Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Přechody do šera a mlhy

25.05.2009  |  zdroj: EKONOM  |  133× přečteno      vytisknout článek

Přechody do šera a mlhy Firma Sollux sází na solární osvětlení. Výstražná světla zatím instaluje v moravských městech.

Téměř dva tisíce přechodů na českých silnicích nesplňuje bezpečnostní standardy. Ze šetření dopravní policie vyplynulo, že jsou zejména špatně viditelné. Problémem se opakovaně zabývají poslanci a už Topolánkova vláda uvolnila na lepší označení komunikací sto milionů korun.
Na část z nich by zprostředkovaně přes rozpočty obcí mohla dosáhnout i zlínská firma Sollux, která se na různé druhy výstražných světel už několik let specializuje.
Protože je orientovaná na ekologická zařízení, našla zdroj energie ve slunečním záření.
"Naše výstražná zařízení upozorní řidiče na přechody pro chodce. Stejně tak mohou označit kruhové objezdy a zpomalovací retardéry. Vlastně všechny úseky, kde je nutná zvýšená pozornost a opatrnost. Význam mají za snížené viditelnosti, v noci, za šera a mlhy," řekl Ekonomu jednatel společnosti Václav Navrátil.
Instalovali je už na přechodech v Uherském Hradišti, Uherském Brodu či Zlíně i v menších obcích.
"Za zhruba patnáct tisíc korun jsme označili nebezpečný přechod na silnici mezi Hulínem a Holešovem. Byla to pro nás zajímavá nabídka," vzpomíná místostarostka Třebechovic Martina Polášková. Nižší cena navíc znamenala, že nebylo nutné vypisovat výběrové řízení.
Zato ve Frýdku-Místku, kde už jde o vybavení hned devíti přechodů, bude taková soutěž nutná. Sollux se zřejmě utká s místní firmou PRO traffic, jejíž zařízení ale má trochu jiné technické parametry.
"Už jsme vytipovali přechody vhodné pro solární blikače a chceme, aby rozhodnutí padlo do poloviny roku," informoval Miroslav Hronovský, vedoucí oddělení dopravy ve Frýdku-Místku.
Zatím se Solluxu nedaří prorazit v Praze, i když právě o to má velký zájem.

Levné a odolné
O co vlastně jde? V případě Solluxu o krabičku z hliníkové slitiny, v níž jsou zabudovány diody LED, řídicí jednotky a solární panel chráněný pouzdrem z průhledné hmoty.
Světla, která schválilo ministerstvo dopravy, varují před nebezpečnými místy blikáním či stálým žlutým světlem, které je vidět zhruba na sto metrů.
Zapouštějí se do povrchu vozovky, a v tom případě jsou vyrobena tak, aby jim nevadilo ani přejíždění koly kamionů. Umístit je lze také do obrubníků kruhových objezdů či svodidel. Mohou řidiče upozorňovat i na blížící se nástupní ostrůvek.
Světla nevyžadují údržbu a fungují samostatně. Při poškození či výpadku jednoho z nich není ohrožena činnost celého výstražného komplexu. Bývají připevněna důkladně a není vůbec snadné je ukrást.
Solární dopravní značení využívá fotovoltaický jev, a tím je na rozdíl od světelných zařízení většiny jiných výrobců nezávislé na elektrické síti. To je výhoda, neboť nic nebrání umístit je tam, kde proud není.
Podobné výrobky firmy PRO traffic se liší hlavně tím, že zdroj solární energie stojí na jiném místě, a elektřinu je ke světlům nutné přivést. Ale právě o chybějící kabely jde - není totiž tolik nutné rozkopat vozovku, což snižuje pořizovací náklady.
Přesto jde o vážného konkurenta. Firma PRO traffic už osm let dodává po celé republice doplňkové světelné značení. Jedná se o boční obrubníky i přechody, které firma označila asi na 40 místech. Kromě toho se specializuje na mikrovlnné detektory a radary, které v obcích pro řidiče i samosprávu měří rychlost vozidel.
Výrobci výstražných světel se možná dočkají ještě výraznější státní pomoci.
"Chceme rozšířit náš program Bezpečnost tak, aby z něj bylo možné hradit také lepší vodorovné značení na silnicích. Pokud jde o blikače na přechodech, jde o dobrou věc," řekl Jaroslav Krauter, současný šéf Státního fondu dopravní infrastruktury.
Fond zatím pomáhá financovat světla, která na přechody svítí. Letos na ně přispěje částkou 230 milionů korun s tím, že pravidla umožňují z těchto peněz financovat až 85 procent nákladů.
S přílivem financí, o něž by žádaly především samosprávy, zřejmě zesílí konkurence nebo se může objevit silný výrobce. V sousedním Rakousku se o podobné značení komunikací stará velká firma Asfinag.

Slunce do každé obce
Využití sluneční energie v Solluxu touto aplikací nekončí. Instalace fotovoltaických panelů na střechy domů či do lokalit ve volné přírodě již nikoho nepřekvapí.
Firma ale vyrábí sluneční systémy, které umožňují provoz zařízení pro bezdrátový přenos dat, kamerových systémů, přenašečů signálu v mobilních sítích nebo zabezpečení vrtů a studní.
Důležitou položkou jsou vakuové solární trubicové kolektory z nerezové oceli. Technickou novinkou je způsob předávání tepla ze slunečního záření. Výkladní skříň má firma na ploché střeše krytého bazénu Městských lázní ve Zlíně, kde instalovala 76 kolektorů o celkové ploše 228 metrů čtverečních a předpokládaném ročním energetickém zisku 112 megawatthodin.
K méně běžným způsobům využití sluneční energie patří veřejné fotovoltaické osvětlení. Pro městskou zástavbu, parky, zahrady, na cyklostezky a parkoviště. Opět bez nutnosti větších výkopových prací a přívodu elektřiny ze sítě.
Zde je ale výrobců více. Podobný sortiment jako Sollux představuje například olomoucká společnost LED Lamps. Rovněž ta hovoří o velkých úsporách za elektřinu a běžnou údržbu. "Naším cílem je hlavně osvětlení postranních ulic, sídlišť a vnitrobloků. Také k našim LED lampám je možné připojit solární panel," řekl Ekonomu šéf společnosti Radim Sušila.
Jeho další malé firmy (celkem zaměstnává na dvacet lidí) se orientují na dodávky světelné a zvukové techniky pro kulturní domy, divadla a zábavní podniky či na klimatizaci.
Technologie LED pro veřejné osvětlení je zatím novinkou, cestu prorážejí hlavně v Kanadě, USA a Izraeli. "U nás zatím narážíme na velký odpor výrobců klasických výbojek. Jejich výhodou je, že dávají stožáry po čtyřiceti metrech, zatímco mezery mezi LED lampami nemohou být větší než 25 až 30 metrů. Naše výrobky ale spotřebují jen polovinu energie a nemusejí se neustále opravovat," připomíná Sušila.
O tom, že by se zaměřil i na osvětlení přechodů pro chodce, zatím neuvažuje.

AUTOR: Josef Pravec


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist