Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Baktérie pomáhají vyčistit vrak Prestige

03.10.2005  |  zdroj: HN  |  130× přečteno      vytisknout článek

Baktérie pomáhají vyčistit vrak Prestige Byla to jedna z největších ekologických katastrof v Evropě za poslední desetiletí. V listopadu 2002 na pobřeží španělské Galície ztroskotal tanker Prestige s nákladem 77 tisíc tun ropy horší kvality, která může být použita jen jako námořní palivo. Je mazlavá a v podstatě neodstranitelná.
Osmdesát procent nákladu vyteklo do moře a zamořilo galícijské pobřeží, na němž se tisíce dobrovolníků ve žlutých oblecích pokoušely zachránit ryby i ptáky a očistit skály.
Zbytek nákladu, který původně mířil do Singapuru, zmizel v hloubce čtyř kilometrů i s vrakem. Dnes, po tříleté práci, španělští experti z firmy Repsol YPF dokončují vyčištění vraku pomocí milióny let staré technologie: baktérií. Prestige přestává být další hrozbou životnímu prostředí a stává se laboratoří, kde se už prověřily a ještě prověří nové technologie.

Podvodní vysavače
Experti firmy nejprve pomocí speciálních sacích bagrů spouštěných do hloubky otevřeli a vysáli z vraku přes třináct tisíc tun ropy, kterou odvezli ke zpracování do rafinérie v přístavu Coruňa. Ve vraku po této operaci, dokončené loni v říjnu, zůstalo asi tisíc tun ropy.
Člověk i jeho moderní technika už nemohou udělat víc, a tak ve spolupráci s biology inženýři nasadili baktérie. "Dřív se nevědělo, jestli v hloubce čtyř tisíc metrů je nějaká biologická aktivita. Ale baktérie žijí všude i v těch nejméně příznivých podmínkách. To, co tam pro ně můžeme udělat, je vylepšit jim podmínky," vysvětlila v listu El País princip dočištění vraku mikrobioložka Concepción Calvová.
Do vraku proto roboti po skončení vyčerpávání napumpovali šedesát tun speciálně vytvořeného koktejlu fosforu, dusíku a draslíku, který podporuje činnost baktérií. Baktérie se podle laboratorních experimentů budou množit desetitisíckrát rychleji než za normálních podmínek a zbylé palivo tak definitivně zmizí z lodi za asi patnáct let. Pro ověření výsledku by se však všechna speciální plavidla musela vrátit zpět, a proto bude těžké, ne-li nemožné výsledek operace prověřit. Už tak byla celá operace velmi drahá a přišla na sto miliónů eur.
Už sama operace vyčerpávání byla unikátní, neboť speciální sací roboti museli podniknout jednapadesát ponorů na vyčerpání, ropa pak byla přečerpána přes mezistanici ponořenou v menší hloubce do řídící lodi a odtud do tankeru. Pro tuto operaci byly vyvinuty různé další nové technologie a postupy kvůli tuhosti ropy, kterou loď převážela.

Politický problém
Katastrofu tankeru před třemi lety nejprve tehdejší pravicová vláda premiéra José Marií Aznara bagatelizovala a nevěnovala jí dostatečnou pozornost. Španělská levice se případu chopila s velkou vervou, kritizovala nečinnost a na pobřeží zamířily tisíce dobrovolníků. Pomalá reakce úřadů stála letos na jaře i volební vítězství veterána španělské politiky Manuela Fragu, který byl patnáct let galícijským premiérem a ve dnech krátce po katastrofě odjel na loveckou dovolenou.
Ztroskotání tankeru také přimělo Evropskou unii, aby z pobřežních vod vykázala lodi jako Prestige, které mají jednoduché dno a převážejí nebezpečný náklad.
Znečištění postihlo především galícijské rybáře, kteří tvoří jednu z největších rybářských komunit v Evropské unii. "Galícijští rybáři představují 40 procent španělského rybářského sektoru. Katastrofou bylo přímo zasaženo 12 procent pracovních sil z celé Galície, které jsou závislé na rybářství. Některé oblasti zasažené ropnou skvrnou jsou na rybářství závislé až z padesáti procent," uvádějí ve své analýze dopadů ztroskotání Prestige na místní ekonomiku Maria Do Carme Garcíová a Xoán Doldán z ekonomické fakulty univerzity Santiago de Compostela.
Dodnes se galícijské pobřeží oživuje jen pomalu. Rybáři a další zasažení mají nárok na dlouhodobé odškodnění. Naposledy žádali galícijští předáci o podporu a finance na oživení rybářství španělskou centrální vládu před dvěma týdny. Nynější levicová vláda zřídila zvláštní komisi, která řídí vyčišťovací práce na pobřeží.

ZtroskotánÍ Prestige
Průběh nehody: Tanker narazil 13. listopadu 2002 nedaleko přístavu Coruňa, potopil se po odtažení na volné moře do hloubky 3800 metrů.
Náklad: 77 tisíc tun lodního paliva, 80 procent vyteklo do moře.
Znečištění: Stovky kilometrů pobřeží


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist