Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Motocykl jezdící na metanol, s dojezdem až 335 kilometrů

07.06.2009  |  zdroj: Technik  |  148× přečteno      vytisknout článek

Motocykl jezdící na metanol, s dojezdem až 335 kilometrů Elektromotocykl "Geco42Fun" vypadá navenek jako každý jiný motocykl. Když se však otevře jeho kufr za sedadlem řidiče, zjistí člověk, že je v něm nikoliv zavazadlo, nýbrž palivový článek.

Článek dodává proud do motoru o síle 2 kW a umožňuje tomuto pozoruhodnému stroji jezdit rychlostí až do 45 km/h. Pohonná hmota je v kanystru pod sedadlem, který má obsah 5 litrů, a je naplněn metanolem (CH3OH), tedy de facto alkoholem. Je sice faktem, že články spalující tuto pohonnou hmotu mají nižší účinnost než články spalující vodík, ale zato zde odpadá nutnost mít s sebou stlačený vodík v ocelových lahvích. Pole údajů výrobce má metanol čtyř- až desetinásobnou energetickou hustotu ve srovnání s vodíkem.

Motocykl je sériovým výrobkem firmy GUF, palivový článek je dílem společnosti SFC Smart Fuel Cell. I verze stroje s palivovým článkem odebírá trakční proud z olověného akumulátoru o kapacitě 1,6 kilowatthodiny. Palivový článek totiž slouží pouze k nabíjení akumulátoru. Z toho je patrné, že palivový článek není určen k tomu, aby stroj podával špičkové výkony, což by vyžadovalo, aby měl i větší konstrukci a byl dražší.

Akumulátor se dá nabíjet i ze zásuvky. Pokud má stroj jenom baterii, ujede 55 km, pokud má palivový článek, je to o 280 km více. Kanystry s metanolem nejsou k dostání běžně u čerpacích stanic, nýbrž jsou firmou SFC distribuovány do kempinkových prodejen. V Evropě je to 700 prodejních míst, z toho 200 je jich v Německu.

V současné době se etanol vyrábí především ze zemního plynu. Je však možno jej vyrábět i z obnovitelných zdrojů (z biomasy) nebo dokonce z komunálního odpadu. SFC zatím nemá přesná čísla o efektivnosti, nicméně podle zástupců firmy jsou metanolové palivové články efektivnější než benzín. To platí i o nákladech na provoz, přinejmenším, pokud se stroj dobíjí proudem ze sítě. Pak činí náklady na 100 km jízdy jen 50 eurocentů. Pokud se však jezdí jenom na metanol, je to asi 5 eur na 100 km. Samotný Geco42Fun stojí ovšem 5500 eur.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist