Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Galileo - budoucnost evropské navigace

15.06.2012  |  zdroj: HN  |  179× přečteno      vytisknout článek

navigaceNezávislý evropský družicový navigační systém Galileo, který má být v omezené funkcionalitě uveden do provozu do roku 2014, je největším projektem v historii Evropské unie.

Kompletní Galileo bude obsahovat 30 družic obíhajících ve třech rovinách po kruhových drahách ve výšce přibližně 23 500 km. Předpokládá se, že umožní přesnější určování polohy ve srovnání s možnostmi současných systémů GPS nebo GLONASS, a nabídne také řadu dalších služeb. O budoucnosti evropské navigace a Galileu jsme si povídali s Cockem Overbeekem ze společnosti Logica, která má na budování Galilea nemalý podíl.

OTÁZKA: Jaké jsou přednosti Galilea ve srovnání s GPS a proč se Galileo buduje?

Z našeho pohledu leží největší výhody v kombinaci obou navigačních systémů, tedy GPS a Galileo. Použití obou systémů, které jsou navrženy tak, aby byly interoperabilní, poskytne uživatelům základ pro spolehlivější a přesnější určování polohy, což povede k lepší kvalitě služeb po celé planetě.

Galileo zároveň představuje záložní řešení pro případ, že by GPS nefungovalo, nebo bylo nepoužitelné. Tohle je zvlášť důležité u moderních technologií, protože v jejich případě bývá GPS používáno nejen k určování polohy, ale také k přesnému časování.

OTÁZKA: Jaké jsou rozdíly v možnostech využití systému Galileo proti GPS z hlediska dopravy a logistiky?

Stručně řečeno, kombinace obou systémů nabízí lepší služby, zvláště v dopravě a logistice, kde je kontinuita služeb klíčová. Galileo v budoucnu může v těchto sektorech nabídnout také extra služby, ať už jako veřejné regulované služby, nebo na komerční bázi. Tyto rozšířené služby by mohly být zaměřeny na autentizaci a zabezpečení navigačního signálu pro určité skupiny uživatelů - například sledování pohybu zboží s vysokou hodnotou pomocí zabezpečeného signálu od Galilea.

OTÁZKA: Jsou podle vás náklady na vybudování Galilea opodstatněné a mají pro EU návratnost?

Pokud se náklady na Galileo porovnají s náklady na vybudování GPS, tak si EU vedla celkem dobře. Návratnost investice je těžké kvantifikovat, což je u GPS také obtížné s ohledem na nepřímé beneficienty, kteří z toho profitovali především ve spotřebním segmentu (Garmin, Tom Tom,...).

Pro EU je důležité dále do této oblasti investovat, aby byla jistota, že Evropa bude ze služeb Galilea s přidanou hodnotou těžit a podpoří růst nových inovativních společností ve všech členských zemích.

OTÁZKA: Kde vidíte největší potenciál Galilea do budoucna, jaké nové služby a možnosti systém nabízí?

Systém Galileo bude poskytovat několik druhů služeb. Základní budou přístupné všem uživatelům bez omezení. Komerční služby budou přístupné platícím uživatelům a ostatní služby jsou určeny pouze pro autorizované uživatele, například ozbrojené a policejní složky.

Galileo by mělo nalézt využití z 80 % především v sektoru dopravy v aplikacích vázaných na informaci o zeměpisné poloze. Data o poloze vozidel bude možné využít k onlinovým informacím o dopravní situaci nebo pro vlastní řízení silničního provozu, a tím půjde předcházet kritickým dopravním situacím. Silniční a železniční dopravci budou schopni efektivněji monitorovat pohyb svých nákladních automobilů, železničních vozů nebo kontejnerů a snadněji potírat krádeže a podvody.

Galileo přinese prospěch také v oblastech mimo dopravy, například při přesném měření času, ochraně proti kriminalitě, monitoringu osob se zdravotním potížem apod. Dále může systém sloužit k měření deformací, k přesnému určení překážky na dně řeky, ke sledování skládek nebezpečných odpadů, k přesnému sledování pohybu mraků exhalací a radioaktivních látek, ke sledování a evidování svozu komunálního odpadu, k přesnému určení a opakovanému vyhledání lokality vzácných a chráněných rostlin nebo ke sledování pohybu zvířat, případně k mnoha dalším účelům.

Věříme, že největší potenciál Galileo nabídne prostřednictvím veřejné regulované služby (Public Regulated Service - PRS) a v budoucnu možná skrze možnosti autentifikačních služeb. Trh velice dobře přijal bezplatné GPS služby a dalším logickým krokem je poskytnutí lepší přesnosti, spolehlivosti a bezpečnosti.

Právě to bude Galileo uživatelům nabízet: větší flexibilitu, pokud jde propojení nových a stávajících služeb. To také otevře dveře nové generaci aplikací, kterým budou uživatelé moci více věřit a které poskytnou kontrolovatelnou právní trasu.

OTÁZKA: Bude mít Galileo také přímé ekologické přínosy?

Nepochybujeme o tom, že Galileo poskytne přínosy životnímu prostředí v mnoha oblastech. Evropská komise poskytla k tomuto tématu již spoustu informací, ale z našeho pohledu se přímé výhody projeví například tím, že lepší navigace umožní efektivnější využití paliva ve všech druzích dopravy.

Dále Galileo umožní lepší propojení informačních služeb ve veřejné dopravě, což povzbudí lidi, aby tolik nevyužívali vlastních vozidel. Za dvacet let bude pravděpodobně koncept cenově řízeného cestování spojeného s navigačními službami normou pro Evropskou unii a Galileo bude srdcem tohoto projektu.

OTÁZKA: Kdy budou moci občané EU a firmy reálně využít Galileo v praxi?

Systém Galileo má být uveden do provozu do roku 2014. Jak již bylo řečeno výše, začleněním Galilea získáme nejen lepší navigační služby, ale i zlepšení podmínek pro život ve stále více přetížené Evropě. Lepší navigace totiž zjednoduší činnosti, které by se v budoucnu mohly stát ještě problematičtějšími.

Bude například poskytovat monitorování zdravotně postižených, což jim umožní zůstat v domácím prostředí, a přesto přijímat potřebnou zdravotní péči.

OTÁZKA: Jak je to s kompatibilitou současných navigací? Budeme si muset pro Galileo pořídit novou?

Stejně jako v případě nasazení každé nové technologie bude také v tomto případě nezbytné pořídit nová uživatelská zařízení. Někteří výrobci však neváhali a své stávající navigace upravili tak, že budou schopny fungovat hned od prvního dne provozu systému.

Detaily signálu jsou totiž již nyní dobře známy a díky interoperabilitě s GPS je relativně snadné zařízení upgradovat, aby byla schopna využívat oba systémy. Pro samotná zařízení není totiž důležité, odkud signály určující souřadnice přicházejí.

AUTOR: Marcela Zimová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist