Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Každému jeho bedýnku

09.09.2010  |  zdroj: EKONOM  |  78× přečteno      vytisknout článek

Už i v Česku pomalu vznikají komunity lidí, kteří své farmáře podporují finančně i vlastní prací

Stále více českých spotřebitelů je nespokojeno s běžnou nabídkou ovoce a zeleniny. Produkty >>bez chemie<< a navíc od lokálních farmářů si dosud obstarávali především ve specializovaných bio prodejnách. Jako lavina se ale v poslední době šíří nový trend - >>bedýnkaření<<.

Pod tímto označením se skrývá několik způsobů získávání produktů přímo od vybraného zemědělce. Ten do >>bedýnek<< či krabic vkládá výběr z právě dozrávající produkce a v předem stanovených časových intervalech je rozesílá svým zákazníkům. Mohou si je nechat dodat přímo domů, koupit od prostředníka nebo spolu s dalšími lidmi založit družstvo, které odběr organizuje samo. V červenci vznikl web Bedýnky.cz, na němž si zájemci o bedýnkaření vyměňují kontakty a který je jakousi platformou pro vznik nových družstev.

>>Ještě před spuštěním veřejného webu jsme evidovali kolem 1500 zájemců o bedýnkaření a jen za první týden provozu se registrovaly desítky nových bedýnkářů,<< říká Martin Švihla, který webové stránky založil.

Nejrozšířenějším způsobem odběru jsou >>bedýnková družstva<<, která mají mnoho podob. >>V současnosti vím o 50 družstvech různého typu a velikosti a další postupně vznikají,<< tvrdí Švihla.

Jan Valeška, šéf organizace Pro-Bio liga, si ale myslí, že jich je ve skutečnosti mnohonásobně víc. >>Jde zřejmě o stovky,<< soudí.

Z podpory farmáře nic nekouká

>>Bedýnková družstva<< nejsou českým vynálezem. V zahraničí fungují už od 80. let, kdy se lidé začali zajímat o ekologické zemědělství. Komunity spotřebitelů tímto způsobem začaly podporovat malé farmáře, kteří pěstují ovoce a zeleninu v bio kvalitě, a zároveň tak mají přístup k čerstvé a zdravé zelenině.

Členové družstva obvykle ještě před začátkem sezony zaplatí předem určitou částku, kterou si předplatí jeho produkci. Jde o podobně nejistou investici jako třeba na burze. Klienti totiž spolu s farmářem sdílejí riziko neúrody způsobené třeba přírodní pohromou, v opačném případě pak mají podíl na vyšších výnosech. Tento model je navíc založen na dobrovolnosti a aktivitě spotřebitelů, kteří jsou ochotni v případě potřeby na farmách i pracovat.

Jiným - v zahraničí méně častým - typem družstev jsou ta, jejichž prioritou je dostupnost čerstvých bio produktů, nikoli podpora zemědělců. Zcela extrémním příkladem je pak dánská firma Aarstiderne, která každý týden rozváží po Dánsku a části Švédska více než 100 tisíc bedýnek bio potravin.

V Česku je zatím populární spíše druhý způsob. >>Zájem tu roste o faremní produkci, nikoli o podporu farmáře. Kromě kvalitní zeleniny a pomoci krajině z družstevnictví nic nekouká. U nás spotřebitele většinou zajímá jenom to, zda nestojí o dvacet korun víc než v jiném systému,<< posteskl si Jan Valeška. Účast českých spotřebitelů v jejich družstvech tak často končí tím, že zaplatí 200 až 250 korun za obdrženou bedýnku.

Jedno družstvo právě nyní vzniká kolem Ekofarmy Pospíšilových ve Velké Zhoři na Vysočině. >>Chceme navázat na původní bedýnkové komunity. Pracovní síla nám chybí a lidé si u nás svou prací mohou odpracovat své bedýnky,<< říká Jan Šmarda, spolumajitel této farmy. Kvalitní ovoce a zelenina tak bude dostupná lidem, kteří si nákup bio produktů jinak nemohou dovolit. >>Je něco jiného, když dostanete každý týden bedýnku v obchodě, nebo když se podílíte na jejím zrodu,<< myslí si Šmarda.

Francouzská inspirace

V Česku se zatím objevila pouhá dvě družstva, kde členové sdílejí rizika se svým farmářem, a mohou tak zabránit jeho krachu, ke kterému by došlo třeba vlivem přírodních katastrof.

V zahraničí úspěšná myšlenka se u nás stala známou na podzim roku 2008. Francouzská společnost Urgenci, jež systém AMAP (Associations pour le maintien d'une agriculture paysanne) šíří do celého světa, ho představila farmářům i spotřebitelům.

>>Na základě toho jsme zřídili první skupinu kolem farmy Karla Tachecího v Budyni nad Ohří. Na základě druhé francouzské návštěvy jsme pak pomáhali zakládat skupinu kolem farmy Dvůr Vyšínek,<< popisuje šéf organizace Pro-Bio liga Valeška. Obě družstva mají dohromady 55 členů a před propuknutím sezony každý z nich farmářům posílá asi 4000 korun. Farmáři jsou prý spokojeni, přestože i je museli lidé z Pro-Bio ligy přesvědčit.

>>Hospodáři se obávají nechat si zaplatit něco, co by zákazníkům třeba nedovezli. Bojí se vzít si peníze dopředu a nevěří, že by to lidem nevadilo. Ale doufám, že se to brzy změní,<< dodává Valeška.

AUTOR: Pavla Kreuzigerová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist