Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Katastrofa, která dosud neskončila

12.03.2003  |  125× přečteno      vytisknout článek

Katastrofa, která dosud neskončila Dne 13. listopadu 2002 ztroskotal u galicijského pobřeží Španělska tanker PRESTIGE s nákladem 77 tisíc tun ropy, z něhož začala vytékat ropa. Španělská pobřežní stráž odtáhla loď od pobřeží na širé moře, s nadějí, že tak zmírní rozsah škod způsobovaných vytékající černou masou. Ale všechno bylo marné. Loď se nakonec 19. listopadu rozlomila a oba kusy jejího trupu se potopily a leží teď na dně v hloubce 3500 metrů. Přitom od té doby z vraku vytéká denně 80 tun mazlavého nákladu, a to trhlinami v plášti trupu. Francouzská ponorka Nautile sice zakryla několik z asi dvaceti trhlin, ale objevily se zase nové. Jde o neštěstí které má důsledky dvojího druhu: - na pobřeží, kde znečištění znemožňuje jakoukoliv činnost lidí spojenou s užíváním pobřeží a zařízení na něm - tedy přístavů (obchodních a rybářských), pláží a samozřejmě i hotelů a na ně navazujících obchodů a služeb, ale i průmyslu navazujícího na rbolov, - na hladinu volného moře a masu vody pod ní a na mořské dno - je znemožněn rybolov a jsou způsobeny úhxny ryb, ptactva a jiných představitelů živočišných a rostlinných druhů ve vodě a na mořském dně. Ropa z lodi a stoupající na hladinu nejprve stačila zdevastovat severozápadní pobřeží Španělska. Pak vítr zavál obrovskou černou mazlavou skvrnu Biskajským zálivem směrem na východ, na jihozápadní pobřeží Francie v okolí lázeňského střediska Biarritz, kde ropa provedla stejné dílo zkázy jako v Galicii. A podle posledních zpráv se už přibližuje i k pobřeží Portugalska. Konec pohromy, která začala už před čtvrt rokem, zatím není v dohledu. Ekologové, orgány státní právy, vojsko, firmy, dobrovolníci dělají všechno možné, aby dostali z nejhoršího aspoň část mořské a přímořské flory a fauny, ale proti ohromné záplavě husté mazlavé černé kaše jsou jen slabým protivníkem, a konec konců řeší pouze následky a nikoliv příčiny havárie. Nejen pro rybolov a turistiku, ale vůbec pro veškerý průmysl, služby a život je havárie cisternové lodi ranou, z níž se bude zasažená část pobřeží dlouho vzpamatovávat. Míra zasažení biologických řetězců života v moři a na pobřeží ropou a délka jeho působení se teprve odhaduje. ZDROJ: TECHNIK


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist