Geologické novinky z Merkuru

01.12.2011  |  74× přečteno      vytisknout článek

Geologické novinky z Merkuru

Snímky pořízené kamerami vesmírné sondy Messenger odhalily zcela nový typ geologického útvaru a naznačují existenci doposud neznámého geologického procesu. Jde o velmi světlé oblasti, které mají namodralou barvu, vyskytují se po celé planetě a nepodobají se žádným jiným útvarům pozorovaným ve sluneční soustavě. Vědci z NASA je nazvali hollows (v překladu dutiny) a dál zkoumají jak vznikají a z čeho jsou složeny.

Hollows jsou sníženiny nepravidelného tvaru, vyskytují ve skupinách a od okolního povrchu planety se liší jak barvou, tak odrazem světla. Mají na šířku několik desítek metrů až několik kilometrů, vyskytují se ve skupinách a vytváří celé oblasti, které jsou rozseté po celém Merkuru. Kromě světlého vnitřku dutin, jsou na snímcích vidět také světlejší oblasti vně dutin.

Co víc, doposud objevené hollows se zdají být relativně mladé geologické útvary, jsou totiž jen velmi zřídka pokryty krátery, což by poukazovalo na jejich stáří. Je dokonce možné, že geologické procesy, které je vytváří, na Merkuru stále probíhají. Co za vznikem hollows stojí ale nadále zůstává neznámé. Mohlo by jít o erozi materiálu vlivem silného slunečního větru, nebo pozůstatek vulkanické činnosti.

Nejbližší planeta Slunci se mohla zdát jako nudná koule kráterů a regolitu podobná Měsíci, díky sondě Messenger je teď ale zřejmé, že tomu tak není. Geologické procesy nalezené pouze na Merkuru jsou toho důkazem. Mise Messengeru je tak po pouhých šesti měsících na oběžné dráze planety doposud velmi úspěšná a sonda samotná funguje tak jak má, pokud vše půjde tak jak má, můžeme se těšit na další objevy.

ZDROJ: www.livingfuture.cz, Otakar Zajíc