY

Ani stávající palivové články nejsou bez šance. Efektivním marketingem získala Plug Power loni jako referenční pilotní zakázku objednávku na přechod flotily vozíků Crown na baterie Gen Drive a stavbu čerpacích stanic na vodík pro paletové vozíky, v síti amerického řetězce Wal-Mart, zatím ve státě Ohio. V závěru roku 2008 se rozhodl velký potravinářský distributor Central Grocers pro použití 220 článků GenDrive u všech vozíků Yale nového velkoskladu v Joliet u Chicaga, uvedeném do provozu 30. března. O původně uvažovanou akumulátorovnu a sklad baterií se zvětšila skladová plocha a ušetřilo se za hygienická opatření a likvidaci baterií. Letos dokončí přechod na články gumárna Bridgestone Firestone v Jižní Karolině u všech 49 vysokozdvižných vozíků. Dokonce i výrobce olověných baterií East Penn Manufacturing v distribučním centru Topton přešel u celé své flotily vozíků na pohon články, aby využil motivace novým zákonem. Podle značek provozují palivové články místo baterií v USA uživatelé vozíků Caterpillar, Crown, Hyster, Jungheinrich, Mitsubishi, Raymond, Toyota a Yale. Dalšími výrobci článků jsou mj. americké Ballard Power, Hydrogenics, Nuvera a Cellex, dnes již součást Plug Power.

Nejnovější podporou pro výstavbu vodíkové infrastruktury bude vyšší daňový kredit pro výstavbu čerpacích stanic na vodík, podle nového únorového zákona podepsaného již prezidentem Obamou.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist