Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

ČEZ nestojí o zákazníky

15.04.2011  |  zdroj: EKONOM  |  186× přečteno      vytisknout článek

Energetická společnost ČEZ ztrácí každý měsíc tisíce klientů. Dvojka mezi alternativními prodejci elektřiny, společnost Centropol, uvádí, že tři čtvrtiny ze sedmnácti tisíc zákazníků, které měsíčně přetáhne velkým hráčům, pocházejí právě ze společnosti ČEZ. Na hospodaření firmy se to ale neodráží. Žije z tučných marží ve výrobě.

"ČEZ by možná ještě lépe fungoval bez zákazníků. Péče o klienty ho stojí peníze. Zisky firma inkasuje jinde," soudí Miloň Vojnar, ředitel společnosti Lumius, která se věnuje obchodu s elektřinou a plynem.

S tím souhlasí i analytik společnosti Candole Partners Jan Ondřich. "ČEZ má obrovské marže ve výrobě, které se pohybují kolem 45 procent. Koncovou prodejní marži firma naopak kvůli konkurenci stlačuje dolů, takže ztráta zákazníků ho příliš netrápí," vysvětluje.

Stejně koupí od ČEZ

Podle údajů Operátora trhu s elektřinou klesá podíl energetické společnosti ČEZ na prodeji elektřiny drobným zákazníkům ke hranici 45 procent, v segmentu velkých koncových odběratelů dokonce pod 30.

Ve velkoobchodě s elektřinou však ČEZ nemá konkurenci. Nakupují od něho prakticky všichni alternativní dodavatelé. Energetický gigant jim pak účtuje dvojí marži - za výrobu a za distribuci. Takže i když ČEZ zákazníka ztratí, o peníze nepřijde.

"Není to tak, že by nám bylo jedno, kolik zákazníků ztratíme. Zkušenosti nás však poučily, že proti podomním prodejům nemáme šanci. Žádná kampaň je nedokáže zastavit," tvrdí mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž.

Podle jeho slov firmu v posledních měsících opouštějí především důchodci, tedy ztrátoví zákazníci. ČEZ jejich odchod údajně kompenzuje zapojováním nových odběrných míst. Jaký má firma počet klientů, ale odmítl upřesnit.

Ztráta s obřím ziskem

Společnost ČEZ Prodej, která převzala úlohu původních regionálních energetik, se v roce 2009 propadla do ztráty přes 700 milionů. Na vině byla nejen ekonomická krize, ale také spor s jedním z největších zákazníků, Státní správou železniční dopravní cesty.

ČEZ musel prodat nasmlouvanou elektřinu za nižší cenu, než byla nákupní, a prodělal na tom 800 milionů. Ovšem celá skupina vykázala rekordní zisk 51,9 miliardy.

Neúspěch prodejní divize tedy na koncern neměl příliš vliv. Důvodem je právě zvolený obchodní model, který počítá s nejvyšší marží při výrobě.

Konkurence hledá cesty

Za distribuci si ČEZ účtuje marži na úrovni zhruba třinácti procent a na samotném prodeji elektřiny koncovým zákazníkům vydělává jen necelých sedm. Tím nedává příliš prostoru nezávislé konkurenci, která musí pracovat s maržemi kolem čtyř procent.

Velcí alternativní prodejci elektřiny se proto nyní snaží dostat k vlastním elektrárnám, které by jim generovaly zisky.

Po vlastním zdroji se poohlíží například největší nezávislý prodejce, společnost Bohemia Energy entity. S případnými dodavateli menších elektráren ale jedná i Centropol či Lumius.

"Máme už projekty několika bioplynových elektráren, ale hledáme dál," říká Vojnar.

Přesun marží směrem k výrobě je jednou z největších překážek rozvoje energetické konkurence v celé Evropě. Komise tento obchodní model, který používají prakticky všichni velcí hráči na evropském energetickém trhu, už několikrát kritizovala, zatím však proti němu nezasáhla.

AUTOR: Robert Zelenka


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist