Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Plzeňská Škoda se pustila do projektu brownfieldu

18.10.2004  |  zdroj: HN  |  126× přečteno      vytisknout článek

Plzeňská Škoda se pustila do projektu brownfieldu Ojedinělý projekt výstavby průmyslové zóny v areálu současné továrny odstartovala letos plzeňská Škoda ve spolupráci s vládní agenturou CzechInvest a městem Plzeň. Takzvaný brownfield se tak stal pilotním projektem na území celé republiky.
Celková revitalizace škodováckého areálu, respektive nevyužívaných ploch, potrvá zhruba deset let a celkem přijde odhadem na šest miliard korun. Zahrnuje demolici objektů o objemu jednoho miliónu kubických metrů, přesun inženýrských sítí i urychlené vyřešení staré ekologické zátěže. První etapa bude ale hotova už za rok.
Výsledkem celého projektu bude 165 hektarů plochy pro nové investory, v listopadu příštího roku by mělo být zájemcům k dispozici prvních padesát hektarů. Zmizí část továrních zdí a v budoucnu budou dosud uzavřené komunikace napojeny na celý plzeňský dopravní systém. V nových podnicích by mělo najít práci až pět tisíc lidí.
"Jde o nejsložitější projekt, jaký jsme zatím realizovali," uvedl za CzechInvest ředitel divize podnikatelských nemovitostí a regionů Zdeněk Jana. "O přicházející investory nebude nouze. Vedlejší průmyslová zóna Borská pole je už zaplněna a museli jsme další zájemce odmítat," doplňuje Jana. Projekt už byl v polovině letošního dubna komisí Ministerstva průmyslu a obchodu zařazen do národního programu rozvoje průmyslových zón, získal čtvrtmiliardovou dotaci a je podporován i Ministerstvem životního prostředí.
Dodavatel, kterým se po výběrovém řízení stala kolínská společnost Geosan Group, dostane za dokončení první etapy přes jednu miliardu korun. Součástí první etapy jsou také demoliční práce v sektoru Plzeň-jih, tedy demolice jedenácti budov stojích rovnoběžně s komunikací vedoucí západním směrem od páté brány. V drtivé většině jde o velmi staré haly, z velké části již nevyužívané k průmyslové produkci, k níž jsou i nevhodné i kvůli starým ekologických zátěžím.
"Jde o jednu z našich nejvýznamnějších zakázek," tvrdí generální ředitel Geosan Group Luděk Kostka. Firma nyní staví například osm set padesát bytů pro automobilku Toyota v Kolíně nebo zajišťuje likvidaci staré ekologické zátěže v ústecké Spolchemii.
Podle manažera projektu Hynka Glosera z České inženýrské dosáhnou náklady na první část projektu částky 1,7 miliardy korun, stát přispěje celkem sumou 994 miliónů, zbytek platí Škoda Holding. "Celkové finanční náklady budou nesmírné. Je to ale reálná vize, která umožní rozšíření podnikatelského prostředí," řekl generální ředitel Škody Holding Jiří Zapletal. "Nevyděláme na tom, ale asi nebudeme ani ztrátoví. Je pravda, že bychom vydělali, kdybychom to rozparcelovali a hned prodali. Takové řešení ale považujeme za nepřijatelné, to bychom ani nechtěli udělat," dodává Zapletal.
Radnice přispěje podle primátora Jiřího Šnebergera svým know-how a zkušenostmi s budováním nyní už zaplněné průmyslové zóny Borská pole, která přímo sousedí s jižní částí regenerovaného areálu.
"Plzeň je pro zahraniční i domácí investory velmi dobrá adresa. Budeme schopni vyhovět dalším zájemcům, které bychom jinak museli kvůli zaplněným Borským polím odmítat," vyjádřil se primátor.
Strojírny tak poprvé od doby svého založení v roce 1859 nepokračují ve své územní expanzi, ale soustřeďují se na hlavní obory podnikání v omezeném prostoru současného areálu. Uvolní nejen hektary pro zmíněný brownfield, ale prodaly i dceřiné společnosti, které se zabývají pro holding vedlejšími obory podnikání.
Holding nyní podle strategie svého vlastníka, skupiny Appian Group, klade důraz na rozvoj klasické energetiky a dopravního strojírenství.
"Škodovka byla dřív vnímána jako spousta menších firem, ale byl to takový nekonkrétní velký celek. Teď tu budeme mít dva obory, ve kterých se snažíme vynikat. Když se nyní řekne Škoda Holding, bude jasné, že jde o výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a turbin. V těchto oborech můžeme být velkou Škodovkou," tvrdí generální ředitel Jiří Zapletal.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist