Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak se vyráběl syntetický benzín?

14.04.2012  |  783× přečteno      vytisknout článek

Jak se vyráběl syntetický benzín?

Protože jednotlivé země nedisponují zásobami ropy, uhlí a zemního plynu rovnoměrně, objevily se pokusy tyto suroviny na sebe převádět - příslušné technologie měly význam hlavně pro období válek, kdy byl normální mezinárodní obchod narušen.

Protože jednotlivé země nedisponují zásobami ropy, uhlí a zemního plynu rovnoměrně, objevily se pokusy tyto suroviny na sebe převádět - příslušné technologie měly význam hlavně pro období válek, kdy byl normální mezinárodní obchod narušen.

Německý profesor Friedrich Bergius objevil nejprve cestu, jak zvýšit množství benzínu, které se získá při zpracování ropy (samozřejmě na úkor ostatních výstupních látek). Pro německý průmysl měl však mnohem větší význam objev následující, který umožnil výrobu syntetického benzínu z uhlí - Německo je totiž na uhlí poměrně bohaté, což se o ropě naopak říct nedá.
Bergius získal v roce 1913 patent na technologii zkapalňování uhlí. Protože uhlí je tvořeno především čistým uhlíkem, převod na "ropné produkty" (de-facto uhlovodíky) se prováděl přidáním vodíku - hydrogenací. Jako katalyzátor posloužil oxid železitý. Proces probíhal za vysokých teplot, přičemž hydrogenované uhlí bylo nejprve rozemleto a rozpuštěno v oleji.
Během první světové války se technologie nestačila dostatečně rozvinout a přejít do průmyslové fáze výroby. První syntetický benzín se objevil až v roce 1926 v továrnách firmy IG Farben, která do výzkumu a vývoje investovala.
Syntetický benzín nebyl však v meziválečném období schopen konkurovat produktu získanému z ropy. Důvodem byly především relativně vysoké výrobní náklady - ropa byla tehdy ještě levná. Vše se však změnilo za druhé světové války, kdy se zajištění přísunu ropy stalo pro Německo otázkou života a smrti. Zejména to platilo ve druhé polovině války, když již Německo ztratilo přístup k ropě v Rumunsku a na Ukrajině.
Význam uvedené technologie pro budoucnost závisí především na vývoji na ropných trzích. Převody tohoto typu by hrály významnou roli také za předpokladu, že by celosvětové zásoby jedné suroviny došly výrazně dříve než surovin ostatních.

(ZDROJ: Science World,  Miroslav Honzík: Začal to pan Watt, Práce, Praha, 1981)


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskar
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist